سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 12:44:13 PM
برای دومین بار در سه سال گذشته

برای دومین بار در سه سال گذشته دو خودروساز بزرگ کشور با قرار گرفتن در شمول ماده 141 قانون تجارت، عملا در  ورطه ورشکستگی گرفتار شدند.
خودروسازان ورشکسته شدند

به گزارش خبرنگار اقتصادنامه، با برگزاری مجامع ایران خودرو و سایپا در هفته گذشته، مشخص شد این دو شرکت در مجموع زیان انباشته ای بالغ بر 115 هزار میلیارد تومان حاصل کرده اند. همچنین مجموع زیان آنها در سال گذشته نیز چیزی حدود 22 هزار میلیارد تومان بوده است. در حالت تفکیکی، ایران خودرو بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان زیان در سال گذشته به ثبت رسانده و سایپا و پارس خودرو نیز روی هم رفته زیانی حدودا 11 هزار میلیارد تومانی داشته اند. با در نظر گرفتن این زیان و با توجه به سرمایه ثبتی آنها و طبق ماده 141 قانون تجارت، ایران خودرو و سایپا عملا ورشکسته محسوب می شوند و هیات مدیره شان باید نسبت به تشکیل جلسه ای فوری برای تعیین تکلیف آنها اقدام کند.

طبق این ماده قانونی، هر وقت زیان شرکت های بورسی از نصف سرمایه ثبتی آنها بیشتر شود، عملا ورشکسته محسوب و هیات مدیره باید برای تعیین تکلیف مبنی بر انحلال یا ارائه راهکار برای خروج از این شرایط تشکیل جلسه دهد. این در شرایطی است که اوضاع خودروسازان وخیم تر از اینهاست و آنها بیش از سرمایه ثبتی شان زیان دیده اند. به گفته کارشناسان، در این شرایط هیات مدیره خودروسازان باید بلافاصله نسبت به تشکیل جلسه اقدام کند، حال آنکه فعلا چنین اتفاقی رخ نداده است. در سال سال 98 نیز خودروسازان با توجه به اینکه زیان شان بیش از سرمایه ثبتی بود، مشمول ماده 141 قانون تجارت شدند، اما در نهایت توانستند به مدد تجدید ارزیابی، از بند ورشکستگی رها شوند. با این حال کارشناسان می گویند قانون به خودروسازان اجازه تجدید ارزیابی جدید را در مقطع فعلی نمی دهد، بنابراین ایران خودرو و سایپا نمی توانند از این حربه برای خروج از ورشکستگی استفاده کنند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی، ریشه این زیان دهی هنگفت که به ورشکستگی منجر شده، قیمت گذاری دستوری است. آنها می گویند به واسطه این سیاست، خودروها با قیمتی کمتر از هزینه تولیدشان به فروش می رسند و به همین دلیل خودروسازان زیان می دهند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، به جز قیمت گذاری دستوری، عوامل مهم دیگری نیز در زیان دهی هنگفت و ورشکستگی خودروسازان نقش دارند، از جمله ضعف بهره وری، ریخت و پاش های مالی، ساختار مالی فشل و...

حال باید منتظر ماند و دید وزارت صمت برای رها کردن خودروسازان از ورشکستگی چه خواهد کرد و آیا ایران خودرو و سایپا این بار نیز از ورطه خلاص خواهند شد؟



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین