سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 12:55:52 PM
  • گروه مطلب:| گزارش| مسکن| فارسی|
  • کد مطلب:52359
  • زمان انتشار:پنجشنبه 31 شهريور 1401-8:12
  • کاربر:
تورم کشوری مسکن در ۱۴۰۰ افت کرد؛ تورم اجاره تا سه برابر سقف دولتی افزایش یافت

بازار املاک کشوری در سال گذشته با چهار رویداد موثر بر بازیگران حوزه‌های ساخت، خرید و اجاره‌خانه روبه‌رو شد. 
بازار املاک در ۴ تابلو

طبق داده‌های جدید مرکز آمار -که وضعیت نبض املاک در زمستان۱۴۰۰ را روایت کرده است- سال گذشته سرعت رشد نقطه‌ای قیمت مسکن در کشور فصل به فصل کاهش پیدا کرد که این موضوع کاملا متاثر از کاهش «انتظارات تورمی» و البته «تحولات بازار مسکن تهران» بود. تورم کشوری مسکن در سال گذشته به زیر ۵۰درصد رسید؛ مقایسه این نرخ با تورم مسکن سال۹۹ به معنای آن است که پارسال سرعت رشد قیمت خانه و آپارتمان در کل شهرهای ایران به نصف سال قبل از آن کاهش پیدا کرد. اما با این حال، بررسی رابطه قیمت و اجاره‌خانه در آمار کشوری، «اضافه‌پرش» قیمت را مشابه آنچه در پایتخت رخ داده است، نشان می‌دهد. تابلوی ارقام اجاره مسکن هم خبر از «شکست سقف دولتی» می‌دهد. پارسال قرار بود در کل کشور، اجاره‌بها ۲۰درصد رشد کند؛ اما در واقعیت، تا سه برابر افزایش یافت.

تازه‌‌‌‌ترین آمارهای کشوری از تحولات بازار مسکن نشان‌دهنده کاهش تورم کشوری مسکن است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بر اساس داده‌‌‌‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار، تورم نقطه‌‌‌‌ای مسکن در شهرهای کشور در حالی زمستان سال گذشته به ۲۵‌درصد رسید که این میزان در سه فصل قبل (بهار، تابستان و پاییز ۱۴۰۰)، بیش از این مقدار بوده است. این موضوع به معنای کاهش سرعت رشد قیمت مسکن به لحاظ تحولات نقطه‌‌‌‌ای در زمستان ۱۴۰۰ است.بهار ۱۴۰۰ متوسط قیمت مسکن در کشور در مقایسه با بهار ۱۳۹۹ رشد ۱۰۰‌درصدی را تجربه کرد. در تابستان تورم نقطه‌‌‌‌ای مسکن کشوری به ۶۰‌درصد کاهش یافت. این میزان در پاییز ۱۴۰۰ به ۳۱‌درصد و در زمستان سال گذشته به ۲۵‌درصد رسید.

تورم بی‌‌‌‌سابقه در بازار اجاره
این در حالی است که بررسی‌‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» با استناد به آمارهای رسمی نشان می‌دهد، سال گذشته، اجاره‌‌‌‌بهای مسکن در کشور سه برابر سقف مصوب دولتی رشد کرد. در شرایطی که مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سقف مجاز افزایش اجاره‌‌‌‌بهای مسکن در کشور به طور متوسط ۲۰‌درصد تعیین شده بود، میانگین اجاره‌‌‌‌بهای کشوری در سال ۱۴۰۰، معادل ۵۹‌درصد رشد کرد و تورم اجاره به مرز ۶۰‌درصد یعنی ۳ برابر‌درصد مجاز افزایش اجاره‌‌‌‌بها، رسید. آمارها نشان از تورم بی‌‌‌‌سابقه در بازار اجاره مسکن کشور دارد.آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد متوسط اجاره‌‌‌‌بهای هرمترمربع مسکن به علاوه ۳درصد مبلغ ودیعه، در سال ۱۴۰۰ در کشور به ۳۱‌هزار و ۷۲۰ تومان افزایش یافت که این میزان در مقایسه با متوسط اجاره‌‌‌‌بهای مسکن در سال ۹۹، رشد ۵۹‌درصدی داشته است. این در حالی است که در بازار اجاره مسکن شهر تهران نیز اجاره‌‌‌‌بها بیش از سقف مصوب و تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزایش یافته است.

آمار جدید از تورم اجاره
بر اساس گزارشی که روز گذشته مرکز آمار ایران از وضعیت بازار مسکن در زمستان ۱۴۰۰ منتشر کرد، متوسط اجاره‌‌‌‌بهای هر مترمربع واحد مسکونی به علاوه ۳درصد مبلغ ودیعه، در زمستان ۱۴۰۰ به ۳۶‌هزار و ۹۰۰ تومان رسید که این میزان در مقایسه با زمستان سال گذشته ۶۱‌درصد رشد داشته است. این در حالی است که مصوبه افزایش ۲۰‌درصدی اجاره‌‌‌‌بها در زمستان سال گذشته نیز در فرآیند اجرا قرار داشت اما در نهایت قراردادهای اجاره مسکن با افزایش بیش از ۶۰‌درصدی به جای افزایش حداکثر ۲۰‌درصدی تمدید شد.

بررسی روند تورم اجاره مسکن در کشور در چهار فصل سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد، متوسط رشد اجاره‌‌‌‌بهای مسکن در کشور در بهار سال گذشته حدود ۶۴‌درصد، در تابستان حول و حوش ۵۹‌درصد و در پاییز حدود ۵۲‌درصد بوده است که این میزان در زمستان ۱۴۰۰ به ۶۱‌درصد رسید.
محاسبه اضافه‌‌‌‌پرش مسکن کشوری
«دنیای‌اقتصاد» همچنین با استناد به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، میزان اضافه پرش قیمت در بازار مسکن کشوری را محاسبه کرد. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، نسبت قیمت به اجاره‌‌‌‌بهای مسکن در کشور هم‌‌‌‌اکنون به عدد ۲۹ رسیده است. نسبت قیمت به اجاره‌‌‌‌بهای مسکن که در اصطلاح به آن نسبت pبهr گفته می‌شود، یکی از ابزارهای اصلی سنجش حباب و اضافه پرش قیمت در بازار مسکن است. این نسبت در زمستان ۱۴۰۰ و بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار، به ۲۹ رسیده است. در حالی که در شرایط متعارف باید این نسبت بین عدد ۱۵ تا حداکثر ۲۵ باشد.

فاصله بین این اعداد تا عدد ۲۹ نشان‌دهنده میزان اضافه پرش قیمت در بازار مسکن کشوری در سال ۱۴۰۰ است.

اعلام قیمت مسکن در ۱۴۰۰
مرکز آمار ایران در حالی اطلاعات مربوط به تحولات بازار مسکن در زمستان سال ۱۴۰۰ را در روز گذشته منتشر کرد که محاسبات «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در کشور در سال گذشته به ۱۱‌میلیون و۸۵۰‌هزار تومان رسیده است. این میزان در مقایسه با متوسط قیمت مسکن کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۴۸‌درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی نیز در سال ۱۴۰۰ در کشور به ازای هر مترمربع به ۱۱‌میلیون و ۲۵۰‌هزار تومان رسید که این میزان نیز رشد ۴۴‌درصدی نسبت به سال ۹۹ را نشان می‌دهد. آمارها و برآوردها نشان می‌دهد در سال گذشته هم به لحاظ سطح قیمت وهم به لحاظ میزان تورم، جاماندگی بازار زمین از بازار مسکن کشوری مشهود است. یعنی در سال گذشته هم متوسط قیمت وهم میزان رشد قیمت در بازار معاملات واحدهای مسکونی بیشتر از بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی بوده است.

آمار فصلی از تحولات مسکن
بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در زمستان سال گذشته، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه‌‌‌‌های معاملات ملکی در کل کشور ۱۱‌میلیون و۶۷۰‌هزار تومان با میانگین مساحت ٢٤٥ مترمربع بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۸/ ۶‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴/ ۲۵درصد افزایش داشته است.

همچنین، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌‌‌‌های معاملات ملکی در سطح کل کشور ۱۲‌میلیون و۷۹۷ ‌هزار تومان با میانگین مساحت ١٠٧ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٣ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل، ۸/ ۸درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸/ ۲۴‌درصد افزایش داشته است. داده‌‌‌‌های اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران درباره تحولات بازار مسکن کشور در زمستان ۱۴۰۰ همچنین حاکی است: متوسط مبلغ اجاره‎ ماهانه به‌‌‌‌علاوه‎ ۳‌درصد ودیعه‎ پرداختی برای اجاره‎ یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌‌‌‌های معاملات ملکی در سطح کشور حدود ۳۶‌هزار و ۹۰۰ تومان با میانگین مساحت ١٠٣ مترمربع و متوسط عمر بنای ١٥ سال بوده است، که نسبت به فصل قبل ۳/ ۱۶‌درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹/ ۶۰‌درصد افزایش داشته است.
منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین