شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 1:23:42 PM
شریعتمداری:

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که وضعیت عدم توازن در فولاد بخاطر عدم دخالت هدفمند دولت در این زمینه است، گفت که ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد زنجیره فولاد حاصل مسیر نادرستی است که در این زنجیره طی می‌شود و باید جلوی آن را گرفت.
باید جلوی مسیر فعلی فولاد را گرفت/ عدم توازن نتیجه عدم مداخله دولت است

به گزارش اقتصادنامه، محمد شریعتمداری در هشتمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن که امروز در محل مرکز همایش های صدا وسیما بر گزارشد  با بیان این که مسئله عدم توازن در زنجیره فولاد یک مسئله جدی در این حوزه است گفت: عدم توازن در زنجیره فولاد بیشتر از اینکه محصول مداخله دولتی باشد، محصول عدم مداخله در زنجیره فولاد است؛ چرا که این زمینه مداخله از نوع انجمن های فولادی و دولت را می طلبید که  اگر این مداخله جدی‌تر بود شاید این عدم توازن به وجود نمی آمد.

وی در ادامه با اشاره به این که اعتماد زیاد به نحوه سرمایه‌گذاری بخش خصوص ایجاد مشکل کرد بیان کرد: گفتند که سرمایه‌گذاران خصوصی اندیشمند و فرهیخته‌اند و سرمایه خود را جایی که ایجاد مشکل کند نمی برند، اما امروز دیدم کسانی سرمایه های خود را به بخشی از زنجیره فولاد بردند که اصلا نگاهی به چگونی تامین مواد اولیه آن نداشتند و حالا امروز باید در وزارت خانه با همکارانمان به این فکر کنیم که برای فلان واحد تاسیس شده از کجا مواد اولیه جور کنیم.

وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: مشکل عدم توازن در زنجیره، در تمام بخش فولاد به چشم می‌خورد و برای رفع آن تلاش می‌شود، مشی ما مداخله در موضوعاتی که بین تولید کننندگان زنجیره فولاد وجود دارد نیست و در یک زنجیره متعادل نیازی هم به این مداخله نیست، اما امروز شرایط به گونه ای است که نیاز ورود دولت حس میشود چرا که اکنون ۱۱۰ میلیون تن مجوز راکد و ۶۵ میلیون تن مجوز با نتیجه نا مشخص در صنایع فولاد حاصل این بی تدبیری ها است.

شریعتمداری با بیان این که خیلی ها بدون فکر در باره نحوه سرمایه گذاری فقط به دنبال دریافت مجوز در زنجیره فولاد هستند اظهار کرد: مسئولان مختلف گاها یک برادر سرمایه‌گذار دارند که دم در دفتر آقای سرقینی  یا بنده ایستاده‌اند برای دریافت یک مجوز جدید تا هر کدام به نحوی وارد ظرفیت ۱۱۰ میلیون تنی زنجیره فولاد شوند. این در حالی است که ما تلاش میکنیم با یک سیاست گذاری یک پارچه این روند را ضابطه‌مند کنیم.

اگر راه آهن توسعه نیابد جاده ها کشتارگاه میشود

وی در ادامه با اشاره به جدی ترین مساله‌ای که زنجیره فولاد با آن مواجه است ظهار کرد: موضوع راه دغدغه جدی برنامه فولادی است و من نیز در بدو شروع کار کمیته مشترکی را با کمک وزیر راه و شهر سازی تشکیل دادم که در آن این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد. چرا که در ادامه باید ظرفیت جابجایی بار در شبکه ریلی تا پنج برابر افزایش پیدا کند در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم بود.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که ریل اصلی ترین وسیله جابجایی فولاد خواهد بود گفت: اگر شبکه ریلی توسعه پیدا نکند ۴۲۰ میلیون تن بار باید به سطح جاده می رود که یا جاده ها را تبدیل به کشتارگاه می کند و یا زنجیر فولاد از کار می افتد.



منبع: ایسنا

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین