سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 9:43:24 PM
اقدام متقابل ایران علیه تحریم های آمریکا

ایران در پاسخ به تحریم های جدید آمریکا گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید را آغاز کرد.
گازدهی به صدها سانتریفیوژ نسل جدید

به گزارش اقتصادنامه، در حالی که روزنه هایی برای ازسر گیری مذاکرات احیای برجام وجود داشت، با اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، روز سه شنبه دوئل کلامی بین دو طرف بالا گرفت.

وزارت خزانه داری امریکا همزمان با اعلام فهرست جدید تحریم علیه ۶ شرکت و یک کشتی به دلیل ارتباط با ایران ادعا کرد: ایالات متحده به دنبال کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام ادامه خواهد داد.

همزمان، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: همانطور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست..

به فاصله چند ساعت، سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: از اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد توانایی ایران در دستیابی به بمب هسته‌ای اشتباه برداشت شده است و ایران به سمت ساخت بمب هسته‌ای نخواهد رفت.

با این حال، اظهارات وزیر امور خارجه ایران در خصوص گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید نشان داد که جمهوری اسلامی در پی ارائه پاسخ فوری به اقدامات اخیر آمریکاست.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدام آمریکا از شب گذشته نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید اقدام کرد

او گفت: به یاد دارید که در هفته های گذشته در حالی‌ که ما برای مرحله جدیدی از مذاکرات آماده می‌شدیم، به یکباره طرف امریکایی با هدف امتیاز گرفتن در میز مذاکره طرح قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد و قطعنامه‌ای را روی میز گذاشت و ما متعجب شدیم از اینکه در حالیکه در همان زمان و مکرر در این ایام از طرف جو بایدن دائما پیام هایی با واسطه دریافت می کنیم که امریکا حسن نیت دارد و در بازگشت به توافق جدی است و پاسخ قاطع خود را به طرف آمریکایی  دادیم.

 

وزیر امور خارجه اظهارداشت: در هفته جاری نیز اخیرا «بورل» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، ابتکاری را ارائه داد و متنی را برای همه طرف‌ها؛ ایران و ۱+۴ و آمریکا ارسال کرد و ما در پایتخت‌ها در حال بررسی این متن و توافق برای جمع شدن دور میز مذاکره هستیم.

 

امیرعبداللهیان اضافه کرد: روز گذشته شاهد صدور تحریم های جدید از سوی آمریکا بودیم، این اقدامات غیرمنطقی و  این جنون تحریم های بی اثر جو بایدن، بلینکن و راب مالی را که به آن اشاره کردند، تحریم‌های حداکثری ترامپ شکست خورده است؛ حتی خود بورل در متن اخیر به شکست حداکثری تحریم‌های ترامپ علیه ایران اشاره داشته و بعد ایده های جمع‌بندی شده خودش را مطرح می کند اما باز شاهد جنون اعمال تحریم ها که البته فقط نمایش است و تاثیر ملموسی ندارد، هستیم.

 

وزیر امور خارجه اظهار داشت: من مایلم اشاره کنم که در پاسخ به این اقدام آمریکا، ایران نسبت به گازدهی صدها سانتریفیوژ نسل جدید از شب گذشته بر اساس تصمیمی که گرفته شد اقدام کرد.

 

وی ادامه داد: آمریکایی ها تصور نکنند با این اقدامات در میز مذاکره می توانند امتیاز بگیرند. زیاده خواهی را کنار بگذارد، ما اهل منطق و مذاکره هستیم و برای رسیدن به توافق قوی جدی هستیم اما اگر طرف آمریکایی بخواهد این مسیر را ادامه بدهد هرگز دست بسته نخواهیم بود

بر اساس این گزارش و با استناد به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ، عصر روزدوشنبه داده شده که متشکل از انواع ماشین پیشرفته آی.آر 1 و آی.آر 6 است.

بنا به گفته کمالوندی، این اقدام در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین