سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 9:56:12 AM

بانک مرکزی، دستورالعمل استفاده از ابزار‌های اعتباری در معاملات بورس‌های کالایی را ابلاغ کرد بر اساس این دستورالعمل، خریداران کالا از بورس‌های کالایی می‌توانند از ابزار‌های تعهدی برای تسویه استفاده کرده و وجه آن‌را در سررسید به بانک پرداخت کنند.
بانک مرکزی خبر داد: انتشار ۱۷ هزار میلیارد تومان اوراق گام در دو ماه اخیر

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، این دستورالعمل بر مبنای تکلیف مقرر در بند ع تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱، با مشارکت بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارائی و بورس کالا تهیه شده است.

بر اساس دستورالعمل ابلاغی به بانک‌ها، امکان استفاده از ابزار‌های اعتباری مانند اوراق گام، برات الکترونیکی و اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار برای تسویه معاملات بورس کالا فراهم خواهد شد. این مسئله یک گام مهم در جهت توسعه مالی است و می‌تواند آثار اقتصادی گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

با این امکان جدید، خریداران کالا از بورس‌های کالایی می‌توانند از ابزار‌های تعهدی برای تسویه استفاده کرده و وجه آن‌را در سررسید به بانک پرداخت نمایند. فروشنده کالا نیز می‌تواند اوراق دریافتی را در بازار ثانویه به فروش رسانده یا از همان اوراق، بابت خرید مواد اولیه استفاده کنند. در نهایت دارنده نهایی اوراق گام، در سررسید می‌تواند وجه اوراق را با تضمین بانک صادرکننده، دریافت کند.
این روش ضمن کمک به تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی، می‌تواند به کاهش ناترازی بانک‌ها نیز کمک کند. به منظور عملیاتی کردن این طرح، کارگروه‌عملیاتی ویژه‌ای به منظور هدایت کار و رفع موانع اجرایی به صورت منظم در بانک مرکزی تشکیل می‌شود.

لازم به ذکر است که از ابتدای انتشار اوراق گام در بهمن ۱۳۹۹ تا این تاریخ، در مجموع نزدیک به ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق گام توسط بانک‌ها منتشر شده است. از کل اوراق منتشر شده، حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان طی دو ماه اخیر منتشر شده است. در ماه‌های اخیر با توجه به اصلاح دستورالعمل گام و اختیاری شدن انتقال آن به بازار سرمایه، افزایش سررسید اوراق، افزایش حد اعتباری بنگاه‌ها و اجرای برنامه‌های آموزشی و ترویجی توسط بانک مرکزی، استقبال از این اوراق افزایش یافته است.

علاوه بر روند افزایشی صدور اوراق گام، تنوع بنگاه‌های متقاضی اوراق و عمق زنجیره‌ها نیز افزایش یافته است. در هفته‌های اخیر طیف گسترده‌ای از صنایع مختلف از جمله صنایع خودرو، لوازم خانگی، صنایع الکترونیک، فلزات اساسی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع دارویی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این اوراق استفاده کرده‌اند.

انتظار می‌رود با توجه فراهم شدن امکان استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا، سهم این ابزار در تأمین مالی سرمایه در گردش تولید افزایش یابد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین