جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:33:10 AM

وزیر جهادکشاورزی گفت: در قالب طرح کنونی ‎بانک مرکزی در اجرای روش تأمین مالی زنجیره‌ای ‎کشاورزی قراردادی که حتما امیدوارکننده است سال آینده می‌توانیم تولید ‎گندم را در ایران به ۹ میلیون تن برسانیم.
وزیر کشاورزی: سال آینده می‌توانیم تولید گندم را به ۹ میلیون تن برسانیم

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تسنیم، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی  در مراسم آیین رونمایی از نقشه راه تامین مالی زنجیره ای در بخش کشاورزی اظهار داشت: در قالب طرح کنونی ‎بانک مرکزی در اجرای روش تأمین مالی زنجیره‌ای ‎کشاورزی قراردادی که حتما امیدوارکننده است سال آینده می‌توانیم تولید ‎گندم را در ایران به 9 میلیون تن برسانیم.

وی با بیان اینکه با الزام قانون باید در بخش کشاورزی رشد داشته باشیم، گفت: برای تحقق این امر به حکمرانی خوب نیاز داریم که در حال حاضر این مولفه را نداریم. یکی از اصول این حکمرانی که از برنامه دوم‌توسعه تاکید شده، اصلاح الگوی کشت است؛ چرا بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است بنابراین باید صیانت از آب را در این دنبال کنیم.

وزیر کشاورزی تصریح کرد: اجرای الکوی کشت با دستور عملیاتی نمی‌شود که چه بکارید و چه نکارید، بلکه باید سازکارهایی برای آن اندیشید و‌نخستین سازکار آن اصلاح قیمتگذاری است که مرغوبیت محصول را افزایش می‌دهد.  یکی دیگر‌از سازکارها این است که بتوانیم از کشاورزی حمایت کنیم که پیش نیاز همه این موارد اجرای کشاورزی قراردادی است.

وی اجرای تامین مالی زنجیره ای ‌کشاورزی قراردادی را یک اقدام ملی حمایت از خودکفایی و امنیت غذایی دانست و افزود: این امر نگاه امیدوارانه به آینده و استقلال کشور است که خدمت بزرگی است که شبکه بانکی به کشاورزی و مردم کشور می‌کند.

وزیر کشاورزی  با بیان اینکه در چندین سال اخیر کاری با چنین اهمیت در شبکه بانکی انجام نشده بود و بانکها نقش بسیار مهمی در تامین مالی زنجیره‌ای کشاورزی قراردادی دارند؛ اظهار کرد: یا کشاورزی باید اقتصادی شود یا نابود می‌شود؛ این در حالی است که سرعت تغییر کاربری اعجاب برانگیز است.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: برای اقتصادی کردن و تجاری سازی کشاورزی نیازمند اصلاح الکوی کشت و اجرای تامین مالی زنجیره‌ای در کشاورزی قراردادی هستیم که بانک مرکزی قدم اصلی را آغاز کرده و نقشه راه تامین مالی این یخش را تدوین‌ کرده است.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که از شروع سال زراعی جدید که 15 شهریور است، در بخش تولید گندم،  در ابتدای فصل تمام موارد مورد نیاز کشاورز اعم از کود و سم و بدر اصلاح شده را تامین میکنیم و بیمه‌هم خواهد شد اما در انتهای کار با او تسویه خواهیم کرد. این کار را در 2 میلیون هکتار انجام خواهیم داد که برای آن به 40 همت منابع مالی نیاز داریم و اگر بانکها به‌کمک نیایند؛ این طرح شکست خواهد خورد.

وی افزو: شعار ما در این طرح آن است که «ما بذری را در زمین نمی کاریم مگر آنکه مشخص باشد مشتری آن کیست، تا به این واسطه امنیت و معیشت کشاورز نیز تأمین و سلامت محصولات نیز تأمین و استانداردهای لازم برای صادرات در نظر گرفته شود. 

ساداتی نژاد با اینکه با جنگ اوکراین امنیت غذایی را به موضوعی مهم در سطح جهان بدل کرده عنوان کرد: در حال حاضر همه کشورها دچار چالش امنیت غذایی هستند، امروز نیز دنیا نقش غذا و امنیت آن را متوجه شده و غذا از اسلحه و ادوات نظامی با اهمیت تر است. چراکه اقتدار غذایی از اقتدار نظامی مهم‌تر است.  

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به به اتفاق مهمی که بانک مرکزی آغاز کرده است امیدواریم با سهمی که از سوی بانک مرکزی تعیین می شود و مدلی که در نظر می گیرد، در سال جاری به مرز خرید تضمینی 7 میلیون تن گندم برسیم و در قالب طرح کنونی ‎بانک مرکزی در اجرای روش تأمین مالی زنجیره‌ای ‎کشاورزی قراردادی که حتما امیدوارکننده است سال آینده می‌توانیم این میزان را به 9 میلیون تن برسانیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین