جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 10:06:32 PM

رئیس انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری از مذاکره با شرکت‌های اروپایی و چینی برای خرید واگن خبر داد و گفت: شبکه ریلی در زمان حاضر به ۲۰۰ واگن نیاز دارد.
مذاکره شرکت‌های ریلی برای خرید واگن‌ از اروپا و چین/ شبکه ریلی به ۲۰۰ واگن نیاز دارد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، ناصر بختیاری در نشست خبری در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه تعداد واگن مسافری در سیر است و هزینه تعمیر و نگهداری واگن ها چه میزان افزایش یافته است، اظهار کرد: در زمان حاضر ۱۱۰۰ واگن مسافری و ۲۰۰ واگن خدماتی در حال خدمات رسانی به مردم هستند.
وی ادامه داد: با توجه به نیاز کنونی به حدود ۲۰۰ واگن نیاز داریم که در این راستا مذاکراتی به کشورهای اروپایی و چینی برای تامین سریع این واگن ها صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه واگن های مذکور هم نو هستند هم دست دوم، افزود: وقتی به نقطه‌ای برسیم که نیاز داخل از محل تولیدات واگن سازان داخلی تامین نشود باید مازاد را از طریق واردات تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا با یادآوری اینکه رجا یک روزی ۱۱۰۰ دستگاه واگن مسافری داشت، گفت: تعدادی از این واگن‌ها به دلیل مباحث مربوط به سن موردنظر راه آهن امکان سیر ندارند. حدود ۴۰۰ واگن خودکششی هم به دلیل مشکل نقدینگی زمینگیر شده اند. این واگن‌ها ساخت آلمان و کره جنوبی بوده و جزو مجهزترین قطارها محسوب می شوند.

بختیاری تاکید کرد: اگر این تعداد واگن به شبکه سیر راه آهن برگردد شاهد تحول عظیمی در حمل و نقل مسافری خواهیم بود.برای وارد سیر کردن این واگن‌های خودکششی نیازمند ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

وی درباره هزینه تعمیر و نگهداری واگن‌های مسافری اضافه کرد: این هزینه ها به طور قابل توجهی افزایش یافته و در تامین قطعه هزینه ها از سال ۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۴.۸ برابر شده است.

وی‌ همچنین هزینه خرید یک واگن مسافری را حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:برای راه‌اندازی یک قطار ۱۰ واگنه ۲۰۰ میلیارد تومان نیاز است که تامین آن از عهده شرکتهای ریلی خارج است و دولت باید در این زمینه کمک کند.

رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری با بیان اینکه در دنیا موضوع سن برای قطارها مهم نیست و زنده بودن آن ملاک است، اظهار کرد: در برخی جاها پس از بازسازی واگن‌های مثلاً ۴۰ ساله، سن آن افزایش می یابد. بر اساس استعلام صورت گرفته از شرکتهای مدعی و نامبروان دنیا واگن هایی وجود دارد که با عمر بالای ۶۵ سال بازسازی شده و از آنها استفاده می‌شود.

بختیاری بیان کرد: مطابق بخشنامه سال ۹۵ راه آهن در ۲ سطح باید واگن‌های مسافری بازسازی و از رده خارج می شد. در سطح یک واگن های بالای ۳۰ سال بود و در سطح ۲ بازسازی واگن ۴۵ ساله باید انجام می شد که هزینه آن حدود ۱۰ میلیارد تومان است در حالی که قیمت واگن نو ۲۰ میلیارد تومان است! ضمن اینکه واگن‌های بالای ۵۵ سال سن نیز باید از رده خارج می شد.

رشد ۵۰ درصدی جابجایی مسافر در سال ۱۴۰۱

وی در ابتدای نشست خبری از رشد ۵۰ درصدی جابجایی مسافر طی ۹ ماه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر در حمل و نقل ریلی جابجا شد. در ۹ ماه سال قبل ۱۴ میلیون و ۴۲۰ هزار مسافر از طریق راه آهن جابجا شده بودند.

وی بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۷ میلیارد و ۶۲۰ میلیون نفر کیلومتر عملکرد حمل‌ونقل مسافری بوده که امسال به ۱۱ میلیارد و ۸۴۰ میلیون نفر رسیده و رشد ۵۵ درصدی را ثبت کرده است.

رییس انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی مسافری طرح این پرسش که مشکل اجرایی ماده ۱۲ چیست، گفت: این ماده می تواند عدد قابل توجهی را بخش حمل‌ونقل کمک اما متأسفانه فعال نیست و کمتر از ۱۰ درصد آن عمل شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین