يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 2:54:19 PM

دولت در شرایطی که ارزش ریال در برابر دلار در حال تضعیف و سقوط بود، تصمیم خوبی اتخاذ کرده است.
تصمیم خوب دولت

به گزارش اقتصادنامه، علاء میرمحمد صادقی نائب رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در یادداشتی مطرح کرده است: پول ملی همچون ناموس مملکت است و دولتمردان کشور باید از این ناموس حمایت و صیانت کنند؛ متاسفانه در هفته‌های گذشته ارزش پول ملی کشور در برابر ارزهای خارجی در حال سقوط بود به این جهت باید تصمیم دولتمردان کشور در این شرایط را تصمیم درستی خواند. چرا که سقوط ارزش پول ملی در برابر سایر ارزهای خارجی بسیار خطرناک است و تبعات زیادی در پی دارد.

در حقیقت سقوط ریال در برابر دلار در هفته‌های گذشته از حالت جهش بی‌قاعده خارج شده و در حال ورود به ورطه سقوط بود ودولتمردان باید برای بازگرداندن ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی زودتر به تصمیم‌گیری می‌رسیدند و به همین جهت باید این تصمیم را خوب خواند و خواهان ادامه آن بود.

وضعیت افزایشی قیمت ارز مطمئنا تاثیر نامطلوبی روی کالاهای ایرانی خواهد گذاشت. گرچه این افزایش قیمت ارز ممکن است باعث توسعه صادرات شود، ولی مشروط به اینکه قیمت ارز تثبیت شود. در همین حال سکوت دولت و مقامات بانک مرکزی هم در این زمینه خیلی ابهام‌برانگیز نبود.

کاهش قیمت ارز از سوی دولت در بازار با توجه به تاثیری که روی تورم دارد اتفاق خوبی است و به بازار کمک می‌کند تا تجار با پیش بینی بهتری بتوانند وارد فعالیت‌های اقتصادی شان شوند. در شرایط بحران و نوسانات ارزی هیچ کس قادر به تصمیم‌گیری صحیح در بازار نیست و می‌توان از این حیث تصمیم دولت را مثبت ارزیابی کرد. گرچه افزایش قیمت ارز می‌تواند روی صادرات اثر مثبت بگذارد، اما تثبیت قیمت ارز و کوتاه شدن دست واسطه‌ها از بازار ارز می‌تواند تاثیرات مثبت‌تری را برای بازار داشته باشد.


*علاء میرمحمد صادقی

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین