جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 4:57:56 PM
رییس جمهور ترکیه اعلام کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تایید کرده که ترکیه بخشی از واردات گاز طبیعی روسیه را به روبل (واحد پول روسیه) پرداخت خواهد کرد.
گاز از روسیه را به روبل می خریم

اردوغان این خبر را پس از دیدارو گفتگو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، ایالات‌متحده آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال کردند. روسیه در پی این اقدام تلاش کرده تا روشی دیگر برای دریافت پرداختی مرتبط با محصولاتی صادارتی خود بیابد ازجمله معامله با روبل.

ترکیه که عضو ناتو است، به خاطر وابستگی شدیدش به انرژی روسیه سعی کرده در این تنش بی‌طرف بماند. روسیه در سال گذشته حدود یک چهارم واردات نفت و ۴۵ درصد از خرید گاز طبیعی ترکیه را به خود اختصاص داده است.

روز شنبه اردوغان پس از دیدار با پوتین ، رییس جمهوری روسیه ، که در سوچی انجام شد به خبرنگاران ترکیه گفت: «درهای ما به روی همه باز است.»

او افزود: «نکته مثبت در سفر به سوچی این بود که با آقای پوتین بر سر روبل به توافق رسیدیم. از آنجایی که ما این داد و ستد را با روبل انجام خواهیم داد، مطمئناً برای ترکیه و روسیه پول به همراه خواهد داشت.»

هیچ یک از مقامات دو کشور نگفته‌اند که چه بخشی از گاز تحت پوشش پرداخت روبلی قرار خواهد گرفت

اجتناب از پرداخت گاز به دلار به ترکیه کمک می‌کند تا از ذخایر ارزی رو به کاهش خود محافظت کند. اخیرا، ترکیه با رکود اقتصادی و تورم شدید روبرو است.

توافق ترکیه با روسیه  انتقاد مقامات اروپایی را در بر داشت.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین