يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 2:03:06 PM
خودروسازان و وزارت صنعت می‌گویند ربات‌ها در فروش خودرو اختلال ایجاد می‌کنند

منحنی قیمت خودرو همچنان در حال صعود است و با وجود آنکه خودروسازان اقدام به فروش فوری و پیش فروش می کنند، مشتریان از روند موجود راضی نیستند.
ربات مقصر است یا شما؟

به گزارش اقتصادنامه، مرکز ثقل اعتراض بسیاری از مشتریان این است که نمی توانند در فروش خودروسازان ثبت نام کنند.

در پاسخ به این اعتراض اما خودروسازان و وزارت صمت مقصران مختلفی را تا به امروز معرفی کرده اند که جدیدترین آنها "ربات ها" هستند. اما آیا واقعا ریشه این مشکلات، ربات ها هستند؟ نقش قیمتگذاری دستوری در این ماجرا چیست؟

این روزها که قیمت خودرو دوباره روندی صعودی به خود گرفته و عدم موفقیت بسیاری از مشتریان برای ثبت نام در فروش های خودروسازان، صدای خیلی هارا درآورده، صحبت از مقصری جدید در این ماجرا به میان آمده است.

ربات ها؛ جدیدترین مقصر اوضاع به هم ریخته و آشفته بازار خودرو هستند که البته خودروسازان می گویند دست شان را رو کرده اند.

داستان از این قرار است که با وجود رشد تیراژ (به ادعای خودروسازان) اثرات این اتفاق در بازار نمود نداشته و نه تنها قیمت پایین نیامده، بلکه بالاتر از قبل نیز رفته است.

این قیمت های نجومی سبب شده مشتریان به هر دری بزنند تا به طور مستقیم از خودروسازان اقدام به خرید کنند، زیرا فاصله ای فاحش میان نرخ کارخانه و بازار خودروها برقرار است.

مرور قیمت ها نشان می دهد در حال حاضر کف اختلاف بین نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی به 20 میلیون تومان و بلکه بیشتر رسیده است.

در چنین شرایطی طبیعی است که مشتریان برای ثبت نام در فروش های خودروسازان به ویژه فروش فوری، به اصطلاح سر و دست بشکنند.

برخی طبعا چون از بودجه لازم برای خرید خودرو از بازار برخوردار نیستند، چاره را در خرید مستقیم از خودروسازان می دانند و برخی دیگر نیز به هوای کسب سودی هنگفت و کم دردسر قدم در این مسیر می گذارند.

در هر دو حالت، آنچه فروش خودروسازان را جذاب کرده، اختلاف قیمت با بازار است، مسئله ای که به بالاتر رفتن قیمت ها منجر شده و می شود. 

اعتراض بسیاری از مشتریان اما این است که هر چه تلاش می کنند، دست شان به خودرو با قیمت کارخانه ای نمی رسد، چون ثبت نام شان موفق از آب در نمی آید.

آنها به این نتیجه رسیده اند که فروش های خودروسازان به ویژه فروش فوری ها، به نوعی فرمالیته بوده و افرادی خاص امکان ثبت نام دارند. 

در واکنش به این اعتراض ها، وزارت صنعت و خودروسازان مقصران مختلفی را معرفی کرده اند، از تورم انتظاری گرفته تا واسطه گری و حالا نیز ربات ها.

آنها می گویند، ربات ها به فرآیند فروش ورود کرده و از همین رو بسیاری از مشتریان دست شان به خودروهای ثبت نامی نمی رسد. گفته می شود ربات ها سایت های فروش خودروسازان را هک کرده و در روند ثبت نام اختلال ایجاد می کنند.

البته خودروسازان اعلام کرده اند با سازوکاری جدید مانع از ورود ربات ها به سیستم فروش شده اند تا ثبت نامی عادلانه صورت گیرد.

هرچند دلایلی مانند تورم انتظاری، واسطه گری و ربات ها قطعا در نارضایتی مشتریان از روند فروش خودروها تاثیر دارند و در کنار آنها بحث کمبود عرضه نیز مطرح می شود، با این حال ریشه همه اینها به نوعی در سیاست های دولتی قیمتگذاری نهفته است.

دولت سال هاست سیاست قیمتگذاری دستوری را در صنعت خودرو دنبال می کند و حتی با وجود مصوبه سال گذشته اش مبنی بر تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار، دست خودروسازان را در این مورد بسته است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند دلیل اصلی هجوم مشتریان به فروش خودروسازان و به تبع آن، نارضایتی شهروندان از روند ثبت نام و همچنین ایجاد فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، همین سیاست دستوری قیمتگذاری است.

آنها بر این باورند که اگر قیمتگذاری دستوری برداشته شود، فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو اگر نگوییم حذف، اما بسیار کم خواهد شد و بنابراین جذابیت فروش خودروسازان (حداقل برای آنهایی که نگاه سرمایه ای و کسب سود از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار دارند) پایین خواهد آمد.

به نظر می رسد مقصر اصلی آشفتگی فعلی در فروش خودرو و همچنین رشد قیمت ها، سیاست های دستوری وزارت صمت و ضعف برنامه ریزی خودروسازان است و ربات ها نیز محصول همین سیستم معیوب هستند. 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین