پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:28:58 PM
از تحریم تا کمبود نقدینگی

در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی را برای خودروسازان بزرگ کشور طی سال جاری در نظر گرفته، آخرین آمار نشان می دهد غول های جاده مخصوص حدودا ۴۰ درصد از این هدف عقب مانده اند.
چرا خودروسازان از برنامه تولید عقب ماندند؟

به گزارش خبرنگار خودرو اقتصادنامه، بنابر آخرین آمار، کل تولید سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان تیر امسال حدود ۳۱۲ هزار دستگاه (شامل سواری و وانت) بوده است. این در حالی است که برای تحقق برنامه وزارت صمت، آنها باید در این بازه زمانی نیم میلیون دستگاه خودرو تولید می کردند. به نظر می رسد مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، بدهی هنگفت به قطعه سازان، تحریم و البته اختلال در روند تولید بخشی از قطعات، عمده ترین دلایل عقب افتادن خودروسازان بزرگ از برنامه مدنظر وزارت صمت است. در این بین، حل مسئله تحریم خارج از توان خودروسازان است و کاری از دست آنها در این ماجرا بر نمی آید، بنابراین فعلا باید صبر پیشه کنند تا شاید برجام احیا و تحریم ها علیه کشور برداشته شوند. با لغو تحریم، خودروسازان می توانند ضمن ازسرگیری مشارکت خود با شرکت های خارجی، قطعات موردنیاز خود را در بستری همواره و با هزینه ای کمتر از حالا تامین کنند. بنابراین لغو تحریم کمک بسیار بزرگی به بهبود روند تولید خودروسازان کشور خواهد کرد.
مسئله بعدی اما به موضوع نقدینگی مربوط می شود. خودروسازان می گویند برای تحقق برنامه مدنظر وزارت صمت از نقدینگی لازم برخوردار نیستند و مانع اصلی در این ماجرا نیز قیمت گذاری دستوری است. این سیاست سبب شده خودروها با قیمت کمتری در مقایسه با هزینه تولیدشان فروش بروند، به همین دلیل این سیاست سبب زیاندهی خودروسازان شده است. علاوه بر زیان دهی، خودروسازان نمی توانند منابع مالی موردنیاز خود را در راستای رشد تولید تا یک و نیم میلیون دستگاه طی امسال تامین کنند. یکی از مشکلات اصلی، بدهی هنگفت خودروسازان به قطعه سازها است که در مقاطع مختلف موجب تاخیر و تامین قطعات داخلی می شود. خودروسازان چون نقدینگی لازم و کافی را از محل فروشس محصولات خود جذب نمی کنند، نمی توانند بدهی قطعه سازان را سر وقت بپردازند و به همین دلیل روند تامین قطعات در داحل گاهس مختل و تولید کند می شود. از طرفی، وقتی نقدینگی موردنیاز تامین نباشد، خریدهای خارجی نیز به مشکل می خورد و این موضوع نیز تاثیر منفی قابل توجهی روی روند تولید گذاشته و می گذارد.
اتفاقا به تازگی رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور اعلام کرده که بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان ۴۶ هزار میلیارد تومان است. به گفته محمدرضا نجفی منش، هرچند روند تولید و عرضه خودرو نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما این موضوع به نفع خودروسازان نیست زیرا با توجه به زیان ده بودن تولید، هر چه تیراژ افزایش یابد زیان آنها نیز بیشتر و در نتیجه فشار بر قطعه‌سازان افزایش خواهد یافت. به گفته وی، تنها راهکار حل مشکل خودروسازان (در مقطع فعلی و به عنوان راهکاری موقت و جایگزین آزادسازی قیمت) عرضه خودرو در بورس کالا است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین