شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 3:20:17 AM

روند بازار نفت صعودی است، اما با عرضه‌های مصنوعی مثل تزریق ذخایر راهبردی آمریکا افسار صعود نرخ کشیده می‌شود.
۶ متغیر بازار نفت در جدال

بازار نفت تبدیل به پاندول بین تقاضای چین و نرخ بهره بانک‌های مرکزی شده‌‌‌‌‌‌ است. بازار نفت پس از روزهای مستمر کاهش قیمت، دیروز به سبب کاهش ۲۵درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه درکنار سیگنال‌های مثبت تقاضای چین، سبزپوش بود. به‌‌‌‌‌‌گفته تحلیلگران روند بازار نفت باتوجه به شرایط ژئوپلیتیکی صعودی است اما عرضه‌هایی مثل تزریق ذخایر استراتژیک آمریکا افسار این صعود را می‌کشد. همچنین انباشت محموله‌‌‌‌‌‌های دارای معافیت روسیه خاطر بازیگران بازار را نسبت به عرضه راحت کرده‌است. با این همه بسیاری احتمال می‌دهند اوپک به کاهش تولید بیشتری دست بزند.
ناظران بازارهای سرمایه معتقدند بانک‌های مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو آمریکا که پیش از این با افزایش نرخ بهره برای مهار تورم بر صعود قیمت نفت تاثیر منفی گذاشته‌‌‌‌‌‌بودند، نرخ بهره را بیشتر افزایش خواهند داد. اقدامی که با چشم‌‌‌‌‌‌انداز رکودی سرمایه‌گذاری و کاهش تقاضای نفت مواجه است. باید دید تقاضای بالای چین قیمت‌ها در بازار را حمایت می‌کند و بازار را در ریل روسیه و اوپک قرار می‌دهد یا سیاست‌های ضدتورمی بانک‌های مرکزی بزرگ افسارگسیختگی بهای نفت را کنترل می‌کنند؟

بهای نفت زیر فشار ۶ متغیر
کاهش صادرات روسیه، افزایش ذخایر استراتژیک ایالات‌متحده آمریکا و نگرانی‌ها از چشم‌‌‌‌‌‌انداز رکودی بازارهای سرمایه سه متغیر بازار نفت در روز جمعه بودند که متوسط قیمت شاخص‌‌‌‌‌‌ها را در مجموع ۵/ ۲درصد افزایش داد. هربشکه نفت‌برنت با ۶۴سنت افزایش به ۸۵/ ۸۲دلار رسید ‌و نفت‌خام آمریکا بشکه‌‌‌‌‌‌ای ۹۸/ ۷۵دلار معامله شد که نشان از افزایش ۵۹سنتی دارد. صادرات نفت روسیه در ماه مارس از بنادر غربی ۲۵درصد کاهش داشته‌‌‌‌‌‌ که حاکی از عبور از برنامه کاهش تولید روزانه ۵۰۰هزار بشکه‌‌‌‌‌‌ای است. سرمایه‌گذاران انتظار دارند که واردات نفت چین در سال‌۲۰۲۳ در بحبوحه افزایش تقاضا برای سوخت حمل‌ونقل و با آنلاین‌شدن پالایشگاه‌های جدید به رکورد بالایی برسد. سرکوب برخی از صعودهای نفت با عرضه ذخایر استراتژیک آمریکا، ترس از رکود جهانی بود که تقاضا را کاهش دهد.

به گزارش رویترز، یکی از تحلیلگران بازار معتقد است با افزایش ذخایر راهبردی آمریکا بازار نفت رفتار نزولی می‌گیرد اما در مقابل کاهش صادرات روسیه سیگنال صعودی به بازار می‌دهد. ذخایر استراتژیک آمریکا در بالاترین میزان از مه‌۲۰۲۱ است. براساس داده‌های سازمان اطلاعات انرژی آمریکا این ذخایر در هفته منتهی به ۱۷فوریه با افزایش ۶/ ۷میلیون بشکه‌‌‌‌‌‌ای به ۴۷۹میلیون بشکه رسیده‌‌‌‌‌‌است، بااین‌حال انباشت نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی بر روی دریاها، تاثیر بیشتری نسبت به ذخایر آمریکا بر چشم‌‌‌‌‌‌انداز عرضه گذاشته‌‌‌‌‌‌است. به‌‌‌‌‌‌سبب تحریم‌های گروه هفت و متحدانش سقف قیمتی برای نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی روسیه اعمال‌ شده‌‌‌‌‌‌است، امری که باعث کشتی‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌کشتی‌شدن این محصولات می‌شود. همچنین معافیتی که گروه هفت به خریدهای قبل از تاریخ اعمال تحریم‌ها داده‌‌‌‌‌‌است هم بر ترافیک نفتکش‌ها و انباشت نفت‌خام و محصولات نفتی بی‌‌‌‌‌‌تاثیر نیست.
بانک جی‌‌‌‌‌‌پی مورگان در تحلیل خود از بازار نفت پیش‌بینی نفت ۷۰دلاری کرده‌‌‌‌‌‌است و دلیل آن را «تقویت بادهای مخالف رشد جهانی و کاهش بیش از حد موجودی تاریک نفت ناشی از سیل نفت روسیه» اعلام کرد. براساس گزارش این بانک احتمال کاهش تولید بیشتر اوپک برای «محدود‌کردن کاهش و حمایت از بهای نفت» بسیار بالا است. با کاهش قیمت ۴درصدی که هفته گذشته بازار نفت تجربه کرد، افزایش بهای فعلی عملا آن را صفر کرده و نمی‌توان گفت روند بازار صعودی شده‌است، مخصوصا وقتی‌که براساس گفته اقتصاددان‌‌‌‌‌‌ها باید منتظر اعمال سیاست‌های ضدتورمی بیشتری از سوی فدرال‌رزرو آمریکا بود که بر ارزش دلار و به‌دنبال آن نفت تاثیر مستقیم دارد.
کمک‌های آمریکایی در اروپا
ایالات‌متحده آمریکا ۲۵۰میلیون دلار برای اوکراین و ۳۰۰میلیون دلار برای مولداوی باهدف افزایش امنیت انرژی این دو کشور و فاصله بیشتر از وابستگی به انرژی روسیه اختصاص داده‌‌‌‌‌‌است. به گزارش رویترز، این خبر توسط آژانس بین‌المللی توسعه آمریکا در سالگرد حمله روسیه به اوکراین منتشر شد. در روزهای ابتدایی جنگ، روسیه که از یک پیروزی زودرس ناامید شده‌‌‌‌‌‌بود، بارها به بمباران تاسیسات انرژی اوکراین پرداخت. در اسنادی که از اعتبار ۲۵۰میلیون دلاری اوکراین به‌‌‌‌‌‌دست آمده است، نوشته‌‌‌‌‌‌شده: «دولت ایالات‌متحده موظف به کمک به زیرساخت‌های الکتریکی دولت اوکراین زیر حمله‌‌‌‌‌‌های بی‌‌‌‌‌‌رحمانه روسیه است.»

همچنین‌ در پیش‌‌‌‌‌‌نویس اعتبار ۳۰۰میلیون دلاری مولداوی که شامل ۸۰میلیون دلار برای جبران تعرفه‌های بالای برق، ۱۳۵میلیون دلار برای پروژه‌های الکتریکی این کشور و ۸۵میلیون دلار برای جایگزینی منابع انرژی این کشور است، نوشته شده: «این کمک‌ها باهدف انعطاف‌‌‌‌‌‌پذیری انرژی مولداوی و ارتباط بیشتر این کشور با اتحادیه اروپا تعریف شده‌‌‌‌‌‌است.» مولداوی که یکی از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر‌شوروی با ۲میلیون نفر جمعیت است، در همسایگی و غرب اوکراین واقع شده‌‌‌‌‌‌است. این کشور یکی از فقیرترین کشورهای اروپا است و به‌‌‌‌‌‌طور سنتی به گاز روسیه وابسته‌‌‌‌‌‌است.

پیش‌بینی‌های نرخ بهره چگونه‌‌‌‌‌‌ است؟
به عقیده فردریک دوکروزه؛ استراتژیست بازار سرمایه در صورتی‌که «نرخ حامل‌‌‌‌‌‌های انرژی تعدیل نشود، نرخ بهره به سود تورم تمام می‌شود. البته شرایط هم‌‌‌‌‌‌اکنون متفاوت است زیرا ریسک‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شده و بانک‌های مرکزی نگران تاثیر تورم بر دستمزد‌‌‌‌‌‌ها هستند.» اگر نفت به ۱۰۰دلار برسد و همانجا بماند، تولیدکنندگان هزینه‌های افزایش‌یافته را به مصرف‌کنندگان منتقل می‌کنند و کارگران تقاضای دستمزد را بالاتر می‌برند؛ موقعیتی که با گسترش یک مارپیچ تورمی بانک‌های مرکزی را زیرفشار قرار می‌دهد. برای مثال در اروپا با افزایش ۱۰درصدی قیمت نفت باید منتظر تورم ۵/ ۰درصدی بود، البته این نسبت در کشورهای مختلف متفاوت است.

براساس اطلاعات منتشرشده از سوی فدرال‌رزرو ایالت دالاس، تاثیر تورمی نفت ۱۰۰دلاری بر اقتصاد آمریکا تا پایان سال‌۲۰۲۱ حدود ۸/ ۱درصد و تا پایان ۲۰۲۲ نزدیک به ۴/ ۰درصد بوده‌‌‌‌‌‌است. فشار دستمزد در حوزه اروپا هنوز ظاهر نشد‌‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌‌است اما باتوجه به تورم صورت‌‌‌‌‌‌حساب‌های انرژی تخمین زده می‌شود نفت ۱۰۰دلاری تقاضا برای دستمزد بالاتر را بیشتر کند. در عین‌حال اگر نفت گران‌‌‌‌‌‌قیمت و تورم ناشی از آن به مصرف آسیب برساند، منحنی تقاضای انرژی به اصلاح دست می‌زند که به‌معنای کاهش مصرف انرژی است. با این همه ماسیمیلیانو کاستلی، رئیس استراتژی بازارهای مستقل جهانی انتظار دارد هر بشکه نفت در بازه ۶۰تا۸۰ دلار بماند. به بیان دیگر همه‌‌‌‌‌‌چیز به چشم‌‌‌‌‌‌انداز بازارها در هفته‌های پیش‌رو بستگی دارد؛ اگر تورم به سطوح بالاتر برسد بانک‌های مرکزی سیاست محافظه‌‌‌‌‌‌کارانه و افزایش نرخ بهره را ادامه خواهند داد.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین