جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 5:57:31 AM

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، امروز برای دیدار با مقامات الجزایر وارد الجزیره، پایتخت این کشور شد.
بحران انرژی ، مکرون را وادار به آشتی با الجزایر کرد

هدف از این دیدار بنا به نوشته روزنامه لومونند ، تلاش برای ترمیم روابط با کشوری است که با توجه به بحران انرژی در غرب، ذخایر نفت و گاز آن اهمیت استراتژیک ویژه‌ای یافته است.

سفر او پس از یک دوره طولانی تنش بر سر تفسیرها و روایت‌های متفاوت دو طرف در مورد جنگ خونین استقلال الجزایر صورت می‌گیرد. پارسال بود که الجزایر بر سر همین موضوع سفیر خود را از فرانسه فراخواند.

از آن زمان هر دو کشور تمایل خود را برای بهبود روابط اعلام کرده‌اند.

کاخ الیزه، مقر ریاست جمهوری فرانسه، گفته است که امانوئل مکرون «مصمم است که این دیدار حرکتی به سوی آینده باشد ... و روند احیای روابط دیرینه را به جریان اندازد».

رییس جمهوری فرانسه در راس  یک هیئت ۹۰ نفره از وزیران، رهبران بخش خصوصی و شخصیت‌های ورزشی به الجزایر سفر کرده است . 

به گزارش  بی بی سی ، روابط فرانسه و الجزایر در اکتبر سال گذشته و زمانی به شدت تیره شد که امانوئل مکرون «نظام سیاسی-نظامی حاکم» بر الجزایر  را متهم کرد که برای ادامه بقا و توجیه وجودی خود «از خاطرات [جنگ استقلال] بهره‌برداری می‌کند».

علاوه بر برنامه مرسوم ملاقات و مذاکره با عبدالمجید تبون، رییس جمهوری و سایر مقامات الجزایر، و بازدید از بناهای یادبود، آقای مکرون همچنین با کارآفرینان جوان در الجزیره دیدار خواهد کرد.

روز جمعه او عازم شهر وهران در غرب الجزایر خواهد شد تا از  یک مرکز معروف ضبط موسیقی سنتی «رای» بازدید و  یک نمایش رقص را تماشا کند.

تحلیلگران می‌گویند که مقامات الجزایری رهبر فرانسه را تحت فشار قرار خواهند داد تا نگرانی الجزایر در مورد نحوه روایت جنگ استقلال را به رسمیت بشناسد، اما هدف اصلی این دیدار ایجاد شرایط مناسب برای همکاری نزدیک‌تر در زمینه مسایل مبرم اقتصادی و امنیتی خواهد بود.

حسنی عبیدی، مدیر مرکز مطالعات جهان عرب و منطقه مدیترانه مستقر در  ژنو می‌گوید: «کسی با چنین هیئت بزرگی شامل  وزیران خارجه، دفاع، اقتصاد و کشور به الجزایر نمی‌رود و دو روز در آنجا نمی‌ماند تا در مورد گذشته صحبت کند».

او می‌گوید الجزایر با داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز  - که از بخش زیادی از آن هنوز بهره‌برداری  نشده است - و با خطوط لوله‌ای که این کشور را به ایتالیا و اسپانیا متصل می‌کند، در موقعیتی قرار دارد که «اگرچه نمی‌تواند به طور کامل جایگزین روسیه شود، اما مطمئناً در میان‌مدت در تامین انرژی اروپا موثر خواهد بود اما برای این منظور، به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد».

در ماه مه، تبون قرارداد بزرگی را در رم امضا کرد که بر اساس آن الجزایر صادرات گاز و برق به ایتالیا را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد.

 کارشناسان می‌گویند که این قراردادباعث شد فرانسه روابط خود با الجزایر را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و اهمیت این روابط را درک کند.

با وجود پیوندهای تاریخی و خانوادگی بین دو کشور، فرانسه دیگر شریک تجاری اصلی الجزایر نیست و مدت‌هاست که چین این موقعیت را به خود اختصاص داده است.

در زمینه مسایل امنیتی، فرانسه به تازگی به طور کامل از مالی خارج شده و همچنان نسبت به درگیر شدن در عملیات مشابه حساسیت دارد. نیروهای فرانسوی رهبری عملیات علیه گروه‌های اسلامگرا در مالی را برعهده داشتند.

در شرایط کنونی، هر استراتژی جدیدی در مورد امنیت کشور مالی و منطقه باید با هماهنگی با الجزایر انجام شود. الجزایر یک کشور بزرگ منطقه بوده و شرایط امنیتی در مالی و همچنین لیبی برای ثبات این کشور جنبه حیاتی دارد.

در عین حال، تحلیلگران تاکید دارند که اشتباه است اگر تصور شود که فرانسه تابع بی چون و چرای الجزایر خواهد بود زیرا نیازمند کمک مستعمره سابق خود است.

حسنی عبیدی می‌گوید: «الجزایر نیز به فرانسه از جمله برای سرمایه‌گذاری در توسعه بخش انرژی خود نیاز دارد. اما علاوه بر این، رابطه با فرانسه به دولت الجزایر اعتبار می‌بخشد».

الجزایر روابط تاریخی بسیار خوبی با روسیه داشته است اما پس از حمله روسیه به اوکراین، مایل نیست به عنوان یکی از عمال روسیه یا بخشی از «محور شرارت روسی» شناخته شود.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین