يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 9:02:32 AM
مدیرکل صمت سیستان و بلوچستان:

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: مجوز راه‌اندازی ۱۴ بازارچه خرده فروشی بین ایران و پاکستان صادر شده و امیدواریم گرامیداشت دهه فجر بازارچه خرده فروشی در مرز پیشین افتتاح شود.
مجوز راه‌اندازی ۱۴ بازارچه خرده فروشی بین ایران و پاکستان صادر شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، ایرج حسن پور روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: در نشستی که چندی قبل با طرف‌های پاکستانی صورت گرفت دهمین تفاهم‌نامه بین ایالت پاکستان و سیستان و بلوچستان منعقد شد زیرا پاکستان بیش‌از ۹۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی با جمهوری اسلامی دارد و روابط تجاری با این کشور در حدود یک قرن هست که گسترش یافته است.

وی بیان کرد: در این چند سال اتفاقات خوبی افتاده و سعی شده ارتباط با پاکستان نزدیک تر شود و بیشترین بازارچه‌های مرزی استان با همراهی پاکستان راه‌اندازی شده و زیرساخت‌های راه‌اندازی سه بازارچه خرده فروشی نیز در حال انجام است که در این بازارچه‌ها کالاهای ایرانی و پاکستانی وارد و مردم می‌توانند به صورت مستقیم خرید کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: براساس پیشنهاد کمیسیون اقتصادی بین ایران و پاکستان مقرر شد کمیته مشترک مرزی ایجاد و بحث تهاتر در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: در دهمین نشست با پاکستانی‌ها ۳۸ بند به توافق طرفین رسیده و ریمدان که یکی از گذرهای مهم ترانزیتی است در آینده نزدیک افتتاح و روادید بین کنسولگری ایران و پاکستان ۶ ماهه صادر می‌شود.

حسن پور ادامه داد: خط راه آهن زاهدان - میرجاوه - کویته یکی دیگر از مسائل فنی بود که ۲ طرف با یکدیگر مشارکت دارند و مقرر شد خط ریلی جدید نیز از طرف ایران و از طریق میرجاوه راه‌اندازی شود.

وی گفت: پاکستانی ها همچنین درخواست آموزش در زمینه‌های کشاورزی و شیلاتی را نیز داشتند که مقرر شد این مساله انجام شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان افزود: ایجاد خط هوایی بین تجار و بازرگانان از کویته تا چابهار در حال انجام هست و در بحث حمل و نقل زمینی و منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه تاکنون سرمایه گذاری خوبی صورت گرفته است.

وی اظهارداشت: با توجه به بحث سیلاب نیز مقرر شد در زمینه زیرساختی اقدامات بهتری با همکاری جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و خط کشتیرانی بین چابهار و کراچی نیز پیشنهاد ۲ طرف بود که مقرر شد کارشناسان بررسی دقیق‌تری در این زمینه انجام دهند.

حسن پور گفت: حجم تجارت ۶ ماهه از سیستان و بلوچستان با پاکستان حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که هدفگذاری برای پنج میلیارد دلار هست و باید شرایط بهتر مهیا و موانع برطرف شوند.

وی افزود: همچنین چندی قبل نمایشگاهی با محوریت جمهوری اسلامی در کراچی پاکستان با بیش‌از ۵۰ غرفه راه‌اندازی شد که نتایج خوبی داشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: مقرر شده تعرفه‌های ترجیجی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد تخفیف داده شود تا تجار بیشتر و روان تر فعالیت کنند.

وی گفت: در بحث گردشگری و توریسم سلامت نیز پیشنهادات خوبی ارائه شد تا فعالیت‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد و برای استفاده از ظرفیت معادن نیز مقرر شد تا طرف پاکستانی از تجربیات متخصصین ایرانی در این زمینه استفاده کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین