يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 7:11:02 AM

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی، از شکست سیاست ادغام دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی» خبر داد.
موافقت کمیسیون اجتماعی با تشکیل وزارت بازرگانی/چرخه معیوب توزیع کالا اصلاح می‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، حسین گودرزی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس و در جریان بررسی لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی، گزارشی جمع بندی این کمیسیون در خصوص این لایحه را قرائت کرد.

وی گفت: اهداف ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی محقق نشده است و وزارت صمت در همه حوزه ها اعم از توزیع گوشت و مرغ و برنج و اوازم خانگی اختلال دارد. همه دولت های گذشته خواهان تفکیک بوده‌اند که نشان می دهد اهداف ادغام صنعت و بازرگانی محقق نشده است.

گودرزی افزود: وزارت بازرگانی شامل تجارت داخلی و خارجی می شود و می تواند از پس سیاست گذاری های مربوطه بربیاید. آنچه در کمیسیون اجتماعی مجلس و لایحه دولت آمده، احیای ساختارهای قدیم است و ایجاد ساختارهای جدید نیست.

وی تأکید کرد: تمرکز بر حوزه بازرگانی و نظام تجارت داخلی و خارجی سبب شده تا هر دو دولت قبلی و فعلی خواهان احیای وزارت بازرگانی شده اند می بینیم که فرمانداران و استانداران در حوزه های انتخابیه شبانه در حال توزیع مرغ هستند که نشان می دهد سیاست ادغام صنعت و بازرگانی شکست خورده است.

تشکیل وزارت بازرگانی نقش مهمی در کنترل تورم و ساماندهی بازار دارد

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در ادامه جلسه علنی مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی نقش مهمی در کنترل تورم و ساماندهی بازار خواهد داشت، تاکید کرد: این وزارتخانه به تنظیم ارتباطات تجاری کشور با سایر کشورها و سازمان‌های اقتصادی همچون شانگهای، بریکس و اکو منتهی خواهد شد.

ولی اسماعیلی با بیان اینکه در دولت گذشته نیز موضوع تشکیل وزارت بازرگانی مطرح شده بود، اظهار داشت: مجلس یازدهم از ابتدای فعالیت خود تشکیل وزارت بازرگانی را پیگیری کرد و در نهایت از طریق مکاتبه با رییس دولت سیزدهم بررسی مجدد آن را ابتدا در قالب طرح سپس با همکاری دولت در قالب لایحه ای به جریان انداخت.

نماینده مردم گرمی در مجلس به تصویب دو فوریت این لایحه در مجلس اشاره کرد و افزود: نمایندگان مخالف معتقدند با تشکیل وزارت بازرگانی تنها امور مرتبط با واردات توسط این وزارتخانه پیگیری خواهد شد و همچنین آن را مغایر با ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه می دانند.

اسماعیلی در پاسخ به استدلال مخالفان اظهار داشت: در این لایحه موضوع انحلال و ادغام مطرح نیست که با برنامه ششم مغایرت داشته باشد؛ ما الحاق و انتزاع را دنبال می‌کنیم.

وی هدف از تشکیل وزارت بازرگانی را تسهیل‌گری و تنظیم‌گری بازار دانست که به رشد تولید نیز کمک خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، وزارت بازرگانی را متولی بازار برشمرد و توضیح داد: این وزارتخانه در صورت تشکیل هم تنظیم صادرات و واردات و هم اصلاح چرخه معیوب توزیع کالا را برعهده خواهد داشت.

اسماعیلی این نکته را متذکر شد که ما در شرایط کنونی ۱۰ میلیون تُن نهاده دامی وارد می‌کنیم اما هیچ گونه تنظیم بازاری در این خصوص وجود ندارد بنابراین تشکیل این وزارتخانه نقش مهمی در ساماندهی این بخش نیز خواهد داشت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که این وزارتخانه دنبال خواهد کرد، تنظیم ارتباطات تجاری کشور با سایر کشورها و سازمان‌های اقتصادی همچون شانگهای، بریکس و اکو است که در رایزنی‌های بازرگانی مسکوت مانده بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تشکیل این وزارتخانه به طور یقین در کنترل تورم و بازار نقش مهمی خواهد داشت که در شرایط کنونی اقتصادی کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین