سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 2:37:41 PM

باتوجه به وابستگی بالای آمریکا به واردات لیتیوم و نیکل در آینده، باید برنامه تولید این فلزات را بازیابی و بازسازی کند و ظرفیت توسعه منابع فلزی مرتبط با تولید باتری را در ایالات‌متحده افزایش دهد، زیرا این فلزات نه‌تنها برای انرژی پاک و تولید خودروهای الکتریکی لازم است، بلکه برای آینده‌ای مستقل در انرژی نیز حیاتی به‌شمار می‌رود.
عناصر حیاتی برای استقلال انرژی امریکا

ایالاتمتحدهامریکا از نظر تاریخی همواره برای مصرف داخلی به منابع انرژی خارجی وابسته بوده است. بهتازگی این کشور در تلاش برای گذار از سوختهای فسیلی به انرژیهای پاک، گسترش حملونقل برقی و فرآوری مواد خام با استفاده از فناوریهای سبز را مدنظر قرار داده است تا به این ترتیب، فرصتی برای ساخت آیندهای مستقل در انرژی بهدست آورد.

برآوردها نشان میدهد که امریکا میتواند با رشد و توسعه فناوریهای مربوط به انرژی پاک و سرمایهگذاری در زنجیرههای تامین مواد معدنی داخلی، از معدن گرفته تا باتری، آینده انرژی کشور خود را بیمه کند.

البته شاید ایالاتمتحده هنوز در مسیر رسیدن به اهداف اقلیمی خود قرار نگرفته باشد، اما فرآیند انتقال از سوختهای فسیلی به انرژی پاک در این کشور بهخوبی در حال انجام است. برای مثال، از سال ۲۰۱۳ هیچ نیروگاه جدیدی با سوخت زغالسنگ راهاندازی نشده است. همینطور از سال ۲۰۱۰ ، بخش انرژی ۳۰ درصد از ظرفیت زغالسنگ خود را تعطیل کرده و قرار است این کاهش تولید با ظرفیتهای انرژی تجدیدپذیر جدید جبران شود.

پیشبینی میشود در سایر موارد نیز، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی کمابیش به 2 برابر افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۵ (نسبت به سال ۲۰۲۱) رشدی ۸۴ درصدی داشته باشد. علاوه بر این، گفته میشود تولید انرژی بادی هم که در حالحاضر، 2 برابر انرژی خورشیدی در امریکا است، تا سال ۲۰۲۵ بهمیزان ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.

در کنار تولید انرژیهای تجدیدپذیر، بازار خودروهای برقی امریکا نیز در حال رشد است. علاوه بر این، دولت بایدن هم قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ نیمی از بازار فروش خودرو را با اتومبیلهایی پر کند که آلایندگی صفر داشته باشند.

برای دستیابی به این هدف، باید میزان مقبولیت خودروهای برقی در بین عموم مردم آن کشور افزایش یابد. در نتیجه، دولت میلیاردها دلار به حمایت از خودروهای الکتریکی اختصاص و برای توسعه زیرساختها و تخصیص مشوقهای خرید خودروهای برقی، سرمایهگذاری قابلتوجهی انجام داده است.

با این مقدمه، روشن است که در این مسیر، نیاز به فلزات بهکار رفته در باتریهای الکتریکی بهشدت احساس میشود.

کارشناسان پیشبینی میکنند که امریکا در سال ۲۰۳۰، حدود ۱۷.۵ میلیون خودروی برقی را بهفروش میرساند و این نشاندهنده نیاز صنعت خودروسازی امریکا به فلزات حیاتی مربوط به این صنعت است که موجب افزایش تقاضای بازار خواهد شد.

افزایش ظرفیت انرژی پاک نیز عامل دیگری است که عطش بازار ایالاتمتحده را به فلزاتی مانند لیتیوم و نیکل بیشتر خواهد کرد. این فلزات در واقع، کلید توسعه ذخیرهسازی انرژی، گسترش انرژیهای تجدیدپذیر و صدالبته تولید باتریهای خودروهای الکتریکی بهشمار میروند.

این تغییرات موجب شده است که تولیدکنندگان باتریهای الکتریکی بهسوی معادن امریکایشمالی هجوم ببرند.

این منطقه در تلاش است، با استفاده از ظرفیتهای موجود و افزایش تولید موادمعدنی ضروری، وابستگی امریکا را به چین کاهش دهد.

براساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، یک خودروی برقی بهطورمتوسط به چیزی در حدود ۸.۹ کیلوگرم لیتیوم و ۳۹.۹ کیلوگرم نیکل نیاز دارد و براساس همین برآورد، امریکا تا سال ۲۰۳۰، برای تولید ۱۷.۵ میلیون دستگاه خودروی برقی به ۱۵۵۹۲۸ تن لیتیوم و ۶۹۹۰۴۸ تن نیکل نیاز دارد.

این در حالی است که ایالاتمتحده در حال حاضر قادر است، کمتر از ۰.۱ درصد لیتیوم و ۳ درصد نیکل موردنیاز صنایع خود را در سال ۲۰۳۰ تولید کند. این موضوع نشان میدهد که فاصله زیادی میان توان تولیدی فعلی و هدف نهایی وجود دارد که باید بهسرعت جبران شود.

نتیجه اینکه باتوجه به وابستگی بالای این کشور به واردات لیتیوم و نیکل در آینده، باید برنامه تولید این فلزات را بازیابی و بازسازی کند و ظرفیت توسعه منابع فلزی مرتبط با تولید باتری را در ایالاتمتحده افزایش دهد، زیرا این فلزات نهتنها برای انرژی پاک و تولید خودروهای الکتریکی لازم است، بلکه برای آیندهای مستقل در انرژی نیز حیاتی بهشمار میرود.

منبع: کارخانه دار


علیرضا مهدیه، تحلیلگر صنعت و توسعه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین