پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:38:54 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:64851
  • زمان انتشار:دوشنبه 5 تير 1402-20:34
  • کاربر:
پنجمین عرضه اولیه امسال فرابورس در پنجمین روز تابستان رقم خورد

پنجمین عرضه اولیه فرابورس در سال ۱۴۰۲ در پنجمین روز از فصل تابستان با ورود شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر به بازار اول رقم خورد.
استقبال گرم بازار از «کتوسعه»

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امروز فرابورس میزبان عرضه اولیه سهام شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر با نماد «کتوسعه» در بازار اول بود.

به این ترتیب طی معاملات امروز ۱۲ درصد از سهام این شرکت به روش ترکیبی و طی دو مرحله روی میز فروش رفت و هر سهم این شرکت با نرخ ۲۲ هزار و ۸۵ ریال کشف قیمت شد.

 

مرحله اول و کشف قیمت توسط صندوق‌ها

در مرحله اول از این عرضه، ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم معادل ۴ درصد از سهام این شرکت برای اولین بار پس از پذیرش در بازاراول فرابورس ایران برای سرمایه‌گذاران واجد شرایط (صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط) به روش حراج عرضه شد.

طی این مرحله، کشف قیمت به روش حراج در نرخ ۲۲ هزار و ۸۵ ریال توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی و مختلط به‌عنوان سرمایه‌گذاران واجد شرایط، انجام شد؛ به‌این‌ترتیب که ۴۹ صندوق سرمایه‌گذاری در فرایند کشف قیمت کتوسعه رقابت کردند.

شایان‌ذکر است قیمت ارزش‌گذاری سهام «کتوسعه» عدد ۲۴ هزار و ۲۰۷ ریال بوده است.

 

مرحله دوم و ورود خریداران حقیقی و حقوقی

 در مرحله دوم این عرضه اولیه که سفارش‌گیری آن از ساعت ۱۱:۵۵ امروز آغاز شد و تا ۱۳:۵۵ ادامه یافت، ۸۵ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم معادل ۸ درصد از سهام کتوسعه برای سایر سرمایه‌گذاران اعم از حقیقی و حقوقی به روش قیمت ثابت روی میز فروش رفت.

طی این مرحله عموم سرمایه‌گذاران امکان خرید سهم را در نرخ کشف‌شده داشتند. بر همین اساس یک میلیون و ۹۴۳ هزار و ۷۱۳ کد حقیقی و دوهزار و ۴۷۳ کد حقوقی اقدام به خرید سهام کتوسعه در قیمت ۲۲ هزار و ۸۵ ریال کردند.

گفتنی است مشاور این عرضه، شرکت کارگزاری آبان، متعهد خرید، شرکت تأمین سرمایه امید و بازارگردان آن صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی آوای فراز بودند.

 

نگاهی کوتاه به «کتوسعه»

در دو نشست خبری شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر که برای معرفی این مجموعه برگزار شد، مدیران کتوسعه به تشریح آخرین وضعیت آن پرداختند.

علی سلگی مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی کوثر طی مراسم معارفه مهم‌ترین برنامه‌های آتی شرکت صنعتی و معدنی کوثر را قرار گرفتن در فهرست ۱۵ شرکت برتر در میان شرکت‌های حوزه معدن از لحاظ سودآوری دانسته و گفته بود: سودآوری پایدار و جلوگیری از خام فروشی، ورود به بازارهای جهانی و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از مأموریت‌های این مجموعه است.

وی در تشریح مهم‌ترین اهداف استراتژیک این مجموعه گفته بود: فعالیت در زنجیره ارزش صنعت، خروج از خام فروشی، حضور مؤثر در بازارهای جهانی، ارتقای جایگاه رقابتی، اشتغال‌زایی و توانمندسازی سرمایه‌های انسانی مهم‌ترین اهداف استراتژیک این مجموعه است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین