پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:02:41 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:65315
  • زمان انتشار:چهارشنبه 28 تير 1402-22:9
  • کاربر:
هشتمین عرضه اولیه ۱۴۰۲ فرابورس ایران امروز انجام شد

طی معاملات روز جاری، بیست و هشتم تیرماه، هشتمین عرضه اولیه فرابورس در سال جدید با ورود سهام صبا فولاد خلیج‌فارس در بازار دوم فرابورس ایران رقم خورد.
«فصبا» در تابلو بازار دوم فرابورس نشست

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امروز فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت صبا فولاد خلیج‌فارس با نماد «فصبا» در بازار دوم بود که با روش ترکیبی و طی دو مرحله صورت گرفت و هر سهم در نرخ ۳۵ هزار و ۹۰۰ ریال کشف قیمت شد.

 

مرحله اول؛ ورود صندوق‌ها به گود رقابت

در مرحله اول از این عرضه، ۵۵ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام این شرکت برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شد.

 

طی این مرحله، کشف قیمت به روش حراج در نرخ ۳۵ هزار و ۹۰۰ ریال توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط به‌عنوان سرمایه‌گذاران واجد شرایط، انجام شد؛ به‌این‌ترتیب که ۵۰ صندوق سرمایه‌گذاری در فرایند کشف قیمت فصبا رقابت کردند.


شایان‌ذکر است قیمت ارزش‌گذاری سهام فصبا عدد ۳۲ هزار و ۸۲۹ ریال بوده است.

 

ورود خریداران حقیقی و حقوقی در مرحله دوم عرضه

در مرحله دوم این عرضه اولیه که از ساعت ۱۲:۰۰ امروز سفارش گیری آن آغاز شد و تا ۱۴:۰۰ ادامه یافت، ۵۵ میلیون سهم معادل یک درصد از سهام فصبا برای سایر سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی روی میز فروش رفت.

 

طی این مرحله عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشف‌شده داشتند. بر همین اساس یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۹۸۵ کد حقیقی و یک هزار و ۱۷۵ کد حقوقی اقدام به خرید سهام فصبا در قیمت ۳۵ هزار و ۹۰۰ ریال کردند.

 

گفتنی است مشاور این عرضه، شرکت کارگزاری صبا جهاد، متعهد خرید شرکت تأمین سرمایه دماوند و بازارگردان آن صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ارزش‌آفرین صندوق بازنشستگی کشوری بودند.

 

مروری به عملکرد «فصبا»

پیش از این مدیران صبا فولاد خلیج‌فارس طی نشست خبری که ویژه عرضه سهام این شرکت برگزار شده بود، آخرین وضعیت مجموعه فولادی فصبا را تشریح کردند.


مدیران این شرکت فولادی، قرارگیری فصبا در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس و بهره‌مندی از مزیت‌های زیرساختی این منطقه، نزدیکی به راه‌آهن و آب‌های آزاد و نزدیکی به معادن را از مزیت‌های استراتژیک فصبا خواندند.


همچنین در این جلسه مدیرعامل فصبا اعلام کرد که این مجموعه در سال جاری رکورد جدید تولید ماهانه ۱۲۵ هزار و ۲۱۳ تن را در خرداد ۱۴۰۲ به ثبت رسانده و همچنین رکورد جدید تولید روزانه ۴۴۶۸ تن نیز در فروردین امسال ثبت‌شده است.


سال مالی فصبا پایان آذرماه است و نمودار مبلغ فروش نیز نشان می‌دهد ۹۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ فروش برای این مجموعه ثبت شده است. همچنین فروش ۶ ماهه هم تا امروز به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین