يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 8:44:40 PM

رییس گمرک کشور گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات بخش تعاونی ها در کشور رقم خورد که نسبت به ۵۳ میلیارد دلار صادرات کشور سهم ۲.۵ درصدی دارد.
صادرات تعاونی ها در سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار بود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مهر، در نشست تخصصی راهکارهای توسعه صادرات بخش تعاون جمهوری اسلامی ایران محمد رضوانی فر، رئیس گمرک کشور گفت: سال گذشته ۱.۵ میلیارد دلار صادرات بخش تعاونی‌ها در کشور رقم خورد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشت و نسبت به ۵۳ میلیارد دلار صادرات کشور سهم ۲.۵ درصدی دارد.

وی افزود: در این باره چند نکته مهم وجود دارد؛ نخست اینکه صادرات بخش تعاونی از تنوع خوبی از صنایع غذایی تا مصالح ساختمانی برخوردار است. دومین موضوع، صادرات در این بخش از پایداری و ثبات بیشتر برخوردار بوده علاوه بر اینکه پراکندگی جغرافیایی بیشتری دارد.
رئیس گمرک کشور ادامه داد: مهم‌ترین نکته در صادرات غیرنفتی کشور در بخش تعاونی‌ها این است که ۷۵ درصد مقصد صادراتی کشور فقط ۵ کشور چین، هند، ترکیه، امارات و عراق است که این رویه باید اصلاح شود.

رضوانی فر با بیان اینکه وظیفه گمرک همراهی و تسهیل گری برای شرکت‌های تعاونی است، تصریح کرد: سهم تعاونی باید به عنوان یک رکن در اقتصاد کشور تثبیت شود.

وی اظهار کرد: در تفاهم نامه به امضا رسیده بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و گمرک کشور چند محور دنبال می‌شود؛ نخست مبادله بر خط اطلاعات بخش صادرات بین دو نهاد است. دوم، تسهیل گری و قرار دادن شرکت‌های تعاونی به عنوان فعالان مجاز و برگزیده اقتصادی است. اضافه شدن شرکت‌های بزرگ تعاونی در این فهرست کمک بسیاری به تسهیل امور برای این شرکت می‌شود.

رضوانی فر اضافه کرد: محور سوم تعریف خدمات ویژه ای که تعاونی‌ها نیاز دارند.

رئیس گمرک در پایان با بیان اینکه رشد نرخ صادراتی حوزه شرکت‌های تعاون دو برابر نرخ صادراتی سایر بخش‌ها است، گفت: در این راستا کارگروه ملی پیش بینی شده تا درباره تعریف خدمات و محصولات جدید توافقات انجام شود و بر اساس جدول زمان بندی تدوین و پیاده سازی شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین