دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 1:48:52 PM
اقتصاددانان جهان متحیر شده اند

دو هفته پیش فدرال رزرو نرخ بهره خود را افزایش داد و به 2.5 درصد رساند . پیش از این هم بانک های اروپایی این کار را کرده بودند. هفته پیش بانک انگلستان نرخ بهره را افزایش داد و به 1.75 درصد رساند. اما در این میان چین ، دومین اقتصاد بزرگ دنیا ، سیاست خلافی را در پیش گرفت . این کشور ، نرخ بهره را نه تنها افزایش نداد بلکه کاهش داد.
چرا چین نرخ بهره خود را کاهش داد

به گزارش فاینانشیال تایمز ، چین  دومین اقتصاد بزرگ دنیا ، نرخ تسهیلات خود را کاهش داد . بانک خلق چین روز دوشنبه نرخ میان مدت تسهیلات یکساله خود را با 10 واحد درصد کاهش به 2.75 درصد رساند. این اولین کاهش از ماه ژانویه به این طرف است .

این تصمیم نگرانی ها را در چین که همزمان در حال مبارزه با کاهش تقاضای مصرف کننده که ناشی از سیاست کووید صفر است ، پررنگ کرده است

آمارهای رسمی که روز دوشنبه منتشر شد وضعیت کارخانجات و تقاضای مصرف کننده را بدتر از آنچه که تصور می شد نشان داده است . بر اساس این آمار نرخ بیکاری جوانان افزایش یافته و به 19.9 درصد رسیده است .

فروش خرده فروشی که اندازه گیری مهمی در مصرف است فقط در سال منتهی به ماه جولای 2.5 درصد افزایش یافته که نسبت به مدت مشابه سال قبلش که 5 درصد بوده کاهش داشته . همچنین تولید صنعتی در همین مدت 3.8 درصد بوده در حالی که پیش بینی ها 4.6 درصد بوده است.

به رغم طرح های پکن که تزریق صدها ملیارد دلار بسته انگیزشی برای رونق رشد بود ، اقتصاد چین فقط در فصل دوم رشد بسیار اندکی داشته است.

به گفته تینگ لو نومورا ، اقصتاددان ارشد چینی " رشد چین در نیمه فصل دوم تحت تاثیر استراتژی کووید صفر قرار گرفته بود و مارپیچ بازارهای مالکیتی را به سمت پایین آورد و رشد صادرات را کاهش داد. سیاست حمایتی پکن می تواند کم باشد ، دیر باشد و غیربازده باشد."

تحلیلگران معتقدند که کاهش نرخ ، سیگنال مهمی است که پکن تلاش های خود را برای تحریک اقتصاد از طریق سیاست پولی می خواهد انجام دهد به جای آنکه بر بالا بردن قیمت ها متمرکز باشد.

جینگ لیو ، اقتصاددان ارشد در نهاد اچ اس بی سی می گوید :" من بهتر است بگویم که کاهش نرخ بهره راهی برای تداوم حمایتی پکن است ، " وی همچنین ادامه می دهد که برخی افراد فکر می کردند که گزارش هفته پیش " شروع انقباض پولی " در دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده است.

سوسیاته جنرال شرح داده بود که داده های ماه جولای داده های " بدی" بود با توجه به اینکه سرعت تولید ، سرمایه گذاری و مصرف " به خاطر وزن سیاست کووید صفر" داغان شده و بخش مسکن هم سقوط آزاد خود را اغاز کرده بود.

تحلیلگران این بانک گفته بودند :" سیاست گذاران فکر می کردند که اقتصاد را بیش از حد تحریک کرده اند آن هم با نقدینگی زیاد ، در حالی که خطر واقعی از نگاه ما دقیقا در نقطه مقابل قرار داشت – احیای ضعیف و تسهیل خیلی  کم."

سیاست کووید صفر  شی جی پینگ – که در هر کجا ویروس کرونایی کشف می شد قرنطینه کامل صورت می گرفت- بر چشم اندازها فشار زیادی وارد کرد.

شیاندونگ چین ، اقتصاد ارشد بخش چین در پاری بانک بی ان پی می گوید :" چین مشخصا یک وضعیت خیلی ناامید کننده ای است . حالا مشکل تقاضای موثر نیست . اگر شما به مردم اجازه ندهید که بیرون بروند و مصرف کنند ... تقاضایی هم وجود ندارد."

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین