شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 12:28:30 PM

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بر اساس احکام لایحه برنامه هفتم توسعه نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های ناتراز تشدید می‌شود.
نظارت بانک مرکزی بر بانک‌های ناتراز تشدید شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، داوود منظور در ارتباط زنده با شبکه خبر اعلام کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه دیروز هم در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شد و موارد اصلاح ساختار نظام بانکی کشور و ساختار مالی لایحه در دو نوبت با حضور نمایندگان کمیسیون تلفیق مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی همچنین گفت: موضوع ایجاد اشتغال به ویژه کسب و کار‌های کوچک و متوسط در کمیسیون تلفیق بررسی شد و احکامی که دولت پیشنهاد کرده بود مورد رسیدگی قرار گرفت. بخشی از احکام تصویب شد و بخشی هم برای تکمیل به کارگروه‌های تخصصی ارجاع شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در بخش دوم کمیسون تلفیق، عمدتا بر روی سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد کنترل تورم و اصلاح نظام بانکی متمرکز شدیم. دولت احکام نسبتا مفصلی در برنامه هفتم پیشنهاد کرده که بخش مهمی از آن مربوط به افزایش قدرت نظارت بانک مرکزی و ارزیابی بانک مرکزی نسبت به دارایی بانک‌ها و برخورد بانک مرکزی با بانک‌های ناسالم و ناتراز است.

منظور این را هم گفت که یکی از اهداف دولت در لایحه برنامه هفتم، تحقق تورم تک‌رقمی است. در این راستا از اضافه برداشت بانک‌ها و خلق پول بدون پشتوانه بانک‌ها جلوگیری می‌کنیم. احکامی پیشنهاد شده که ظرفیت قانونی فراهم شود تا بانک مرکزی با اقتدار بر روی عملکرد بانک‌ها نظارت کند و بتواند بانک‌های ناتراز را با فرایند‌های گزیر و سایر اقدامات تنظیم‌گر به گونه‌ای هدایت کند که نرخ رشد پایه پولی تحت کنترل قرار گیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین