پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 2:32:45 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:63451
  • زمان انتشار:سه شنبه 29 فروردين 1402-6:51
  • کاربر:
وقایع بورس سال‌۹۹ و فرار سرمایه‌ها به بازار رمزارزها بررسی شد

یکی از بازارهای نوظهور که در سال‌های اخیر به‌عنوان رقیبی برای بازارهای سرمایه‏گذاری داخلی مطرح شده، بازار ارزهای دیجیتال است که با توجه به ویژگی‏های خاص آن نظرها را به خود جلب کرده است. 
رقابت تاریخی بورس و کریپتو

اما تجربه سرمایه‌گذاری در بازار کریپتو برای نجات سرمایه‌های باقی‌مانده از افول بازار سهام نشان می‌دهد که ریسک و نوسان بالا در این بازار نمی‌تواند جایگزین مطمئنی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نگاه به مقوله سرمایه‌گذاری در ایران مانند سایر حوزه‌‌‌‌‌‌‌ها مشابهت چندانی به خارج از مرزهای کشور ندارد. ایرانیان در جریان رفتاری توده‌‌‌‌‌‌‌ای که در مالی رفتاری از آن با عنوان رفتار گله‌‌‌‌‌‌‌ای نیز یاد می‌شود، با مشاهده رشد قیمت‌ها در بازارها راهی بازارهای مختلف دارایی می‌شوند و بدون کمترین دانش و اطلاعات درباره آن بازار بخت خود را برای دستیابی به سود امتحان می‌کنند. تجربه‌‌‌‌‌‌‌های تلخی نیز در باب این قضیه در بازارهای دارایی داخلی کشور به‌ثبت رسیده‌است؛ از ریزش بورس در سال‌۹۲ گرفته تا ریزش تاریخی بازار سهام در سال‌۹۹ و همچنین ریزش تاریخی دلار در سال‌۹۷.

در آخرین مورد هم بازار رمزارزها بعد از تجربه رشد دسته‌‌‌‌‌‌‌جمعی قیمت‌ها در سال‌های اخیر گرفتار موج نزولی شد و این‌بار هم قشر بزرگی از مردم که کمترین اطلاعات را درباره این بازار داشتند با ضرر و زیان‌های فراوان مجبور به ترک این بازار شدند. نکته‌‌‌‌‌‌‌ای که از موارد یادشده‌استنتاج می‌شود این است که شاید در مقاطعی از زمان دنباله‌‌‌‌‌‌‌روی از حرکت گله‌‌‌‌‌‌‌ای و توده‌‌‌‌‌‌‌ای، برای شخص عایدی به‌همراه داشته باشد، اما چون شخص بدون کمترین دانش و اطلاعات راهی آن بازار شده، مطمئنا گرفتار ضرر و زیان خواهد شد.

بورس در آینه صعود
رشد اخیری که در بازار سهام اتفاق افتاد و موجبات باز‌‌‌‌‌‌‌پس‌‌‌‌‌‌‌گیری سطوح تاریخی ثبت‌‌‌‌‌‌‌شده در سال‌۹۹ را فراهم کرد، بار دیگر طعم شیرین کسب بازدهی را برای سهامداران بورس تهران تداعی و احیا کرد. در سالی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران رشد ۳/ ۴۳‌درصدی را ثبت کرد و نماگر هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با جهش ۶۸‌درصدی همراه شد. با ثبت چنین ارقامی در نماگرهای اصلی بازار سهام شاهد جاماندگی قیمت‌ها در کلیت بورس تهران در قیاس با عملکرد سایر بازارها بودیم، اما از اوایل اسفند سال‌گذشته روند صعودی در بازار سهام شتاب بیش‌‌‌‌‌‌‌تری به خود گرفت و قله‌‌‌‌‌‌‌های جدیدی در شاخص‌های بازار سهام ثبت شد. روند صعودی مذکور تا الان نیز ادامه داشته و این روزها شاخص‌های بازار سهام به قله‌‌‌‌‌‌‌نوردی خود در سطوح تاریخی ادامه می‌دهند.
سهامداری یا شیفت بین‌‌‌‌‌‌‌بازاری
همان‌‌‌‌‌‌‌طور که در گزارش روز قبل «دنیای‌اقتصاد» تحت‌عنوان موقعیت حساس شاخص نیز اشاره شد، برخی از فعالان بورس تهران با تکیه بر دیدگاه بلندمدت، سهامداری و ماندن در بازار سهام را برای مدت زمانی طولانی ترجیح می‌دهند و گروه دیگری از فعالان بازار نیز که عنوان سفته‌‌‌‌‌‌‌باز یا نوسانگیر را یدک می‌‌‌‌‌‌‌کشند، دیدگاه کوتاه‌‌‌‌‌‌‌مدتی دارند و به‌دنبال استفاده از شکاف‌‌‌‌‌‌‌های موجود میان قیمت و ارزش ذاتی و واقعی دارایی‌های گوناگون در بازارهای مختلف هستند. تشخیص فرصت‌های مناسب سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف امری به‌شدت دشوار است و تنها با تسلط کامل بر اوضاع و احوال اقتصاد جهانی و مکانیزم‌های رشد و نزول بازارهای مخلتلف داخلی و خارجی، یک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذار می‌تواند موقعیت‌های مناسب ورود به بازارهای دارایی و نقطه‌‌‌‌‌‌‌های خروج مناسب از بازارها را تشخیص دهد.

در غیر‌این‌صورت و در مواردی که یک شخص با موضوعات مذکور آشنایی کافی نداشته باشد، خروج از یک بازار به منزله برنده‌‌‌‌‌‌‌شدن برای فرد نیست و ممکن است فرد بخش‌اعظم سود کسب‌‌‌‌‌‌‌شده در بازار قبلی را در بازاری که جدیدا پول خود را به آن انتقال داده‌است، از دست بدهد، بنابراین در مواقعی که فرد بر مفاهیم یادشده تسلط کافی نداشته باشد، ورود به بازار جدید ممکن است به‌صورت مقطعی برای وی سودهایی را به‌همراه داشته باشد، اما نهایتا یا فرد سود بازار قبلی را از دست خواهد داد یا سرمایه فرد در این بازار از دست خواهد رفت.

رمزارزها؛ رقیب بورس ۹۹
یکی از بازارهای نوظهور که در سال‌های اخیر به‌عنوان رقیبی برای بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی مطرح شده، بازار ارزهای دیجیتال است که با توجه به ویژگی‌های خاص آن طرفداران خاص خود را در داخل کشور پیدا کرده‌است. با توجه به آمار تورم سرسام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آور سال‌های اخیر و افزایش افسارگسیخته سطح عمومی قیمت‌ها، مردم برای صیانت از ارزش پول خود و برای مصون ماندن از گزند تورم مزمن اقتصاد ایران، راهی بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند. شعله‌‌‌‌‌‌‌ور‌شدن آتش انتظارات تورمی در سه دهه گذشته، هر از گاهی یک سیکل صعودی ممتد چند ماهه در بازارهای دارایی داخلی کشور ایجاد ‌کرده‌است.

یکی از معروف‌‌‌‌‌‌‌ترین سیکل‌های صعودی که در بازارهای دارایی به‌وقوع پیوست، رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در بورس تهران در سال‌۹۹ بود که خیل عظیمی از مردم کوچه و بازار را که آشنایی چندانی با بازار سهام نداشتند مشتاق خرید سهام و حضور در بازاری کرد که فعالیت در آن نیازمند اطلاعات و برخورداری از علم مالی و بورس است. البته بعد از ریزش تاریخی بازار سهام در آن سال‌که از مرداد شروع شد، فقط خاطره تلخ پودرشدن و نابودی سرمایه‌های خرد مردم در اذهان عمومی جامعه به یادگار ماند. بسیاری از سهم‌‌‌‌‌‌‌هایی که در سال‌۹۹ سقف‌های قیمتی تاریخی ثبت کردند، به دلیل اینکه گرفتار رشد حبابی شده‌بودند، حتی بعد از بازگشت شاخص‌های بازار سهام در سال‌جاری به بالاتر از محدوده‌‌‌‌‌‌‌های ثبت‌شده در سال‌۹۹ نیز نتوانستند خود را بازیابی کنند و همچنان برخی از سهم‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به قله ۹۹ در ضرر قرار دارند.

در این مدت سایر بازارها با رشد مواجه شدند و اگر سرمایه‌گذاری می‌توانست بعد از تجربه رشدهای شیرین سال‌۹۹، از بازار سهام خارج شود و سرمایه خود را با پذیرش ریسک معقول و منطقی در بازار دیگری سرمایه‌گذاری کند، مطمئنا می‌توانست اثر منفی تورم را بر پول خود خنثی کند. اندکی بعد از ریزش بازار سهام در مرداد سال‌۹۹، بازار رمزارزها درمیان ایرانیان محبوبیت زایدالوصفی پیدا کرد و خیل عظیمی از مالباختگان بورسی در جست‌وجوی کسب بازدهی بیشتر و همچنین جبران ضرر و زیان واقع‌‌‌‌‌‌‌شده در بورس تهران راهی بازار ارزهای دیجیتال شدند. در آن مقطع کلیدواژه‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط با این بازار تبدیل به واژگان محبوب موتورهای جست‌وجوی فضای وب شد و گزارش‌های بسیاری نیز در باب حرکت گله‌‌‌‌‌‌‌ای مجدد مردم ایران در مواجهه با یک بازار نوشته شد.

بورس که پس از تجربه رشد حبابی در سال‌۹۹، ۶‌ماهه دوم سال‌۹۹ و کل سال‌۱۴۰۰ را در برزخ گذراند، حال سایه قدرتمند و تاریک یک بازار نوظهور را در حوالی خود حس می‌کرد که بخشی از پول‌هایی که می‌توانست روند بازار سهام را مجددا دگرگون کند، در دل خود هضم می‌کرد. براساس آماری که در آن مقطع منتشر می‌‌‌‌‌‌‌شد، بازار سهام از فقر نقدینگی در کلیت خود رنج می‌‌‌‌‌‌‌برد، درحالی‌که ارزش معاملات روزانه ایرانی‌‌‌‌‌‌‌ها در بازار رمزارزها، از ۱۰‌هزار‌میلیارد‌تومان به بالا ذکر می‌شد، اما بازار رمزارزها نیز بعد از تجربه رشد دسته‌‌‌‌‌‌‌جمعی قیمت‌ها گرفتار روند نزولی شد که افزایش نرخ بهره آمریکا برای کنترل تورم یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش بود.

ایرانی‌‌‌‌‌‌‌هایی که برای جبران مافات ضرر و زیان بورس راهی این بازار شده‌بودند، مجددا در باتلاق و گرداب ضرر فرو رفتند و زیان آنها پس از بورس دوچندان شد و به‌نوعی سرمایه این افراد در این دوبازار نابود شد، بنابراین می‌توان گفت که ورود بدون دانش و اطلاعات به هر بازاری شاید در کوتاه‌مدت برای افراد بازدهی به ارمغان آورد، اما در بلندمدت مطمئنا چون فرد راه و رسم و مکانیزم‌های آن بازار را به‌درستی نمی‌‌‌‌‌‌‌شناسد، گرفتار زیان می‌شود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین