جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 3:51:59 PM
پشت پرده شناسایی و ترور رهبر القاعده

ایمن الظواهری چه طور شناسایی شد و مورد حمله پهپادهای آمریکایی قرار گرفت؟ ترور ایمن الظواهری – رهبر القاعده – که روز یکشنبه رخ داد پس از ترور و کشتن اسامه بن لادن در سال 2011  ، بزرگترین حمله به گروه شبه نظامی القاعده بوده است
ظواهری از ابتدای سال در تور سیا بود

به گزارش رویترز ، یک منبع مطلع به خبرنگاران گفت که ظواهری برای سال ها پنهان بوده و عملیات پیدا کردن محل و کشتن او حاصل یک صبر و پایداری بوده است.

تا روز یکشنبه بسیاری گمان می کردند که ظواهری در ناحیه قبایلی پاکستان یا در داخل افغانستان پنهان شده است و در این خصوص به طور مرتب شایعاتی مطرح می شد ، اما واقعیت آن بود که او در کابل و در محله الیت منطقه بود و سیا هم او را زیر نظر داشت.

آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش داده این منبع مطلع جزییات عملیات را به شرح زیر ارائه داد :

* برای سالها ، دولت ایالات متحده از یک شبکه ای مطلع بوده که از ظواهری حمایت می کرده و از سال گذشته که آمریکا از افغانستان بیرون آمد ، مقامات نشانه های حضور القاعده را در داخل آن کشور رصد می کردند. امسال مقامات سیا ،  خانواده ظواهری– همسر ، دختر و نوه هایش – را که در خانه امنی در کابل بود مشخص و پس از آن ظواهری را در همان محل شناسایی کردند.

*طی چندین ماه مقامات اطلاعاتی اطمینان بیشتری حاصل کردند که آنها ظواهری را در خانه امن در کابل به درستی شناسایی کردند و در اوایل ماه آوریل مقامات ارشد اطلاعاتی را در این باره توجیه کردند. ابتدا جک سولیوان ، مشاور امنیت ملی و پس از آن جو بایدن ، رییس جمهوری ایالات متحده.این منبع مطلع گفت که " ما قادر شدیم از طرق منابع مستقل اطلاعاتی برای اطلاعات عملیات ، الگویی از محل زندگی او را بسازیم ." 

* مقامات ساختمان و شکل خانه امن را ساختند و ساکنان ان را مورد بررسی قرار دادند تا اطمینان حاصل کنند که عملیات بدون آنکه ساختار کلی ساختمان را و فربریزد و خطر کشتن شهروندان و خانواده ظواهری را به حداقل برساند ، ظواهری را بکشند.

* در هفته های اخیر ، رییس جمهوری با مشاوران کلیدی و اعضای کابینه برای بررسی دقیق اطلاعات و ارزیابی بهترین عملیات جلساتی را برگزار کرد. در اول ماه جولای ، بایدن در اتاق موقعیت کاخ سفید توسط اعضای کابینه از جمله مدیر سیا ، ویلیام برنز ، در خصوص عملیات توجیه شد. بایدن سوالات جزیی درباره آنچه که ما( سیا)  می دانیم و چطور آن را دانسته ایم پرسید و دقیق مدل خانه امنی را که گروه اطلاعاتی ساخته بود و به داخل جلسه آورده بود مورد بررسی قرار داد.او در باره روشنایی هوا ، آب و هوا ، مصالح ساختمان و دیگر فاکتورهایی که می توانست بر موفقیت عملیات اثر بگذارد سوال کرد. رییس جمهور همچنین خواستار تجزیه و تحلیل اتفاقات بالقوه پس از حمله در کابل شد.

* یک گروه از وکلای ارشد آژانس اطلاعات داده شده را ارزیابی و تایید کردند که ظواهری  براساس آنکه رهبری القاعده را ادامه داده هدف قانونمند است. در 25 جولای بایدن با اعضای کلیدی کابینه اش تشکیل جلسه داد تا توجیه نهایی را دریافت کند و بحث کند که کشتن ظواهری بر روابط آمریکا با طالبان چه تاثیری خواهد گذاشت . بعد از آن بایدن بر اساس شرایطی که خطر آسیب به شهروندان به حداقل ممکن برسد دستور حمله را صادر کرد.

* حمله در نهایت در دروز 30 جولای در ساعت 1 و 48 دقیقه بامداد به وقت گرینویچ توسط یک پهپاد با شلیک موشک هایی که " آتش جهنم" نام داشت  صورت گرفت.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین