يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 9:06:00 PM
رئیس‌کل بانک مرکزی راه و بیراهه «رشد تولید» را تشریح کرد

رئیس کل بانک مرکزی در سخنانی ضمن اعلام اینکه این نهاد برای حمایت از تولید برنامه‌هایی را در دستور کار دارد، استفاده از «پول‌پاشی» برای حمایت از تولید را رد کرد و گفت تجربه تاریخی کشور نیز این نکته را تایید می‌کند.
حکم رد «پول‌پاشی»

این اظهارات حاکی از آن است که رئیس‌کل بانک مرکزی نیز اعتقاد دارد تقویت رشد اقتصادی از طریق انبساط پولی قابل تحقق نیست. محمدرضا فرزین در ادامه بر ضرورت کنترل نرخ ارز و رشد نقدینگی برای ایجاد آرامش در اقتصاد تاکید کرد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نیز نشان می‌دهد کشورهایی که در دهه‌های اخیر توانسته‌اند به رشد پایدار دست‌یابند، پیش از آن به نرخ تورم پایین و مهارشده دست یافته‌اند. در عوض تلاش‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی توام با تورم بالا، عموما به‌دلیل بی‌ثباتی و پیش‌بینی‎ناپذیری اقتصادی ناموفق بوده‌اند. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «دام رونق اقتصادی با پول‌پاشی» به این موضوع پرداخته است. صحبت‌های اخیر رئیس‌کل ادعای آن دسته از افرادی را که معتقدند رشد تولید همراه با تورم بالا شدنی است، رد می‌کند.
رئیس کل بانک مرکزی در جلسه رونمایی از سامانه مشترک این نهاد با قوه‌ قضائیه اعلام کرد گرچه این نهاد به حمایت از تولید معتقد است و به هماهنگی برنامه‌های بانک مرکزی در راستای کمک به تولید باور دارد، اما در عین حال رشد تولید با پول‌پاشی انجام نمی‌شود و تجربه تاریخی کشور هم این را نشان داده است. محمدرضا فرزین در ادامه سخنانش اعلام کرد که مدیریت تامین منابع مالی، بدون شک به ایجاد شرایط بهتر رشد در کشور کمک می‌کند. پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» نیز در گزارش‌های متعددی نسبت به بیراهه حمایت از تولید از طریق پول‌پاشی اشاره کرده بود. سکاندار بانک مرکزی در ادامه سخنانش مهار نرخ ارز و نقدینگی را اساسی‌ترین محورهای برنامه تثبیت بانک مرکزی معرفی کرد و گفت که کنترل نقدینگی و ناترازی بانک‌ها برای ایجاد آرامش در شاخص‌های اقتصادی دولت در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.

مسیر بهبود تولید به روایت رئیس‌کل
روز سه‌شنبه، رئیس‌کل بانک مرکزی در نشستی که با حضور رئیس‌قوه قضائیه و به مناسبت رونمایی از یک سامانه قضایی برگزار شد، درباره موضوعات پولی و بانکی نکاتی را ارائه کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن اعلام این نکته که وظایف بانک مرکزی حوزه‌های انتشار پول، ‌هدایت سیاست پولی، نظارت بر بانک‌ها، تامین نظام‌های پرداخت و نظایر آن را دربرمی‌گیرد، گفت که از دهه۹۰ با شروع تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی علیه کشور، وظایف بانک مرکزی نیز افزوده شد و موارد تازه‌ای را مانند جابه‌جایی پول، آزادسازی منابع ارزی کشور و تامین مالی دولت در شرایطی که منابع در دسترس نبود، دربرگرفت که این موارد در مجموع وظایف بانک مرکزی را حساس‌تر، سنگین‌تر و پرخطرتر کرد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود که هرگونه بی‌اعتمادی و تزلزل در نظام پولی و مالی کشور قطعا آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. فرزین افزود که پایه و محور تمام نظام‌های پولی و مالی اعتماد مردم و فعالان اقتصادی است و لازمه تقویت آن توقف رویه‌های غلط و انجام اصلاحات لازم در نظام بانکی و پولی کشور است. این مقام مسوول با تاکید بر تداوم اجرای برنامه تثبیت اقتصادی و عملیاتی شدن اجرای اصلاحات در نظام بانکی تصریح کرد که شرایط تحریم باعث برخی بی‌انضباطی‌ها در نظام پولی و بانکی کشور شد؛ این شرایط قطعا نیازمند اصلاح و یکی از موضوعاتی است که باید دنبال شود.
تولید از بیراهه پول‌پاشی نمی‌گذرد
مهم‌ترین نکته موجود در سخنان فرزین را می‌توان در اظهارات او درباره نحوه حمایت بانک مرکزی از تولید مشاهده کرد. او تاکید کرد که گرچه معتقد به رشد تولید هستیم و برنامه‌های بانک مرکزی باید به رشد تولید کمک کند، اما رشد تولید با پول‌پاشی انجام نمی‌شود و تجربه تاریخی کشور نیز حاکی از همین نکته است. رئیس کل مرکزی در ادامه گفت که هدایت هدفمند نقدینگی و تسهیلات به سمت تولید و مدیریت تامین منابع مالی قطعا می‌تواند به شرایط بهتر رشد اقتصادی کشور کمک کند. این اظهارات در حالی انجام می‌شود که پیش‌تر «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی با عنوان «دام رونق اقتصادی با پول‌پاشی» نسبت به تبعات پول‌پاشی با هدف رونق تولید هشدار داده بود. در آن گزارش با استناد به یافته‌های پژوهشکده پولی و بانکی، بیان شد که تلاش برای بهبود تولید از مسیر افزایش فعالانه سطح نقدینگی تنها به روند شتابان رشد سطح قیمت‌‌ها می‌افزاید. این نکته زمانی بیشتر قابل فهم است که بدانیم تولید در اقتصاد ایران وابستگی زیاد و غیرقابل اجتنابی به واردات دارد و رشد تولید بدون افزایش صادرات و دستیابی به منابع ارزی، چندان واقع‌گرایانه محسوب نمی‌شود. از آن گذشته، بی‌ثباتی‌های اقتصاد کلان کشور شرایط برای فعالیت صنایع را بیش از پیش دشوار می‌سازد.

ارز و نقدینگی؛ محور کار بانک مرکزی
رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه صحبت‌های خود ضمن تشریح اقداماتی که طی ۶ماه گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، بیان کرد که یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام‌شده اجرای برنامه تثبیت اقتصادی بوده که اساس آن، کنترل ارز و پول است و معتقدیم اگر این دو کار به درستی انجام شود، آرامش در بازارها ایجاد می‌شود. او افزود که در این مسیر باید نقدینگی و ترازنامه بانک‌ها کنترل شود تا آرامش لازم در شاخص‌های کلان به وجود بیاید. او در ادامه بیان کرد که با اقدامات انجام‌شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده است و شاهد کاهش تورم هستیم. فرزین افزود که این شرایط در خردادماه به‌وضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد که این کاهش تورم همچنان ادامه خواهد داشت. عالی‌ترین مقام پولی کشور به ارز نیز اشاره کرد و گفت که نرخ ارز نیز به ثبات رسیده است و معتقدیم که این ثبات باید تداوم داشته باشد و ادامه این ثبات می‌تواند منجر به تغییرات اساسی در انتظارات و اعتماد فعالان اقتصادی کشور شود.
او نسبت به تخصیص ارز واردات نیز به بیان توضیحاتی پرداخت. به گفته او، در سال گذشته ۶۵میلیارد دلار ارز برای واردات تخصیص یافته است که نسبت به سال قبل آن ۱۰میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین بیان کرد که طبق آخرین آمار، در سال جاری نیز تاکنون شاهد رشد ۱۲درصدی تامین ارز نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و امیدواریم دغدغه فعالان اقتصادی برای تامین منابع ارزی برای تقویت زیرساخت‌های تولیدی کشور را برطرف کنیم.

تلاش برای بازگرداندن اعتماد
فرزین در ادامه سخنانش برای نشان‌دادن بهبود وضعیت اقتصادی به شامخ یا همان شاخص مدیران خرید استناد کرد و گفت که عدد این شاخص در اردیبهشت‌ماه سال جاری به ۶۷ رسیده که این میزان بالاترین رقم از ابتدای سال۹۸ تاکنون بوده است. لذا این شاخص نشان می‌دهد که وضعیت تولید در کشور بهتر شده است و این روند باید تداوم داشته باشد. علاوه‌ براین او ضمن اشاره به حساب‌های ملی، به آمار رشد اقتصادی ۴درصدی سال گذشته استناد کرد و گفت در سال گذشته شاهد رشد سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش ماشین‌آلات و ساختمان بوده‌ایم و در تلاشیم تا این نرخ رشد را در سطوح بالا حفظ کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در پایان تاکید کرد که اگر بتوانیم در ماه‌های آتی جریان تثبیت را ادامه ‌دهیم، قطعا اعتماد مردم و فعالان نیز افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه بخشی از مشکلات ما در عرصه اقتصادی ناشی از انتظارات و امید فعالان است علاوه بر این بخش زیادی نیز به عملکرد مدیران وابسته است و اگر ما عملکرد مناسبی داشته باشیم، اعتماد مردم هم افزایش خواهد یافت.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین