جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 1:03:25 PM
انتقاد دبیر کل سازمان ملل از طمع شرکت های نفتی

به دنبال افزایش شدید سود شرکت های نفتی که انتقاد بسیاری از کارشناسان را در برداشت اکنون دبیر کل سازمان ملل خواستار آن شده تا شرکت‌های نفت و گاز «مالیاتی ویژه» بپردازند.
گوترش خواستار دریافت مالیات ویژه از شرکت های نفتی شد

آنتونیو گوترش در اظهاراتی این افزایش سود را که به دلیل جنگ اوکراین رخ داده غیراخلاقی خواند

‍‍‍او این اظهارات را در حالی بیان کرده که افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین، سودآوری این صنعت را به بالاترین حد خود رسانده است.

پیش از این رسانه های آمریکایی و اروپایی با یادداشت و گزارش هایی خشم خود را  نسبت به این سود آوری بیان داشته بودند.

در هفته گذشته اعلام شد که 5 شرکت نفتی اکسون موبیل ، ‍‍‍شورون  ، بریتیش پترولیوم ، توتال و شل ، سود فصل دوم خود را بیش از 50 میلیارد دلار اعلام کردند.

هفته گذشته فاینانشیال تایمز گزارش داده بود که شرکت های نفتی اکسون موبیل و شورون از رکورد تازه سود خود د ر فصل دوم سال جاری میلادی خبر داده اند. بنا بر گزارش ها سود خالص اکسون در فصل دوم به 17.9 میلیارد دلار رسید. آخرین رکوردی که این شرکت در سود بدست آورده بود 15.9 میلیارد دلار در سال 2012 بود ، سالی که قیمت نفت شدیدا بالا رفته بود. سود فصل دوم شورون هم  11.6 میلیارد دلار بود .

همچنین شرکت نفتی شل هم از سود بالای خود در فصل دوم که بالغ بر 11.5 میلیارد دلار  بود خبر داده بود. سود توتال فرانسه هم در این فصل به 9.8 میلیارد دلار  رسید که تقریبا سه برابر سود مشابه سال گذشته بود.

 

تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه سال جاری، کمبود جهانی نفت و گاز را تشدید کرده و دسترسی به نفت و گاز روسیه را که از تامین کنندگان اصلی انرژی در جهان  است، مختل کرده و باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

دبیرکل سازمان ملل چه گفت

آنتونیو گوترش گفته است: «از همه دولت‌ها می‌خواهم که از این سودهای بیش از حد،‌ مالیات بگیرند و از این بودجه برای حمایت از آسیب پذیرترین افراد در شرایط سخت استفاده کنند.»

دبیر کل سازمان ملل هشدار داده قیمت های بالای انرژی پیامدهای گسترده‌ای به دنبال خواهد داشت، زیرا که خانواده‌ها و دولت‌ها در سراسر جهان تحت فشار هستند.

گوترش با اشاره به این نکته که بسیاری از کشورهای در حال توسعه، غرق در بدهی، بدون دسترسی به منابع مالی و در تلاش برای بهبود اوضاع ناشی از همه گیری کووید هستند ، افزودو :" ما در حال حاضر نشانه‌های هشدار دهنده موجی از تحولات اقتصادی، اجتماعی وسیاسی را شاهد هستیم که هیچ کشوری از آن مصون نخواهد بود."

او همچنین گفت: «این حرص و طمع وحشتناک، فقیرترین و آسیب پذیرترین مردم را تحت الشعاع قرار می دهد.»

ماه گذشته بریتانیا «مالیات اضافی» ۲۵ درصدی را برای شرکت‌های انرژی تصویب کرد. مالیاتی که دولت می‌گوید از این طریق حدود ۲۵ میلیارد پوند برای کمک به جبران هزینه‌های انرژی خانوارها که افزایش یافته، جمع آوری می‌کند.

برخی از کشورهای دیگر مانند ایتالیا هم دست به اقدامات مشابهی زده‌اند.

اما قانونگذاران فرانسوی اخیرا چنین اقدامی را رد کردند و در آمریکا هم به رغم پیشنهاد در مورد گرفتن مالیات اضافی از سوی برخی از اعضای کنگره، اما تحرک سیاسی کمی در این زمینه صورت گرفته است.

او گفت: «سیاستگذاران باید بر افزایش عرضه انرژی و کاهش هزینه‌ها برای مردم آمریکا تمرکز کنند. اعمال مالیات‌های جدید بر این صنعت نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت و باعث عدم تمایل به  سرمایه گذاری در این بخش در زمانی که بسیار ضروری است، می‌شود.»

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین