شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 2:31:32 PM
دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد؛

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران گفت: حمایت از پیشران‌ها به عنوان لوکوموتیو توسعه اقتصادی کشور، بزرگ شدن و مقاوم‌سازی اقتصاد را به دنبال دارد.
نقش بی‌بدیل پیشران‌ها در بزرگ شدن و مقاوم سازی اقتصاد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، حمیدرضا غزنوی افزود: بررسی وضعیت اقتصادی کشور حاکی از آن است که باید یک بازنگری اساسی در سیاست‌ها، برنامه‌ها و راهبردهایمان داشته باشیم.

وی گفت: در این زمینه یا باید خودمان علم آن را داشته باشیم، یا به تجربه کشورهای موفق در این زمینه نگاه کرده و از موفقیت‌ها و شکست‌هایشان درس بگیریم و به عبارتی آن را بومی‌سازی کنیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تصریح‌کرد: بررسی وضعیت کشورهای صنعتی جهان نشان می‌دهد، هیچ راهی برای تولید ثروت بهتر از صنعتی شدن نیست.

وی ادامه‌داد: این کشورها در ابتدا به صنایعی که در نظر داشتند در آنها کار کنند و موفق شوند، مزیت دادند. سپس تصمیم گرفتند که آنها را در اختیار چه کس یا کسانی قرار دهند تا بارو شده و به بهره‌وری و کارایی بالا برسد و دیدند که بهترین‌های این حوزه در بخش خصوصی تعریف می‌شود.

غزنوی بیان‌داشت: امروز همه کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که بخش‌های دولتی می‌تواند فسادزا باشد و اداره و کنترل آن هم سخت است، بر این اساس بخش خصوصی به‌ویژه شرکت‌های خانوادگی که تصمیم‌گیری در آنها بسیار سریع بوده و رشد فزاینده‌ای دارد را انتخاب کردند.

وی تصریح‌کرد: پس از آن، یک بازه زمانی برای رشد آن صنایع مشخص کردند و حمایت‌های ویژه‌ای از بخش خصوصی انجام دادند، به‌طوری که وقتی رشد کرد، دیگر نیازی به حمایت نداشت.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران خاطرنشان‌کرد: این شیوه‌ای بوده که کشورهای موفقی همچون کره جنوبی، آلمان، ژاپن، هند، ترکیه و غیره در پیش گرفته‌اند و پیشران‌هایی برای صنایع به وجود آوردند تا از طریق آنها که لوکوموتیو کشنده بنگاه‌های کوچک و متوسط هستند، اقتصادشان را بزرگ و مقاوم کنند.

وی تاکید کرد: امروز شرکت‌های بزرگ پتانسیل‌داری در کشور وجود دارد که قابلیت بزرگتر شدن نیز دارند. ما نیز ناچار از این طریق هستیم و باید مشکلات این مسیر را کاهش دهیم.

غزنوی اظهار داشت: امروز و در پی در پیش گرفتن شیوه یاد شده، شاهد شکل‌گیری فاصله طبقاتی در کره جنوبی هستیم که جزو نکات منفی آن است. همچنین نیازمند قوانینی هستیم تا شرایط انحصاری نشود.

وی بیان‌داشت: در این راستا، دست‌کم پنج بنگاه بزرگ در هر رشته صنعتی مورد حمایت قرار خواهند گرفت، همچنین با پرهیز از حمایت از تعداد زیادی بنگاه، شرایط را برای رسیدن به تولید انبوه و عدم شکل‌گیری رقابت‌های ناسالم بین بنگاه‌ها فراهم می‌کنیم.

دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد: امروز ما ناچار از تنظیم چنین راهبردهایی برای اقتصاد کشورمان هستیم و باید صنایع پیشرو و پیشران را مشخص کنیم. همچنین با پرهیز از عملکرد پوپولیستی، نباید به دنبال راضی کردن همه باشیم، زیرا در این صورت به شرایط فعلی اقتصادی بازخواهیم گشت.

وی تصریح‌کرد:‌ باید ضمن شناسایی نخبگان، مراکز ذی‌ربط در این زمینه قبول مسوولیت کنند تا جراحی اقتصادی زودتر آغاز شود و بدانیم در غیر این صورت تولید ثروت در کشور انجام نمی‌شود.

به گزارش ایرنا، همه ساله با فرا رسیدن ۲۹ بهمن ماه، روز «اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی» و گرامیداشت هفته ملی کارآفرینی از ۲۹ بهمن تا پنجم اسفندماه، مجمع کارآفرینان ایران اقدامات و برنامه‌های ویژه ای را برگزار می‌کند.

امسال نیز با نزدیک شدن به این ایام مجمع کارآفرینان ایران برای نخستین بار همایش «پیشران های اقتصادی؛ فرصتی برای توسعه ملی» را با همکاری موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، وزارت صمت و سایر وزارتخانه ها و سازمان‌های مربوطه برگزار خواهد کرد.

هدف از برگزاری این همایش که با حضور مقام‌ها، مسوولان و کارآفرینان بزرگ کشور برگزار خواهد شد، روشنگری و تببین جایگاه و نقش پیشران های اقتصادی در توسعه ملی و اقتصاد کشور است. این همایش فردا (سه‌شنبه، دوم اسفندماه ۱۴۰۱) برگزار خواهد شد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین