سه شنبه 29 اسفند 1402 شمسی /3/19/2024 8:09:32 AM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:52324
  • زمان انتشار:سه شنبه 29 شهريور 1401-13:39
  • کاربر:

آماده‌سازی شرایط برای شکستن رکورد تولید گاز از پارس جنوبی در زمستان ۱۴۰۱ درحال انجام است.
آماده‌سازی برای شکستن رکورد تولید گاز از پارس جنوبی

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، میدان پارس جنوبی از بزرگ‌ترین منابع گازی مستقل جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است.

این میدان دارای حدود ۱۸۰۰ تریلیون فوت‌مکعب (۵۱ تریلیون متر‌مکعب) گاز طبیعی درجا و ۵۰ میلیارد بشکه (۷.۹ میلیارد متر‌مکعب) میعانات گازی است. این میدان گازی، مساحتی حدود ۹۷۰۰ کیلومترمربع (۳۷۰۰ مایل‌مربع) را پوشش می‌دهد که از این مساحت، ۳۷۰۰ کیلومتر‌مربع (۱۴۰۰ مایل‌مربع) آن واقع در آب‌های ایران است و ۶۰۰۰ کیلومتر‌مربع (۲۳۰۰ مایل‌مربع) واقع در آب‌های قطر است.

توسعه میدان مشترک‌گازی در سمت ایران در سال ۱۳۷۶ شمسی با امضای قرارداد فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی با شرکت‌های توتال، گازپروم و پتروناس مالزی به‌طور رسمی وارد مرحله اجرایی شد؛ اما قطر شریک ایران در این میدان مشترک، کارش را از سال ۱۹۹۰ میلادی (۱۳۶۹ شمسی) آغاز کرده بود. انتظار برای نخستین برداشت ایران از این میدان پنج‌ سال به درازا کشید و ایران بهمن‌ماه ۱۳۸۱ به‌صورت رسمی برداشت ۵۶.۶ میلیون مترمکعب گاز از این میدان را جشن گرفت.

میزان تولید روزانه گاز ایران از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۱۳۸۴ به ۱۴۱ میلیون مترمکعب رسید؛ این رقم در سال ۹۲ روزانه ۲۸۲ میلیون مترمکعب بود و با تکمیل فازهای باقی مانده (به‌جز فاز ۱۱) میزان برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی، در زمستان ۱۴۰۰ برای اولین بار به رکورد تولید روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب رسید.

امسال با توجه به سهم ۷۰ درصدی پارس جنوبی در تأمین گاز کشور و همچنین نیاز مضاعف به گاز در فصل سرما، پیش‌بینی‌ها حاکی از شکستن دوباره رکورد تولید از این میدان در زمستان ۱۴۰۱ است.

جواد اوجی، وزیر نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص میزان برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی در فصل سرد امسال گفت: پالایشگاه فاز ۱۴ که یکی از پروژه‌های نیمه کاره‌ای بود که به دولت سیزدهم رسیده بود، ۱۱ سال در فرآیند توسعه بوده تا اینکه سال قبل، نخستین ردیف پالایشی آن وارد مدار شد؛ در شهریورماه دومین ردیف این پالایشگاه به مدار می‌آید و تا پایان سال جاری نیز هر ۴ ردیف این پالایشگاه به بهره برداری خواهد رسید.

اوجی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۶ پارس جنوبی تصریح کرد: خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی همواره و هر ساله دچار مشکل می‌شد و سال گذشته به‌جای آنکه ۲۸ میلیون مترمکعب از این فاز گاز تولید کنیم، ۱۴ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کردیم چرا که نشتی خط لوله بالا بود؛ خوشبختانه این خط را همکاران ما در شرکت ملی نفت تعمیر کردند و هم‌اکنون نیز به راحتی داریم از فاز ۱۶ روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در کنار خط قبلی انتقال گاز از دریا به خشکی در فاز ۱۶، یک خط جدید نیز در حال احداث داریم تا برای همیشه مشکل این فاز حل شود.

وزیر نفت از برنامه ویژه وزارت نفت برای تولید حداکثری از پارس جنوبی در زمستان سال جاری خبر داد و گفت: اسیدکاری و تعمیرات ۴۰۰ حلقه چاه در میدان پارس جنوبی در برنامه قرار دارد و حفاری ۷۰ حلقه چاه جدید در میدان مشترک پارس جنوبی در برنامه هست که از این تعداد ۳۵ حلقه برای تثبیت تولید و ۳۵ حلقه نیز جدید حفاری می شود که حفاری این چاه‌ها نیز آغاز شده است.

وی افزود: سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی نیز که با برخورد یکی از شناورها در سالهای قبل به طور کامل از دسترس خارج شده بود، قرارداد این فاز با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان پیمانکار بسته شده و بازسازی و نوسازی سکوی ۱۳A را شروع کرده‌ایم.

اوجی خاطرنشان کرد: زمستان سال گذشته با ثبت رکورد برداشت روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی، بالاترین برداشت از این میدان را به ثبت رساندیم و در سال جاری نیز با به مدار بهره برداری آمدن فاز ۱۱، تکمیل پالایشگاه‌ فاز ۱۴، تعمیر و بازسازی خط لوله فاز ۱۶، تعمیر و بازسازی سکوی ۱۳A، تعمیر و اسیدکاری چاه‌های موجود و حفاری چاه‌های جدید، رکورد تولید از پارس جنوبی بار دیگر شکسته می‌شود.

به گزارش تسنیم، نوزدهم شهریورماه سال جاری، نشست هماهنگی تأمین گاز زمستانی با حضور مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی نفت ایران در عسلویه برگزار شد.

در این نشست، درخصوص تعهدهای زمستانی تأمین گاز به‌ویژه پروژه سکوی ۱۱B ، ردیف‌های بعدی پالایشگاه فاز ۱۴، احداث خط لوله ۳۲ اینچ جدید سکوی ۱۶ بحث و بررسی انجام شد و هماهنگی بین شرکت‌های بالادست و پایین‌دست برای تأمین پایدار گاز به‌عمل آمد.

همچنین در روز بیست و هفتم شهریورماه، نشست هماهنگی و ارزیابی تضمین تولید گاز در پارس جنوبی طی زمستان ۱۴۰۱ با حضور مدیران ارشد شرکت‌های ملی نفت و گاز در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد.

مدیران عامل شرکت‌های نفت و گاز پارس و مجتمع گاز پارس جنوبی در این نشست مشترک به‌عنوان بهره‌بردار بخش‌های فراساحل و پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی با تأکید بر اهمیت هماهنگی هرچه بیشتر بخش‌های بالادست و پایین دست پارس جنوبی، راهکارهایی درباره همکاری بیشتر و ایجاد یکپارچگی همسو با رسیدن به اهداف مشترک در تولید ایمن و پایدار گاز ارائه کردند.

در واقع، آماده‌سازی شرایط برای شکستن رکورد تولید گاز از پارس جنوبی در زمستان ۱۴۰۱ درحال انجام است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین