جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 3:49:16 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:51831
  • زمان انتشار:سه شنبه 8 شهريور 1401-14:42
  • کاربر:.
طی ۵ماهه نخست امسال رخ داد؛

افزایش ظرفیت و آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی موجب شد طی پنج‌ماهه نخست امسال میزان تولید برق کشور با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مرز ۱۲۹ میلیارد کیلووات‌ساعت عبور کند و در این بازه زمانی بیش از ۹۲ درصد برق موردنیاز کشور توسط واحدهای حرارتی تامین شود.
افزایش ۲.۵ درصدی ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی

به گزارش اقتصاد نامه به نقل از ایرنا، یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم برای پیشگیری از خاموشی‌های سال گذشته طرح‌های افزایش توان تولید برق است.

بنابر این گزارش و بر اساس اعلام وزارت نیرو امسال بیش از ۴ هزار مگاوات در طی کمتر از یک سال به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده است که این رشد در بازه زمانی کمتر از یک سال، در چند دهه گذشته کم‌سابقه بوده است.

شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی امسال همچنین برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رساند تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند.

انجام به‌موقع برنامه‌های تعمیراتی و آماده‌سازی این واحدها موجب شد تا ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشور از مرز ۹۸ درصد عبور کرده و این واحدها در روزهای اوج مصرف برق کشور با تمام ظرفیت خود در حال تولید برق پایدار برای مشترکان سراسر کشور باشند.

بر اساس آمارهای جهانی بین دو تا پنج درصد نیروگاه‌ها ممکن است در زمان اوج مصرف برق به دلیل حوادث پیش‌بینی نشده دچار خروج اضطراری شوند که با فعالیت‌های انجام شده در فصل تعمیراتی این دوره، نرخ خروج اضطراری نیروگاه‌ها از مرز سه درصد عبور نکرد.

یکی دیگر از اقدام‌های وزارت نیرو برای توسعه توان تولید برق در کشور انجام تعمیرات نیروگاه‌های برقابی بود.

بر همین اساس شرکت نصب، تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های برق‌آبی خوزستان به‌عنوان متولی نگهداری و تعمیرات تخصصی نیروگاه‌های برق‌آبی خوزستان به ظرفیت ۷ هزار و ۱۵۰  مگاوات و همچنین متولی بهره‌برداری و نگهداشت سد و نیروگاه‌های لتیان، کلان، امیرکبیر، طالقان (تهران) درودزن فارس جمعاً به ظرفیت ۳۰۰ مگاوات است.

تعمیر و نگهداری نیروگاه‌های برقابی خوزستان

تلاش برای به مدار آوردن نیروگاه‌های برقابی به‌منظور جبران ناترازی تولید و تقاضای برق تابستان ۱۴۰۱ با اولویت نیروگاه‌های احداث شده بر روی سد کارون از اولویت‌های وزارت نیرو بوده است، در این رابطه اقدام‌های مختلفی در جهت تعمیر و توسعه این نیروگاه‌ها صورت‌گرفته است که با توجه به تحریم‌های اقتصادی کشور و تکیه بر توان داخلی باید آن را در جهت عبور از سد تحریم‌ها تلقی کرد.

اهم اقدام‌های صورت‌گرفته شامل راه‌اندازی واحد بهینه‌سازی شده نیروگاه شهید عباسپور با ظرفیت ۲۵۰ مگاولت آمپر (واحد شماره ۳-دومین واحد بهینه‌سازی‌شده) به دلیل شرایط نیاز شبکه برق کشور به تولید با شروع فصل گرما و پیک مصرف با اقدامی جهادی، فعالیت‌های زمان‌بندی سه‌ماهه از سوی تیم نصب و راه‌اندازی در مدت ۳۵ روز به‌صورت شبانه‌روزی با رکوردی بی‌نظیر واحد با ظرفیت ۲۵۰ مگاولت آمپر جهت پاسخ به نیازهای مصرف شبکه و جلوگیری از خاموشی‌ها، بدون حضور سوپروایزرهای خارجی وارد مدار بهره‌برداری شد.

افزایش ظرفیت و راه‌اندازی واحد شماره ۴ نیروگاه سد دز

پایش وضعیت نیروگاه‌ها به‌منظور نگهداشت پیشگویانه و پیش‌بینانه تجهیزات و تأسیسات نیروگاهی در جهت افزایش ضریب آمادگی تولید و عدم خسارت‌های نیروگاهی در شرایط تحریم در نیروگاه‌های برقابی با استفاده از تکنیک‌های تخصصی ارتعاش سنجی، صوت سنجی، گرما نگاری و آنالیز روغن‌های الکتریکی و مکانیکی به ظرفیت ۷۱۵۰ مگاوات (۷ نیروگاه برقابی) برای اولین‌بار در کشور

راه‌اندازی مرکز تخصصی تعمیرات کلیدهای فشارقوی ژنراتورهای برقابی (GCB) ساخت شرکت سوییسی ABB که به دلیل عدم دسترسی به سوپروایزرهای خارجی در شرایط تحریم، در یک سال گذشته ۱۰ دستگاه مربوط به ۲۲۰۰ مگاوات توان برقابی که منجر به قطع وابستگی به خارج از کشور و صرفه‌جویی ارزی معادل ۵۰۰،۰۰۰ یورو شد.

تعمیر و بازسازی حدود ۱۱۰ عدد کارت الکترونیکی سیستم‌های کنترل PLC و تجهیزات الکترونیکی نیروگاهی در کارگاه تخصصی ساخته شده در استان که به دلیل شرایط تحریم و خارج از خط تولید شدن (دموده) برخی از تجهیزات و کارت‌های الکترونیکی موردنیاز، ضمن شارژ موجودی انبار و رفع نیاز واحدهای تولیدی، حدود ۴۵۰،۰۰۰ یورو  ارز صرفه‌جویی شده است.

نصب و راه‌اندازی ترانسفورمر قدرت ۱۰۴ مگاولت آمپر واحد شماره ۳ نیروگاه دز به دلیل عمر بالای ۵۰ سال و کاهش ضریب آمادگی تولید از دیگر اقدام‌های وزارت نیرو برای عبور موفق از تابستان امسال است.

افزایش ۵.۵ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در دولت سیزدهم

«عبدالرسول پیشاهنگ» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی در این باره گفت: دولت سیزدهم سال گذشته در حالی فعالیت خود را آغاز کرده بود که صنعت برق با ناترازی بالایی در زمینه تولید و مصرف روبه‌رو بود و همین امر منجر به بروز خاموشی‌های متعدد در نقاط مختلف کشور شده بود.

وی افزود: برنامه احداث ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار گرفت تا طی چهار سال حدود ۱۵ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های حرارتی دولتی و خصوصی، ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه صنایع و ۱۰ هزار مگاوات آن نیز از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی با بیان اینکه از شهریور سال گذشته تاکنون ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی بیش از چهارهزار مگاوات افزایش‌یافته، گفت: سه هزار مگاوات از این رقم با احداث واحدهای نیروگاهی جدید و هزار مگاوات آن هم از طریق ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود به‌دست‌آمده است.

پیشاهنگ خاطرنشان کرد: همچنین حدود یک هزار و ۵۰۰ مگاوات واحدهای نیروگاهی جدید نیز در حال راه‌اندازی است که به‌زودی با بهره‌برداری از این طرح‌ها به رقم بی‌سابقه افزایش ۵ هزار و ۵۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی دست پیدا خواهیم کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین