جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 12:20:41 PM
اقتصادنامه گزارش می دهد:

با درگذشت آیت اله هاشمی رفسنجانی ایران سیاستمداری توسعه گرا و آشنا به قانون اساسی، فقه، اقتصاد و سرزمین ایران را از دست داد تا در فقدان او انتخاب فردی به عنوان رئیس مجمع تشخیص کاری سخت به نظر آید.
رئیس آینده مجمع تشخیص چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

به گزارش اقتصادنامه، در فقدان آیت اله هاشمی رفسنجانی به نظر می رسد فردی بهتر است به عنوان ریاست این مجمع انتخاب شود که علاوه بر داشتن روحیه تعامل با قوای سه گانه، اشراف زیادی به اقتصاد، مبانی توسعه، قانون اساسی و . . .  داشته باشد.

در میان رجالی موجود کمتر فردی را می توان یافت که دارای چنین ویژگی هایی باشد و ایران را ازبالا ببیند و برای آن برنامه های توسعه ای بریزد. طبیعتا یکی از وظایف اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین دقیق برنامه های توسعه ای و سیاست های کلی نظام است که در سایه فردی کاربلد، دلسوز ایران و توسعه خواه محقق خواهد شد نه افرادی که مجمع را به محلی برای عقده گشایی های سیاسی و سوار شدن بر موج اخبار انتخاب کنند.

بر اساس این گزارش پیشنهاد می شود فردی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شود که بتواند حتی الامکان جای خالی هاشمی را پر کند. این پست بیش از آنکه سیاسی باشد، اقتصادی و توسعه ای است و بهتر است فردی در راس آن قرار گیرد که دارای تفکر بلند مدت بوده و از به کار بردن اهداف کوتاه مدت پرهیز کند.

بررسی های اقتصادنامه نشان می دهد که رجال سیاسی موجود در ایران عمدتا دارای تفکر کوتاه مدت هستند و کمتر به 20 سال آینده می اندیشند. بهتر است فرد جایگزین آیت اله هاشمی به مانند ایشان توسعه خواه بوده و دارای جسارت لازم برای طرح ریزی برنامه ها و سیاست های توسعه ای کشور باشد. طبیعتا این نهاد مهم نیاز به یک ژنرال دارد نه سرباز. ژنرالی که به کار تیمی علاقمند بوده، معتقد به سیستم باشد نه فرد و از حداقل های توسعه و مدل های توسعه آگاهی لازم را کسب کرده و خلاقیت ذاتی و ابتکار عمل داشته باشد.

طبیعتا با انتخاب فردی قوی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، این نهاد کماکان به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تصمیم گیری در خصوص سیاست های کلان نظام پابرجا  بوده و به دور از حاشیه های موجود به فعالیت خود ادامه خواهد داد.



منبع: اقتصادنامه

نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین