جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 7:24:13 PM
توسعه اقتصادی و دو تابعیتی ها

بسیاری از کشورهای جهان تابعیت دوگانه را به صورت رسمی یا غیررسمی پذیرفته اند تا فرایند همکاری با مهاجران را تسهیل کنند. 
دو تابعیتی ها چگونه به توسعه اقتصادی ایران کمک می کنند؟

آقای نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس اخیرا اظهار داشته اند که "مطابق قانون مدنی افراد دوتابعیتی که تابعیت کشور دیگری را می پذیرند، تابعیت ایرانی آنها لغو می شود. تابعیت مضاعف جرم است و این افراد حق داشتن اموال غیر منقول را هم ندارند".

به نظر می رسد که آقای حسینی آگاهی ندارند که یکی از مهم ترین راهکارهای ایجاد تحول در اقتصاد ایران جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عرصه های مختلف صنعتی، از جمله صنعت نفت و گاز، کسب تکنولوژی های مدرن و دسترسی به بازارهای جهانی است و ایرانیان مقیم خارج از کشور مهم ترین گروهی هستند که در جذب این سرمایه ها به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش اساسی ایفا می کنند.

"هاین دهاس" استاد موسسه مهاجرت بین الملل در دانشگاه آکسفورد در ارتباط با اهمیت جذب مهاجران به کشورهای زادگاه معتقد است که میزان موفقیت در جذب مهاجران به فرایند توسعه در کشورهای زادگاه بستگی دارد.

 هر چه آهنگ توسعه در کشورهای زادگاه پرشتاب تر باشد و  این کشورها سیاست های پایداری را اتخاذ کنند و رشد اقتصادی رو به بهبود باشد، موفقیت در جلب سرمایه های فکری و مالی مهاجران بیشتر خواهد بود. مهاجران پیش از خارجی ها، از نخستین کسانی هستند که فرصت های جدید سرمایه گذاری را شناسایی               می­کنند، و از طریق انتقال دانش و تکنولوژی، آمد و رفت به زادگاه یا بازگشت به کشور مادری در افزایش آهنگ  رشد مؤثرند.

نگاهی به تجارب سایر کشورها، از چین و هند گرفته تا ایرلند و کشورهای درحال توسعه مانند فیلیپین و اتیوپی و .... همه و همه تلاش می کنند تا مهاجرین را به سرمایه گذاری در کشور زادگاه ترغیب کنند و با تصویب قوانین شفاف امنیت مالی و جانی آن ها و انتقال سود ناشی از سرمایه گذاری به خارج از کشور را تضمین می کنند.

بسیاری از کشورهای جهان تابعیت دوگانه را به صورت رسمی یا غیررسمی پذیرفته اند تا فرایند همکاری با مهاجران را تسهیل کنند. به طور مثال دولت هند برای هندی های مقیم دیگر کشورها کارت ملی صادر کرده که براساس آن انجام هرگونه فعالیت اقتصادی در کشور بدون مانع انجام شود.

در چنین شرایطی سخنان آقای نقوی حسینی درست برخلاف سیاست های دولت و اسناد برنامه های توسعه به ایجاد عدم اطمینان در میان ایرانیان مقیم خارج از کشور دامن می زند.

اگر چنین تهدیدهایی افزایش یابد، به جای جلب سرمایه های فکری و مالی مهاجران، می توان انتظار داشت که ایرانیان دوتابعیتی به فروش اموال غیرمنقول و تبدیل آن به ارز و فرار سرمایه از کشور ترغیب شوند. متاسفانه دود ناشی از طرح چنین دیدگاه­هایی به چشم مردم ایران می رود.


زهرا کریمی، اقتصاددان

منبع: اقتصادنامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین