شنبه 15 ارديبهشت 1403 شمسی /5/4/2024 6:54:38 AM

گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی بیانگر بدهی ۱۹۷ هزار میلیاردی بانک‌ها به بانک مرکزی است.
بدهی ۱۹۷ هزار میلیاردی بانک‌ها به بانک مرکزی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی مهر ۱۴۰۱ نشان می‌دهد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با افزایش نسبت به اسفند سال قبل به ۱۹۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این درحالی است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در مهر سال گذشته ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بود که در پایان اسفند همان سال به ۱۴۶ هزار میلیارد تومان رسید.

بنابراین، مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها در مهر سال جاری نسبت به مهر سال قبل ۲۶.۳درصد و نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز ۳۵ درصد افزایش یافته است.

همچنین، خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی با ۲۹ درصد رشد نسبت به پایان سال قبل به ۲۳۱ هزار میلیارد تومان رسید. مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در مهر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۳.۸ درصد رشد داشته است.

البته، رقم بدهی دولت، شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت به ترتیب معادل ۱۷۳ هزار میلیارد تومان و ۵۷.۹ هزار میلیارد تومان بوده که هر یک در مقایسه با پایان سال قبل با رشد ۴.۴ و ۵۵.۵ درصدی مواجه شده‌اند.

البته بدهی دولت به بانک مرکزی نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۳۰.۴ درصد و بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی ۲۴.۹ درصد رشد داشته است.
گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی همچنین نشان میدهد که خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی با رشد ۸.۴ درصدی نسبت به مهر سال قبل ۷۵۳۲.۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

سپرده بانک‌های تجاری نزد بانک مرکزی نیز ۳۰۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه و پایان سال قبل به‌ترتیب ۸.۵ و ۳۱.۲ درصد کاهش یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تجاری در دوره مورد بررسی، ۲۲۳۵.۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال قبل، دارای ۱۱.۹ درصد رشد بوده و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان مهر ماه امسال به ۴۹.۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.

ضمن اینکه، میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان مهر ماه امسال معادل ۳۹۵.۲ هزار میلیارد تومان شده که نسبت به سال قبل ۰.۸ درصد رشد یافته است.

جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۶۸۴ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۳ درصد رشد دارد.

همچنین، میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۶۶.۷ هزار میلیارد تومان است که معادل ۴۲.۵ درصد نسبت به مهر ماه سال قبل افزایش داشته است.

کاهش ۲ میلیاردی بدهی‌ خارجی ایران

خالص سپرده‌های بخش دولتی نزد بانک مرکزی از ۲۰.۹۶ هزار میلیارد تومان در مهر ۱۴۰۰ به ۴۶.۹۵ هزار میلیارد تومان در انتهای مهر ۱۴۰۱ رسیده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین