جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 8:30:37 PM
جاسوسی که مامور کشتن بن لادن بود درگذشت

جاسوسی که مامور کشتن بن لادن بود ، یک روز پس از حمله پهپادی به ایمن الظواهری ، درگذشت.
دستور این بود: سر بن لادن را برای من بیاور

به گزارش بی بی سی ، روز ۱۹ سپتامبر ۲۰۰۱ - در حالی که ویرانه‌های مرکز تجارت جهانی و پنتاگون پس از حملات ۱۱ سپتامبر هنوز در آتش بودند - گری شرون، مامور سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، وارد دفتر رئیسش شد و مجموعه‌ای از دستورات را دریافت کرد. یکی از دستورات این بود : «بن‌لادن را دستگیر کن، بکش و سرش را در جعبه‌ای روی یخ خشک بیاور اینجا». 

در مورد  ایمن الظواهری، معاون اسامه بن‌لادن، و بقیه اعضای حلقه مرکزی القاعده، دستورات به همان اندازه صریح بود: «سرهایشان را به نیزه کنید». 

ظرف چند روز، شرون و گروهی متشکل از ماموران شبه‌نظامی، اولین آمریکایی‌هایی بودند که وارد خاک افغانستان شدند که تجهیزاتشان کمابیش به تلفن‌های ماهواره‌ای محدود بود - و همچنین میلیون‌ها دلار پول نقد برای جلب حمایت متحدان احتمالی به همراه داشتند. چند هفته بعد، در ۷ اکتبر، ایالات متحده حمله خود را به افغانستان که تحت حاکمیت طالبان بود آغاز کرد که جرقه جنگی حدودا ۲۰ ساله را زد که در اوت ۲۰۲۱ پایان یافت. 

بن لادن در سال ۲۰۱۱ از میان برداشته شد، اما کشتن الظواهری یک دهه دیگر به طول انجامید. 

او در اول اوت - تنها یک روز پس از اینکه یک پهپاد ایالات متحده سرانجام الظواهری را در کابل به چنگ آورد - گری شرون در سن ۸۰ سالگی بر اثر سکته درگذشت. 

گری شرون ، رییس پایگاه سیا در پاکستان و افغانستان بود و شبکه های ضدتروریستی را در این دو پایگاه هدایت می کرد.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین