پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 1:18:04 PM
بانک مرکزی آمار تسهیلات۱۴۰۱ را به‌روز کرد

بانک مرکزی پس از ۶ماه آمارهای مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی را به‌روز کرد. بر اساس آمارهای منتشرشده، سطح تسهیلات پرداختی در ۷ماه ابتدایی سال۱۴۰۱ به بیش از ۲هزار و ۳۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است. 
جاماندگی تسهیلات از تورم

این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش ۷۴۰هزار میلیارد تومانی حکایت دارد؛ به بیانی دیگر میزان تسهیلات پرداختی هفت‌ماه نخست۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال۱۴۰۰ معادل ۲/ ۴۷درصد افزایش یافته است. با این حال این معیار نمی‌تواند تصویر روشنی از میزان افزایش تسهیلات پرداخت‌شده نشان دهد. آمارهای منتشرشده از شاخص بهای مصرف‌کننده در مهر ماه نشان می‌دهد سطح قیمت‌ سبد مصرف خانوار در مهرماه۱۴۰۱ نسبت به ماه مهر ماه سال۱۴۰۰ معادل ۶/ ۴۸درصد افزایش پیدا کرده است. مقایسه سطح تورم با افزایش میزان تسهیلات‌دهی حاکی از آن است که مقدار حقیقی تسهیلات شاهد کاهش بوده است. جزئیات بیشتر گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد سهم حقیقی‌ها از تسهیلات هفت ماه ابتدایی سال افزایش یافته و به ۳۲درصد رسیده است. در این مدت تسهیلات خرد نیز شاهد افزایش سهم خود از کل تسهیلات اعطا شده بوده است.

تغییر شیوه انتشار اطلاعات
بانک مرکزی با گذشت ۶ماه از انتشار آخرین اطلاعات مربوط به تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در فروردین‌ماه سال جاری، اطلاعات مربوط به تسهیلات‌دهی بانک‌ها در مهرماه را منتشر کرد. با این حال تغییرات اتفاق‌افتاده به تاخیر انتشار این اطلاعات محدود نمی‌شود و قالب انتشار اطلاعات نیز دستخوش تحولاتی شده است. بر این اساس در حالی اطلاعات منتشرشده از تسهیلات پرداخت‌شده تنها به دو جدول مختصر از جزئیات پرداخت تسهیلات محدود شده است که پیش از این بانک مرکزی جزئیات پرداخت تسهیلات را به تفکیک اهداف تسهیلات اعطاشده منتشر می‌کرد.

رشد ۴۷ درصدی تسهیلات پرداختی
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی حجم تسهیلات پرداختی در هفت‌ماه ابتدایی سال جاری به سطح ۲هزار و ۳۳۱هزار میلیارد تومان رسیده است. بر اساس این گزارش، میزان پرداختی تسهیلات تا مهر۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از ۷۴۷هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. این میزان افزایش از رشد ۲/ ۴۷درصدی تسهیلات پرداختشده در این مدت حکایت دارد.

عملکرد کافی شبکه بانکی؟
نخستین تصویر تسهیلات پرداخت‌شده در ۷ماه نخست سال جاری، از افزایش قابل توجه سطح تسهیلات پرداخت‌شده حکایت دارد. با این حال افزایش عدد مطلق تسهیلات پرداخت‌شده را با وجود شرایط تورمی نمی‌توان معیار مناسبی برای ارزیابی حجم تسهیلات پرداخت‌شده تلقی کرد. بر اساس اطلاعات منتشرشده از شاخص بهای مصرف‌کننده در مهرماه۱۴۰۱ نشان می‌دهد سطح قیمت‌ها در این دوره نسبت به مهرماه سال۱۴۰۰ معادل ۶/ ۴۸درصد رشد را تجربه کرده است. از مقایسه این عدد با رشد ۲/ ۴۷درصدی تسهیلات پرداختی می‌توان دریافت با وجود رشد قابل توجه تسهیلات پرداختی، باز هم میزان حقیقی این تسهیلات افزایشی نبوده، بلکه با نوعی کاهش مواجه شده است.

حقوقی‌ها چقدر وام گرفتند؟
روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه گزارش منتشرشده اعلام کرد که از کل تسهیلات پرداخت‌شده در ۷ماه ابتدایی سال جاری، حدود ۷۴۷هزار میلیارد تومان معادل ۳۲درصد کل تسهیلات پرداخت‌شده سهم مشتریان حقیقی بانک‌ها شده است. از سوی دیگر ۶۸درصد این پرداخت‌ها معادل هزار و ۵۸۴هزار میلیارد تومان سهم مشتریان حقوقی بوده است. مقایسه این آمار با آمار سال قبل نشان می‌دهد تسهیلات پرداخت‌شده به اشخاص حقیقی در ۷ماه ابتدایی سال معادل ۵۵درصد افزایش را تجربه کرده است. این رقم برای مشتریان حقوقی ۸/ ۴۳درصد به ثبت رسیده است. با توجه به رشد ۲/ ۴۷درصدی کل تسهیلات پرداخت‌شده می‌توان گفت که سهم اشخاص حقیقی از کل تسهیلات پرداخت‌شده در سال جاری افزایش پیدا کرده و در عوض، سهم حقوقی‌ها کم شده است.
رشد اندک تسهیلات خرد
بخش دیگری از گزارش منتشرشده به بررسی سهم تسهیلات خرد پرداخت‌شده به افراد حقیقی در ۷ماه ابتدایی امسال می‌پردازد. تسهیلات خرد پرداخت‌شده به افراد حقیقی در قالب کارت‌های اعتباری و تسهیلات کمتر از ۲۰۰میلیون تومان پرداخت می‌شود. بر این اساس در ۷ماه ابتدایی سال جاری ۸۶هزار میلیارد تومان کارت اعتباری به افراد حقیقی پرداخت شده است که در مقایسه با عدد ۴۰هزار میلیارد تومانی سال گذشته حدود ۱۱۷درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر میزان تسهیلات کمتر از ۲۰۰میلیون تومان نیز در ۷ماه ابتدایی۱۴۰۱ نسبت به ۷ماه ابتدایی۱۴۰۰ معادل ۴/ ۳۹درصد افزایش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهد در مجموع، تسهیلات خرد در ۷ماه ابتدایی سال جاری به ۵۷۲هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴/ ۴۷درصد افزایش یافته است. چنانجه روزهای کاری هر ماه به ۲۲روز کاسته شود، به‌طور متوسط روزانه ۲هزار و ۸۰۰میلیارد تومان تسهیلات به افراد حقیقی پرداخت شده است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین