به گفته دکتر علیرضا شهیدی، با اجرای چنین طرح تحولی، بیشک شاهد افزایش دقت 4 برابری با توجه به تغییر در مقیاس کار، کاهش موثر زمان تبدیل کانسار به معدن به یک سوم زمان قبلی، اجرای مدل مشارکتی بر اساس توافقنامهای سه جانبه، تربیت نیروی انسانی متخصص بخش معدن (زمینشناسی و اکتشاف) در مناطق هدف پروژه تحول، تکمیل و توسعه زیرساختهای اطلاعاتی، فناوری و پایگاه دادههای علوم زمین کشور با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای قانونی در جهت افزایش بازدهی، افزایش سهم سرمایهگذاری بخش خصوصی و ایجاد شفافیت حداکثری در ارائه اطلاعات حوزه زمینشناسی و اکتشاف ذخایر معدنی، ایجاد تحرک در بخش خصوصی (جامعه مهندسان مشاور، دانشگاهها و مجموعههای دانشبنیانو...) در حوزه زمینشناسی، اکتشاف و آزمایشگاههای علوم زمین از طریق برونسپاری فعالیتها خواهیم بود.
وی همچنین درباره ضرورت اجرای طرح تحول زمینشناسی دریایی امروز شاهد آیین آغاز به کار آن در استانداری گیلان بودیم؛ گفت: تحقق سیاستهای کلی آمایش سرزمین با توجه به مزیتهای بالفعل و بالقوه و اجرایی ساختن موارد برجسته آن با توجه ویژه بر دریا، سواحل، بنادر و آبهای مرزی" بر اساس بند 11 از سیاستهای ابلاغی برنامه پنج ساله توسعه هفتم، دستیابی به منابع و ذخایر طبیعی و معدنی در پهنههای آبی، انجام مطالعات پایه زمینشناسی دریایی در بیش از 5000 کیلومتر از سواحل و محدودههای دریایی و دریاچهای مغفول مانده از دیدگاه معدنی و دسترسی و بهرهبرداری از منابع اقتصادی موجود در آبهای آزاد، لزوم شناسایی آلایندههای زیست محیطی در محیطهای دریایی بخشی از این موارد است.
شهیدی ادامه داد: اجرا و طراحی اصولی در پروژههای عمرانی و زیرساختی دریایی، جانماییهای دریایی و ایمنسازی آنها، تبیین نقش و جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران در اقتصاد بینالملل در پهنهها و سواحل آبی، تامل بر روی جاذبهها و پتاسیلهای گردشگری دریایی، نقشههای هدف در طرح تحول دفتر بررسیهای زمینشناسی دریایی، نقشههای ژئوشیمی رسوبی و آلایندههای زیست محیطی، نقشههای ژئومورفولوژی سواحل و نقشههای رسوبشناسی نیز در تحول زمینشناسی دریایی ضروری است.
معاون وزیر صمت درباره دستاورد طرح تحول زمینشناسی دریایی خاطرنشان کرد: اجرای 27 عنوان پروژه مطالعاتی- اجرایی به مساحت 5625 کیلومتر مربع، مطالعه و بررسی 13 عنوان پروژه در قالب 8 منطقه عملیاتی به مساحت 5 هزار کیلومتر مربع در دستور کار این طرح قرار دارد.
وی تهیه نقشههای زیستمحیطی، آب زمینشناسی، مهندسی، زمین ریختشناسی و کواترنری را به عنوان نقشههای هدف این طرح کلان یاد کرد و گفت: شناسایی مسیر انتشار آلودگیهای موجود در آب و خاک مناطق شهری و مراکز جمعیتی، اجرا و طراحی اصولی در پروژههای عمرانی و زیرساختی، جانماییهای شهری و ایمنسازی آنها، شناخت آبخوانها به منظور پایش پدیده فرونشست و آمایش مخاطرات طبیعی ، گوناگونی آنها و مطالعه ریسک و خطر آسیبپذیری نیز از ضروریات اجرای طرح تحول مخاطرات زمینشناختی است.
شهیدی یکی از نقشههای بسیار کاربردی در این طرح را نقشههای خطر فرسایش واحدهای سنگی اعلام کرد و افزود: سرعت فرسایش خاک در کشورما از استاندار جهانی بیشتر است و این امر موجب میشود زمینهای حاصلخیز خود را از دست دهیم که در اقتصاد استان و بخش کشاورزی اثر مستقیم دارد که در این میان این موضوع در نقشههای تهیه شده در این استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه نقشههایی که در خشکی و دریا تهیه میشود آلایندههای زیست محیطی موجود را مشخص میکند، تصریح کرد: باتوجه به اینکه رژیم حقوقی دریای کاسپین هنوز نهایی نشده این اطلاعات میتواند نشاندهنده آن باشد که در چه عمق و طولی از دریا در محدوده سرزمینی ما مواد معدنی وارد دریا میشود که در سیاستگذاریهای آینده از آن بهره ببریم.
معاون وزیر صمت گفت: گفت: در دریای خزر ۸۱ عنوان پروژه، خلیجفارس ۲۰۴ پروژه و در دریای عمان ۸۴ پروژه در این رابطه تعریف شده که در استان گیلان در شهرهای آستارا، چوبر، هشتپر، رضوانشهر در سه لایه نقشههای ژئوشیمی رسوبی، آلایندههای زیستمحیطی و نقشههای ژئومورفولوژی سواحل و نقشههای رسوبشناسی ۲۷ عنوان پروژه در وسعت پنج هزار و ۶۲۵ کیلومتر مربع تهیه میشود.
به گفته وی، در دنیا ۴۳ مخاطره طبیعی وجود دارد که در کشور ما ۳۴ مورد آن اتفاق میافتد و در این میان گیلان فقط با مساله فرونشست زمین مواجه نیست و سایر مخاطرات در آن حادث میشود که به همین منظور در کنار این طرح یک طرح دیگر از استان گیلان آغاز شده که طرح مخاطرات است که با توجه به وجود مخاطرات طبیعی درگیلان این خطه انتخاب شده تا نخستین بار این پروژه در آن اجرا شود.
مطالب مرتبط