جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 4:27:25 AM
اقتصادنامه، عزل و نصب مدیران در دولت رییسی را بررسی می کند

اقتصادنامه: در حالی که رییس جمهور در یک سال گذشته با کلید واژه "بانیان وضع موجود" فرمان به اعمال تغییرات گسترده در نظام مدیریتی کشور داده، اما به باور ناظران و کارشناسان، هنوز ملاک و معیار شفافی برای انتخاب مدیران تحول خواه  مد نظر  ابراهیم رییسی ارایه نشده است. بررسی روند انتصابات در سال نخست دولت سیزدهم بیانگر آن است که روابط خانوادگی و شخصی، از مهمترین عوامل موثر بر عزل و نصب ها ی اخیر بوده است.
انتصابات یا انتسابات؟
چندماهی از عمر دولت سیزدهم نگذشته بود که یک نماینده، اعتراض های پشت پرده و  غیررسمی به انتصابات رییسی را با سخنرانی در صحن علنی مجلس،عیان  و از پدیده "مقدادیسم" در دولت رییسی انتقاد کرد. این نماینده ادعا کرد که دولت رییسی دولت دلدادگان به یک عزیز دردانه خاص است که باید همه انتصابات به ایشان ختم شود:مقداد نیلی داماد رییس جمهور؛ هم او که از آغاز به کار دولت سیزدهم نقش محوری در تمامی عزل و نصب ها ی دولتی دارد. به گفته نمایندگان مجلس و ناظران سیاسی، طی یک سال گذشته مجموعه انتصابات دولتی بدون ملاحظات شایسته سالاری و بر اساس انتسابات فامیلی و همچنین اتکای افراطی به گروهی محدود از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع)، صورت گرفته است. ابراهیم رییسی  اما انتصابات فامیلی در دولتش را تکذیب کرده و از مدیرانش خواسته به کسانی که چنین اتهاماتی می‌زنند، پاسخ بدهند. 
بر این اساس، اقتصادنامه در نگاهی گذرا ، تعدادی از انتصابات در دولت سیزدهم  (که به تعبیری طنز به دولت دامادها مشهور شده) را در جدول زیر بررسی کرده است. با توجه به عزل و نصبهای متعدد دولت رییسی، تنها به بررسی انتصابات در چند دستگاه محدود بسنده شده و  تحولات مدیریتی صورت گرفته طی عمر یک ساله دولت به مراتب بیش از این بوده است. با این حال،بررسی انتصابات در همین مقیاس کوچک نیز نشان می دهد نسبت فامیلی و نیز دانش آموختگی دانشگاه امام صادق(ع) کماکان دو شرط اصلی ورود به دولت است.


نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین