سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 12:20:14 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:62142
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 فروردين 1402-13:34
  • کاربر:
برای علاقه‌مندان به بازار بدهی؛ در نمادهای اوراق اسناد خزانه اسلامی

فرابورس ایران در ادامه تلاش برای تعمیق و توسعه بازار مشتقه در تازه‌ترین اقدام، سری جدید زنجیره قرارداد اختیار معامله را روی نماد «اخزا ۱۰۱» ایجاد کرد.
زنجیره قراردادهای اختیار معامله «اخزا» منتشر شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، این رکن بازار سرمایه همواره تلاش کرده تا با متنوع‌سازی ابزارهای مالی پاسخ‌گوی نیاز اهالی بازار باشد و در همین راستا نیز توجه ویژه‌ای به بازار اوراق مالی اسلامی دارد.


بخش اصلی بازار اوراق مالی اسلامی مربوط به تأمین مالی بدهی دولت است و این بخش ارتباط نزدیکی با محاسبه نرخ بدون ریسک دارد. بر همین اساس از سال‌های گذشته فرابورس ایران تصمیم به انتشار قراردادهای اختیار معامله روی اوراق دولتی این بازار داشته است.


در همین راستا در تاریخ ۲۷ فروردین سال ۱۳۹۶ زنجیره‌ای از قراردادهای اختیار معامله در نماد «اخزا۱» انتشار یافت.


در ادامه این مسیر با توجه به شرایط روز بازار و نیاز فعالان و دارندگان اوراق «اخزا»، سری جدید زنجیره قرارداد اختیار معامله روی نماد «اخزا ۱۰۱» ایجاد شده است.


گفتنی است ابزار اختیار معامله در اوراق با درآمد ثابت مزیت‌های زیادی برای فعالان بازارهای مالی دارد از جمله اینکه باعث شفاف شدن نرخ‌های آتی می‌شود و افزایش کیفیت نرخ‌های کشف شده را نیز به همراه دارد. زنجیره نمادهای ایجاد شده، امکان تثبیت نرخ، تضمین سقف یا کف نرخ را فراهم می‌سازد.


نکته مهم دیگری که به تعمیق بازار ابزارهای مالی اسلامی کمک بسیاری می‌کند موضوع اصلاح ضرایب وجه تضمین است. در حال حاضر ضرایب وجه تضمین بازار مذکور مشابه با نمادهای سهام تعریف شده و این در حالی است که بازار اوراق بدهی، بازاری با ریسک کمتر است. در این خصوص فرابورس ایران درخواستی مبنی بر کاهش ضرایب وجه تضمین در خصوص اوراق بدهی و نیز صندوق‌های بادرآمد ثابت را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه ارسال کرده است که در صورت اصلاح آن، فرابورس می‌تواند سررسیدهای بیشتر و متنوع‌تری را در اوراق بدهی منتشر کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین