جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 12:23:20 AM

درحالی درآمدهای گمرکی در سال بعد تا ۱۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در سال جاری تحقق ۶۰ هزار میلیارد تومان از درآمدها با چالش رو به رو شده است.
رشد عجیب و غریب درآمد گمرکی در بودجه ۱۴۰۲ / ۶۰ هزار میلیارد درآمد امسال محقق نمی‌شود

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، طبق توضیحات رئیس گمرک ایران در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، درآمدهای گمرکی در سال آتی ۱۲۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۳۱ هزار میلیارد تومان از آن درآمد واردات خودرو به میزان دو میلیارد دلار است.

در حالی که در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل عمکلرد مربوط به وصول حقوق ورودی حدود ۱۱ همت بود، در قانون بودجه ۱۴۰۱ درامدهای مالیاتی از واردات به ۱۰۷ همت افزای یافت که در این شرایط گمرک ایران باید عملکرد متفاوتی برای وصول درامدهای دولت در دستور کار قرار میداد.

این در حالی است که به استناد گزارش مرکز پژوهشهای مجلس در ۸ ماهه نخست سال فقط ۲۸ همت حقوق ورودی وصول شده و این نهاد پژوهشی پیش بینی کرده تا پایان سال ۴۶ همت حقوق ورودی در گمرک ایران وصول شود.

بر اساس این گزارش امسال ۶۰ همت از عواید مربوط به دولت وصول نخواهد شد، هر چند بخشی از این رقم مربوط به حقوق ورودی خودروهایی است که در بودجه آمد اما وصول نشد اما نمیتوان از نقش ویژه مطالبه نامه های وصول نشده چشم پوشی کرد. در این بین با توجه به وضعیت حساس بودجه ۱۴۰۱؛ گمرک ایران برای تمدید ضمانت نامه ها تا پایان سال نیز برنامه ویژه ای داشته باشد تا صرفا فعالان اقتصادی برنده فرایند تاخیر در پرداخت عواید دولتی نباشند.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین