پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 12:11:41 PM

فائو اعلام کرد تولید غلات ایران با رشد ۱۷.۳ درصدی در سال زراعی ۱۴۰۱ به ۲۰.۸ میلیون تن رسید.
فائو: تولید غلات ایران با رشد ۱۷ درصدی به مرز ۲۱ میلیون تن رسید

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های «دورنمای محصولات و وضعیت غذایی» از رشد ۱۷٫۳ درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی ۱۴۰۱ خبر داد.

بر اساس گزارش فائو ایران در سال زراعی ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰٫۸ میلیون تن غلات تولید کرده است. تولید غلات ایران در سال قبل از آن ۱۷٫۷ میلیون تن اعلام شده بود.

گندم و برنج به عنوان دو غله مهم در سال ۱۴۰۱ با افزایش قابل ملاحظه تولید در ایران مواجه شده‌اند. تولید گندم ایران که در سال زراعی ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۰٫۴ میلیون تن اعلام شده بود در سال زراعی ۱۴۰۱ با رشد ۲۵ درصدی به ۱۳ میلیون تن رسیده است.

تولید برنج در ایران نیز طی سال زراعی ۱۴۰۱ بالغ بر ۳٫۵ میلیون تن اعلام شده است که این رقم ۲۰ درصد بیشتر از تولید ۲٫۹ میلیون تنی برنج ایران در سال زراعی ۱۴۰۰ بوده است.

تولید سایر غلات نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۴٫۳ میلیون تن باقی مانده است.

رشد دو رقمی تولید غلات ایران در حالی است که بر اساس برآورد فائو تولید غلات دنیا در این سال با افت ۲ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده و به ۲۷۵۶ میلیون تن رسیده است.

فائو همچنین از افزایش یک میلیون تنی ذخایر غلات ایران در سال جاری میلادی خبر داده است. ذخایر غلات ایران در این سال به۱۲٫۷۷ میلیون تن افزایش یافته است. در سال پیش از آن ذخایر غلات ایران ۱۱٫۷ میلیو. ن تن اعلام شده بود.

کل ذخایر غلات دنیا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۸۵۷ میلیون تن برآورد شده که سهم ایران از این رقم حدود ۱٫۵ درصد محاسبه شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین