دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 8:20:37 PM
ثروت های افسانه ای صندوق های نفتی کشورهای عربی خلیج فارس

افزایش قیمت نفت طی 6 ماه گذشته که بعد از حمله روسیه به اوکراین رخ داد ، شرکت های نفتی دنیا به ویژه آرامکو عربستان سعودی با سودبادآورده ای مواجه شدند . آرامکو با بیش از 45 میلیارد دلار سود در سه ماهه دوم سال جاری توانست گوی سبقت از دیگر شرکت های نفتی برباید.
برندگان اصلی افزایش قیمت نفت

اکنون صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که حکومت های خاورمیانه که صادرات انرژی دارند طی چهار سال آینده  1.3 هزار میلیارد دلار به درآمدهای بادآورده نفتی خود می افزایند .

‍براساس تصویری که این صندوق کشیده تاکید می کند که چطور قیمت های بالای انرژی که به خاطر جنگ روسیه در اوکراین ایجاد شده توانسته قدرت مطلق سلطنتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را شناور نگه دارد، در حالی که مابقی دنیا درگیر بالا رفتن تورم و ترس از رکود بسر می برند.

جهاد آزور، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای صندوق بین المللی پول ، به فاینانشیال تایمز  گفته که درآمد تجمیعی اضافی صادر کنندگان نفت و گاز منطقه به ویژه حکومت های عربی خلیج فارس ، نسبت به انتظارات پیش از جنگ اوکراین " تا سال 2026 معادل 1.3 هزار میلیارد دلار خواهد بود."

براساس این گزارش ‍خلیج فارس موطن برخی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز جهان و نیز بزرگترین و فعالترین صندوق های ثروت حاکمیتی است. این  صندوق ها ‍شامل صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی ، صندوق سرمایه گذاری قطر ، صندوق ثبات تجهیزات ابوظبی از جمله صندوق سرمایه گذاری ابوظبی و مبادله و صندوق سرمایه گذاری کویت است .

صندوق 620 میلیارد دلاری سرمایه گذاری عربستان سعودی  که  رییس آن محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی است بیش از 7.5 میلیارد دلار در فصل دوم سال جاری در بازار سهام ایالات متحده سرمایه گذاری کرده و از جمله سهام آمازون ، پی پال و بلاک راک را خریداری کرده است و برمبنای پرونده های بازار بدنبال مزیت کاهش قیمت سهام است.

آن طور که فاینانشیال تایمز نوشته صندوق های حاکمیتی ثروت خلیج فارس به طور مشابه در دوران پاندمی فعال بودند و بدنبال اندوختن سرمایه در بازار متزلزلی که بحران کووید 19 راه انداخته بود ، بودند.آنها در طی بحران مالی جهانی در سال 2009 هم از آشوبی که در بنگاههای مضطرب غربی ایجاد شده بود سود بردند.

بسیاری از این صندوق ها در سال های اخیر بر روی بخش هایی مانند فناوری ، بهداشت ، علوم زندگانی ، انرژی پاک متمرکز بوده اند و درصدد متنوع کردن اقتصاد و توسعه صنایع جدید هستند.

آزور گفت که این مهم بود که حکومت های خلیج فارس برای " سرمایه گذاری در آینده" از جمله آماده سازی برای انتفال انرژی جهانی از آخرین درآمدهای بادآورده استفاده کنند.

او گفت که این یک لحظه حیاتی برای آنها است تا در بخش هایی مانند فناوری که به آنها این امکان را می دهد تا در بهره وری سرعت بگیرند شتاب کننند.علاوه بر این استراتژی، سرمایه گذاری آنها می تواند از این واقعیت که قیمت های دارایی برای سرمایه گذاران تازه منفعت ایجاد کرده و نیز این ظرفیت را دارد تا سهم بازارشان را در نواحی که فرصت ایجاد می کنند بالا ببرد ، سود ببرند."

اما او این نکته را هم اضافه کرد که این حیاتی است که آنها نظم مالی خود را  نگه دارند و اصلاحاتی را که برای کاهش  وابستگی کشورشان بر نفت طراحی شده به حرکت دراورند.

علی القاعده ، سلامت اقتصاد حکومت های خلیچ فارس به خاطر نوسانات قیمت نفت ترک برداشته و هزینه های دولتی که پترودلارها که محرک اصلی فعالیت اقتصادی آن بوده ، افزایش داشته است. در نتیجه این رونق نفتی با یک سقوط همراه بوده است.

درامدهای باداورده درست بعد از سال ها رشد پایین در سراسر خلیج که باعث شده بود بدهی دولت ها افزایش یابد و سرعت پروژه های حکومتی هم آهسته شود ، آمد.

بنا بر این گزارش ،صندوق ثروت سعودی یکی از  بزرگترین منفعت برندگان رونق نفتی است به طوریکه امسال با مازاد بودجه ای معادل 5.5 درصد تولید ناخالص داخلی مواجه شده – اولین مازاد از سال 2013 – و تخمین زده می شود که رشد اقتصادی  این کشور *امسال به 7.6 درصد برسد که بالاترین رشد در یک دهه اخیر است.

صندوق بین المللی پول تخمین می زند که رشد اقتصادی شورای همکاری خلیج که شامل عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، کویت ، بحرین ، قطر و عمان است از 2.7 درصد در سال 2021 به 6.4 درصد در سال جاری برسد.


منصور بیطرف

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین