جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 3:42:12 AM
۸۸ درصد از درآمد مالیاتی در ۸ ماه محقق شد

در ۸ماه نخست سال جاری حدود ۸۸درصد از درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی‌شده در بودجه۱۴۰۱ تحقق یافته است و احتمال افزایش این رقم در ماه‌های پایانی سال وجود دارد. 
نمره قبولی وصول مالیات

میزان حصول درآمدهای مالیاتی در این مدت، ۳۱۱هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم بیش از ۱۹۴هزار میلیارد تومان سهم مالیات‌های مستقیم و ۱۱۷هزار میلیارد تومان سهم مالیات بر کالا و خدمات است. در آبان ماه سهم وصول درآمدهای مالیاتی ۴۰هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

بررسی میزان درآمد مالیاتی در ۸ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد، بر اساس محاسبات ۳۱۱هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که ۸۸درصد از درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده را شامل می‌شود. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری بیش از ۹۰درصد از درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده محقق خواهد شد. سازمان امور مالیاتی آمار درآمدهای مالیاتی ۸ماهه سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد.

با توجه به داده‌های سازمان امور مالیاتی طی ۸ماهه سال ۱۴۰۱، درمجموع ۳۱۰هزار و ۹۶۹میلیارد تومان درآمد مالیاتی بوده که وصول شده است. از این رقم سهم مالیات‌های مستقیم ۱۹۴هزار میلیارد تومان و سهم مالیات بر کالاها و خدمات ۱۱۷هزار میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در بودجه، حدود ۵۳۲هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده بود که اگر میانگین ۱۲ماهه را در نظر بگیریم، ۳۵۴هزار میلیارد تومان آن به ۸ ماه نخست سال تعلق دارد. با توجه به حدود ۳۱۱هزار میلیارد تومان وصول درآمد مالیاتی، می‌توان گفت ۸۸درصد از پیش‌بینی درآمدهای مالیاتی محقق شده است.
به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که تا پایان سال، بیش از ۹۰درصد از درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده محقق شود. از سوی دیگر، در بخش مالیات‌های مستقیم، ۱۲۷هزار میلیارد تومان از محل مالیات اشخاص حقوقی، ۴/ ۵۵هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر درآمدها و ۴/ ۱۱هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ثروت وصول شده است. از محل مالیات مستقیم نیز ۹/ ۱هزار میلیارد تومان درآمد حاصل شده است. علاوه بر این، مالیات بر کالاها و خدمات نیز حدود ۲/ ۱میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب در مجموع ۳۱۱هزار میلیارد تومان مالیات در ۸ماهه نخست محقق شده که ۴۰هزار میلیارد تومان آن در آبان‌ماه وصول شده است.

رکوردشکنی در تحقق درآمدهای مالیاتی
بررسی آمار و ارقام درآمدهای مالیاتی در سال گذشته نشان می‌دهد کل درآمدهای مالیاتی مصوب‌شده در سال گذشته ۳۲۵هزار میلیارد تومان بوده که در ۸ ماه نخست سال گذشته ۲۰۳هزار میلیارد تومان آن وصول شد. با توجه به تحقق ۳۱۱هزار میلیارد تومانی درآمد مالیاتی در مدت مشابه سال جاری، می‌توان گفت حدود ۵۳درصد رشد داشته است. البته نکته مهم در تحقق درآمدهای مالیاتی و رکوردشکنی در تحقق این درآمدها نسبت به ۱۰ سال اخیر این است که این افزایش با فشار بر بخش مولد اقتصاد و حقوق‌بگیران همراه نبوده و از مسیر تمرکز بر مقابله با فرار مالیاتی، ساماندهی کارتخوان‌ها، داده‌محوری، هدفمندسازی به جای ممیز‌محوری و جایگزینی منابع مالیاتی تحقق یافته است، چرا که همزمان کاهش ۵درصدی مالیات بخش تولید نیز اجرا شده است.

در واقع از همین طریق و با شناسایی فرارهای مالیاتی ۳۱۱هزار میلیارد تومان درآمد از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه وصول شد، در‌حالی‌که مجموع درآمد مالیاتی محقق‌شده کشور در سال گذشته ۳۲۵هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی در ۸‌ماهه سال ۱۴۰۱، معادل ۹۵درصد کل درآمد مالیاتی سال ۱۴۰۰ و ۱۵۴درصد درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۹ وصول شده است.ساماندهی حدود ۱۸میلیون و ۸۰۰هزار کارتخوان و اتصال بیش از ۹میلیون و ۵۰۰هزار کارتخوان بــه پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز همچنان که اشاره شد از عوامل مهم تحقق درآمدهای مالیاتی است.

درآمد عوارض خروج از کشور رکورد زد
آخرین آمار حاکی از آن است که میزان مالیاتی که دولت از مسافران برای خروج از کشور اخذ کرده، در هشت ماه سال جاری از کل سال ۱۴۰۰ بیشتر است. عوارض خروج از کشور یکی از منابع درآمدی برای دولت است که میزان آن هر سال در لایحه بودجه تعیین می‌شود. البته در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر خلاف سال‌های گذشته میزان عوارض خروج از کشور برای هر نفر مشخص نشد و فقط به طور کلی در بخش درآمدهای دولت در بخش مالیات بر کالاها و خدمات، عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور هزار و ۵۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود. در این راستا، بررسی آمارهای عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی نشان داد در شش‌ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۰۸۵میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است. این میزان در هفت ماه نخست به بیش از ۱۲۶۱ و در پایان هشت ماه سال ۱۴۰۱ نیز به ۱۴۱۳میلیارد تومان رسیده است.این درحالی است که طبق عملکرد درآمدهای مالیاتی کل کشور طی سال ۱۴۰۰، میزان عوارض خروج از کشوری که دریافت شد ۱۲۰۴میلیارد تومان بود.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین