شنبه 22 ارديبهشت 1403 شمسی /5/11/2024 2:53:14 PM
پنج روند از رشد اقتصادی فصل اول بررسی شد

مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی بهار سال۱۴۰۱ را ۸/ ۳درصد گزارش کرد که نسبت به بهار سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است. 
آلارم بهاری موتور رشد

اما تحلیل این گزارش پنج روند مشخص را نشان می‌دهد رشد منفی بخش کشاورزی نسبت به فصول قبل کمتر شده، اما سوخت رشد بخش نفتی در حال کاهش است. بخش ساختمان وارد فاز منفی رشد شده، اما تولیدات بخش صنعت بهبود یافته است. مهم‌ترین نکته گزارش این است که تشکیل سرمایه دارای رشد منفی در بهار بوده که این اتفاق به ‌عنوان آلارم موتور رشد می‌تواند آینده تولید را با تهدید روبه‌رو کند.

مرکز آمار ایران این‌بار دوئل انتشار آمار رشد اقتصادی را از بانک مرکزی برد و زودتر این آمار را منتشر کرد. احتمال این وجود دارد که مسوولان بانک مرکزی نیز دست به کار شده و آمار رشد اقتصادی را منتشر کنند. هر چند که اختلاف آماری این دو نهاد، کمی باعث سردرگمی کارشناسان و حتی خود مسوولان شده است.

اما براساس آمارهای گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در بهار سال جاری به رقم ۸/ ۳درصد رسیده است. این رقم نسبت به رشد فصلی زمستان سال قبل که ۲/ ۲درصد ثبت شده بود، بالاتر رفته است. اما نسبت به رشد اقتصادی بهار سال ۱۴۰۰ که به میزان ۹/ ۶درصد گزارش شده بود، کاهش قابل‌توجهی داشته است. هر چند که رشد اقتصادی مثبت گزارش شده، اما به نظر می‌رسد این رشد برای تداوم روند صعودی خود نیاز به یک سوخت جدید دارد. این سوخت جدید می‌تواند با کاهش هزینه‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و بهبود روابط اقتصادی با کشورهای منطقه حاصل شود.

یکی از موضوعاتی که می‌تواند سنجش مناسبی برای آینده رشد اقتصادی باشد، آمار تشکیل سرمایه ثابت است که در گزارش جدید مرکز آمار ایران این رشد در بهار ۱۴۰۱ منفی شده است. به بیان دیگر، سرمایه لازم برای حرکت ماشین اقتصاد تشکیل نشده است. بخشی از این موضوع می‌تواند به دلیل ادامه روند خروج سرمایه از کشور باشد، بخشی دیگر نیز می‌تواند به دلیل خروج سرمایه‌ها از فعالیت‌های مولد به فعالیت‌های غیر‌مولد باشد. در کنار این موضوع، چهار روند مشخص نیز در گزارش جدید مرکز آمار ایران می‌تواند مورد توجه قرار گیرد: ترمیم رشد منفی بخش کشاورزی، کاهش سوخت بخش نفتی، ورود بخش ساختمان به فاز منفی رشد و آمار امیدوار‌کننده از پرش رشد صنعت.

ترمیم رشد منفی بخش کشاورزی
اعداد و ارقام رسمی از رشد اقتصادی در اولین فصل سال جاری نشان می‌دهد براساس آخرین نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران، محصول ناخالص داخلی (GDP) به قیمت ثابت سال ١٣٩٠ در سه‌ماهه اول سال ١٤٠١ به رقم ۷/ ۱۸۸هزار میلیارد تومان با نفت و ۴/ ۱۶۱هزار میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است، در‌حالی‌که رقم مذکور در فصل مشابه سال قبل با نفت ۸/ ۱۸۱هزار میلیارد تومان و بدون نفت ۸/ ۱۵۴هزار میلیارد تومان بوده که نشان از رشد ۸/ ۳درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و ۳/ ۴درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در فصل بهار سال ١٤٠١ دارد.

رشد اقتصادی براساس سه گروه عمده کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات محاسبه می‌شود. آمار منتشر‌شده نشان می‌دهد گروه کشاورزی که سهم حدود ۳/ ۵درصدی از GDP دارد در اولین فصل سال جاری رشد منفی ۸/ ۰ را ثبت کرده است. نگاهی به روند رشد این گروه نشان می‌دهد رشد فصلی آن در سال ۱۴۰۰ منفی بوده است. به عنوان مثال در فصل بهار سال ۱۴۰۰ گروه کشاورزی رشد منفی ۱/ ۵درصدی را ثبت کرده است. به این ترتیب در بهار سال جاری از رشد منفی این گروه کاسته شده است. به نظر می‌رسد عدم سرمایه‌گذاری موثر، محدود شدن صادرات، قیمت‌گذاری دستوری و کمبود بارش‌ها در این بخش از مهمترین دلایل منفی بودن رشد اقتصادی است. گروه کشاورزی به دو زیرگروه کشاورزی، شکار و جنگل‌داری و ماهیگیری تقسیم می‌شود. آمارها نشان می‌دهد در اولین فصل سال ۱۴۰۱ زیرگروه اول، منفی ۸/ ۰درصد و زیرگروه دوم منفی ۱/ ۲درصد رشد داشته‌اند.

کاهش سوخت رشد بخش نفت
براساس گزارش منتشر‌شده توسط مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی در گروه صنایع و معادن در فصل اول سال جاری ۲/ ۴درصد بوده که نسبت به فصل اول سال گذشته کاهش ۵/ ۹ واحد درصدی را ثبت کرده است. اما آمارها نشان می‌دهد نسبت به فصل زمستان سال گذشته که رشد ۲درصدی داشته، حدود ۲/ ۲ واحد درصد افزایش داشته است. اثر سهم از GDP این گروه حدود ۸/ ۴۰درصد است. گروه صنایع و معادن بدون نفت نیز در اولین فصل بهار جاری رشد اقتصادی مثبت ۶درصد را ثبت کرده است. این گروه اصلی، شامل چند بخش مهم نظیر نفت و گاز، صنعت، معدن، انرژی و ساختمان است.

بخش استخراج نفت و گاز در بهار سال ۱۴۰۱ رشد ۱/ ۱ را ثبت کرد که نسبت به بهار ۱۴۰۰ کاهش ۴/ ۲۶واحد درصدی را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر اگرچه رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز در فصل نخست سال جاری نسبت به فصل زمستان سال قبل رشد حدود ۶/ ۰واحد درصدی داشته است، اما نسبت به فصل بهار سال گذشته کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. البته باید توجه داشت در سال‌های گذشته استخراج نفت و گاز کاهش قابل‌توجهی داشت که در بهار سال گذشته این کاهش جبران شد. در نتیجه به دلیل استفاده از تمام ظرفیت موجود و عدم سرمایه‌گذاری برای توسعه این بخش، رشد اقتصادی در بخش استخراج نفت و گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. این در حالی است که در صورت توسعه زیرساخت‌های لازم و لغو تحریم‌ها، در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین سبب ایجاد ظرفیت تقاضا برای صادرات گاز ایران شده است، می‌تواند موتور رشد اقتصادی در سال‌های آینده باشد. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد رشد بخش سایر معادن در بهار ۱۴۰۱ رشد منفی ۷/ ۰درصدی داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و فصل زمستان سال قبل تغییری نداشته است.

جهش تولیدات صنعتی
بررسی‌ها نشان می‌دهد در نخستین فصل سال جاری زیرگروه صنعت رشد ۱/ ۵درصدی را ثبت کرده که نسبت به ۴ فصل سال گذشته رقم بیشتری بوده است. رشد صنعت در فصل بهار سال گذشته ۹/ ۴درصد و در فصل زمستان سال قبل ۸/ ۲درصد بوده است. به نظر می‌رسد بخشی از رشد صنعتی در بهار سال جاری به دلیل بهبود تولید بخش خودرو بوده است. البته نمی‌توان انتظار داشت با شرایط کنونی بخش صنعت نیز بتواند جهش بالایی را در فصول آینده تجربه کند.

ورود ساختمان به رشد منفی
اعداد و ارقام منتشر‌شده نشان می‌دهد در فصل بهار سال جاری رشد اقتصادی گروه ساختمان منفی ۹/ ۳درصد بوده است. این درحالی است که در فصل بهار سال گذشته رشد اقتصادی این گروه ۳/ ۱۵درصد بود. در زمستان سال گذشته رشد اقتصادی گروه ساختمان منفی ۳/ ۳درصد گزارش شد. به نظر می‌رسد کوچ سرمایه‌ها به بخش مسکن نیز کند شده و این موضوع باعث کند شدن تولیدات بخش مسکن شده است. گروه خدمات که بیشترین سهم در GDP را دارد (۷/ ۵۳درصد) در فصل نخست سال جاری رشد ۹/ ۳درصد را نشان می‌دهد که در مقایسه با فصل اول سال گذشته تغییر قابل‌توجهی نداشته است. بیشترین رشد در زیر‌گروه‌های این گروه به خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی اختصاص داشته که رشد حدود ۹/ ۶۳درصدی را ثبت کرده‌اند. این در حالی است که این نوع خدمات در مدت مشابه سال گذشته رشد ۸/ ۱۴درصدی و در فصل زمستان سال گذشته رشد ۸/ ۸درصدی داشته‌اند.

تشکیل سرمایه در مدار منفی
بخش دوم گزارش مرکز آمار ایران به محاسبه رشد اقتصادی از سمت هزینه می‌پردازد که شامل ۵ بخش «هزینه مصرف نهایی خصوصی»، «هزینه مصرف نهایی دولت»، «تشکیل سرمایه ثابت ناخالص»، «خالص صادرات کالاها و خدمات» و «تغییر در موجودی انبار» است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل اول سال جاری، هزینه مصرف نهایی خصوصی ۲/ ۱۱درصد رشد داشته است که نسبت به فصل بهار سال گذشته حدود ۴/ ۳واحد درصد بیشتر شده است. اما نکته قابل‌توجه رشد هزینه‌های دولت است. آمارها نشان می‌دهد در ۴ فصل سال گذشته رشد هزینه‌های دولت ۴/ ۵درصد بوده است که در فصل اول سال جاری با کاهش ۹/ ۰واحد درصدی به ۵/ ۴درصد رسیده است. اما تشکیل سرمایه در نخستین فصل سال ۱۴۰۱ منفی ۱/ ۰درصد گزارش شده است.

این در حالی است که تشکیل سرمایه در فصل نخست سال گذشته ۱۱درصد بوده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در فصل بهار سال جاری، تشکیل سرمایه در بخش ماشین‌آلات مثبت ۸/ ۵درصد و تشکیل سرمایه در بخش ساختمان منفی ۴درصد بوده است. بنابراین عدم سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان سبب منفی شدن تشکیل سرمایه ثابت بوده است. کاهش رشد در بخش تشکیل سرمایه می‌تواند تهدیدی برای رشد اقتصادی در فصول بعدی باشد. علاوه بر این، رشد صادرات کالا و خدمات در اولین فصل سال جاری منفی ۷/ ۹درصد و رشد واردات کالا و خدمات در مدت مذکور منفی ۶/ ۱۴درصد بوده است. این در حالی است که در فصل بهار سال ۱۴۰۰ رشد صادرات مثبت ۹/ ۱۶درصد و رشد واردات مثبت ۶/ ۴درصد بوده است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین