جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 2:19:02 AM
20 استان بالاتر از تورم سالانه کشوری!

تورم نقطه به نقطه کشور در تیر ماه جاری 54 درصد برآورد شده که در نسبت به ماه گذشته روند افزایشی داشته است، این نرخ بالاترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده در 26 سال گذشته اقتصاد ایران محسوب می شود.
آژیر قرمز به صدا در آمد / معرفی استان صدرنشین تورم!

به گزارش اقتصادنامه به نقل از اقتصادنیوز بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه به نقطه چهار استان کشور؛ آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین و لرستان در اولین ماه تایستان جاری بالاتر 60 درصد به ثبت رسیده است که در مقیاس تورم نقطه ای عدد بالایی محسوب می شود. همچنین 10 استان در تیر ماه تورم نقطه به نقطه خوراکی بالای 90 درصد را تجربه کرده اند.

آنچه از آمار ها بر می آید چنین است که حدود دو سوم استان های کشور در تیر ماه تورم سالانه ای بالاتر از تورم سالانه کل کشور را تجربه کرده اند، به بیان ساده تر 20 استان در ماه گذشته نسبت به میانگین کشوری تورم بیشتری را در سبد مصرفی حود حس کرده اند. در این گزارش به بررسی تورم استان های کشور در 3 شاخص سالانه،نقطه به نقطه و ماهانه در تیر ماه 1401 پرداخته شده است.

همدان در قله تورم ماهانه تیر

اکوایران در این باره نوشت: تورم ماهانه کل کشور در تیر ماه سال جاری 4.6 درصد به ثبت رسیده است، این در حالیست که در خرداد ماه نرخ تورم ماهانه بالغ بر 12 درصد به رسیده بود که رکوردی بی سابقه در تورم یکماهه قیمت ها در چند دهه اخیر اقتصاد ایران بود. می توان اظهار داشت که تورم خرداد ماه عمدتا از سوی تورم اقلام خوراکی بوده که ناشی از سیاست اصلاح قیمت کالاهای اساسی توسط دولت به وچود آمده بود. بررسی ها نشان می دهد بیشترین تورم ماهانه به ثبت رسیده در میان استان های کشور در ماه گذشته در استان همدان رخ داده است، به طور میانگین قیمت ها در این استان در عرض یکماه 7.1 درصد افزایش یافته است که در مقیاس تورم ماهانه رقم بالایی محسوب می شود.
پس از همدان استان آذربایجان غربی قرار دارد که بیشترین تورم ماهانه را به نرخ 6.7 درصد به ثبت رسانده است. در جایگاه سوم بیشترین تورم ماهانه تیر میان استان ها نیز اردیبل قرار دارد، تورم این استان 6.1 درصد برآورد شده است. آمار ها نشان می دهد دو استان اردیبل و آذربایجان در دیگر شاخص های تورمی نیز در تیرماه 1401 رکورد دار بوده اند.

تورم ماهانه استان گیلان در ماه گذشته 3.3 درصد بوده است، این نرخ تورم پایین ترین تورم ماهانه میان استان های کشور در تیر ماه محسوب می شود. استان های سیستان و بلوچستان و زنجان نیز به ترتیب با تورم 3.4 درصد و 3.6 درصد در جایگاه دوم و سوم کمترین تورم یکماهه قرار دارد. استان های مذکور هیچ یک در زمره کمترین تورم در دیگر شاخص های تورمی قرار ندارد.


تورم نقطه به نقطه تیر؛ آژیر قرمز تورم در 4 استان

تورم نقطه به نقطه در تیر ماه سال جاری 54 درصد برآورد شده است، به بیان ساده تر خانوار های کشور در تیر ماه امسال به طور میانکین 54 درصد بیشتر برای تهیه یک سبد مشخص از کالا و خدمات نسبت به تیر ماه سال گذشته هزینه کرده اند. تورم نقطه ای در چند ماه گذشته روند صعودی به خود گرفته و در تیر ماه نسبت به خرداد 1.5 درصد بیشتر شده است. پیش بینی می شود به توجه به تورم های ماهانه بالایی که در چند ماه گذشته به ثبت رسیده، تورم نقطه ای نیز در ماه های آتی به روند صعودی خود ادامه دهد.
تورم نقطه به نقطه استان آذربایحان غربی در تیر ماه 63.9 درصد به ثبت رسیده است، این نرخ بالاترین نرخ تورم نقطه ای به ثبت رسیده در تیر ماه در میان تمامی استان های کشور است. در جایگاه دوم نیز استان اردبیل با تورم 61 درصد قرار دارد. استان های قزوین و لرستان هم جز چهار استانی هستند که در تیر ماه تورم نقطه به نقطه بالای 60 درص را به ثبت رسانده اند. همچنین آمار ها نشان می دهد 10 استان کشور در تیر ماه تورم نقطه ای خوراکی بالای 90 درصد را تجربه کرده اند که اکو ایران طی گزارش های آتی به طور دقیق تر به تورم خوراکی استان ها خواهد پرداخت.
جایگاه کمترین تورم نقطه ای به ثبت رسیده میان استان های کشور نیز به استان خوزستان با نرخ 47.3 درصد تعلق دارد. استان های تهران و بوشهر نیز به ترتیب با ثبت تورم نقطه به نقطه 49.8 درصد و 50 درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند.


20 استان بالاتر از تورم سالانه کشوری

تورم سالانه کشور در تیر ماه 40.5 درصد به ثبت رسیده است، به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به تیر ماه امسال نسبت به میانگین سطح قیمت ها در دورازده ماه منتهی به تیر 1400 بالغ بر 40 درصد افزایش تجربه کرده است. به مانند شاخص تورم نقطه ای، تورم سالانه نیز نسبت به خرداد ماه افزایشی بوده و روند صعودی به خود گرفته است. تورم سالانه نیز با توجه به تورم های ماهانه اخیر به ثبت رسیده برای چند ماه آتی روندی صعودی خواهد داشت.


تورم سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد در تیر ماه 47.6 درصد به ثبت رسیده که بالاترین تورم دوازده ماه تیر ماه در میان تمامی استان های کشور محسوب می شود. استان مازندران نیز با ثبت تورم 46.1 درصدی در جایگاه دوم قرار دارد. همچین تورم اسلانه استان ایلام نیز در نخستین ماه تابستان جاری 44.8 درصد برآورد شده که در زمره بالاترین تورم های سالانه استانی قرار دارد. بررسی ها نشان می دهد 20 استان کشور در ماه گذشته تورم بالاتری را نسبت به تورم میانگین کل کشور تجربه کرده اند، به عبارت دیگر حدود دو سوم استان ها در ماه گذشته ار منظر تورم سالانه تورم بیشتر را حس کرده اند.


استان سمنان نیز در جایگاه کمترین تورم سالانه به ثبت رسیده در میان استان های کشور قرار دارد، تورم سالانه این استان در تیر 35.4 درصد بوده است. استان های همدان و خوزستان نیز به ترتیب به ثبت تورم 35.9 درصد و 37.4 درصد در جایگاه دوم و سوم قرار دارند. آمار ها نشان می دهد تنها 8 استان در ماه گذشته تورم سالانه کمتر از 40 درصد را تجربه کرده اند.





مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین