دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 9:38:30 AM

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ۷ معافیت جدید مالیاتی به لایحه بودجه اضافه کرده است که براین اساس به نظر می‌رسد که باتوجه به ردیف‌های بودجه، حدود ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت کاسته شده است.
کاهش ۶ هزار میلیارد تومانی درآمد دولت با اضافه شدن ۷ معافیت مالیاتی به لایحه بودجه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، کمیسیون تلفیق با وضع ۷ معافیت مالیاتی، ۶ هزار میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی دولت را کاهش داده است. برخی از این معافیت‌ها عبارتند از معافیت حقوق ورودی آمبولانس توسط دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، تعیین حقوق ورودی به مأخذ ۱ درصد برای کلیه ماشین آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، معافیت مالیاتی اشخاص حقیقی به ازاء تولد فرزند سوم و بیشتر به ازاء هر فرزند ۱۵% و معافیت افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خیرین مدرسه ساز از پرداخت هزینه های صدور پروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینه انشعابات آب، برق، فاضلاب و گاز.

مورد دیگری که سبب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت شده است، افزایش دو برابری قیمت خودروهای مشمول مالیات است. این رقم در لایحه بودجه دولت ۱.۵ میلیارد تومان تعیین شده بود و مالکان خودروهایی که ارزش آنها بیش از این رقم بود، مشمول نرخ ۱ درصدی مالیات می‌شدند. با توجه به تغییرات کمیسیون تلفیق اما رقم معافیت خودروها از پرداخت مالیات به جای ۱.۵ میلیارد تومان به ۳ میلیارد تومان افزایش یافته است که به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی معافیت است.
متن تعیین شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ که توسط سازمان برنامه و بودجه ارائه شده بود به شرح زیر است: انواع خودروی سواری و وانت دو اتاق(کابین) دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت خودرو آنها بیش از ۱۵ میلیارد ریال است نسبت به مازاد براین مبلغ مشمول مالیات سالانه خودرو به نرخ ۱ % می‌گردند.

براساس تغییرات کمیسیون تلفیق متن بند خ تبصره ۶ لایحه بودجه تغییری نداشته است اما ارزش ۱۵ میلیارد ریالی خودروهای مشمول مالیات به ۳۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین