جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 4:15:54 PM

ایران خودرو در حالی امروز برای واگذاری سهام درون‌گروهی و دولتی خود فراخوان داد که به نظر می رسد به دلایل مختلف تعویق واگذاری دو خودروساز بزرگ کشور ضروری به نظر می رسد.
مفت فروشی سهام خودروسازان؟

اسفند ماه سال گذشته که ابراهیم رئیسی رییس جمهور در جریان بازدید از ایران خودرو فرمانی هشت ماده ای را صادر کرد، یکی از بندهای آن به خصوصی سازی یا به قول رئیس جمهور تعیین تکلیف مدیریت خودروسازان مربوط بود. کمی بعد از آن، رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز اعلام کرد سهام خودروسازان را تا شهریور ماه تعیین تکلیف می کند. با گذشت زمان صحبت های مبنی بر شروع ارزش گذاری این سهام مطرح و مشخص شد که وزارت صمت و خودروسازان با کمک حسابرس ها مشغول ارزشیابی سهام مورد نظر شده اند. این وسط البته ابهاماتی نیز در مورد واگذاری سهام وجود داشت به خصوص اینکه به طور شفاف مشخص نبود آیا قرار است تنها سهام درون‌گروهی دو خودروساز بزرگ کشور واگذار شود یا صحبت بر سر فروش سهام دولتی آنها نیز است. با توجه به اظهارات آن زمان وزیر صمت، به نظر می رسید این وزارتخانه قصد دارد تنها سهام درون‌گروهی آنها را که شامل ۱۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۴۰ درصد از سهام سایپا می شد واگذار کند، اما بعدها عنوان شد که دولت قصد دارد سهام خود در این دو شرکت را نیز بفروشد. این اما در حالی است که به دو دلیل اصلی تعویق واگذاری سهام خودروسازان ضروری به نظر می‌رسد. دلیل نخست این است که با توجه به سیاست‌های دستوری قیمت، ارزش سهام فعلی سهام ایران خودرو و سایپا واقعی نیست به مرتبه تر چون قیمت خوب محصولات این خودروساز به صورت دستوری تعیین می شود، سهام آنها در این سالها به نوعی نزول کرده و از ارزش واقعی خود به دور مانده است. بنابراین توصیه کارشناسان و فعالان صنعت خودرو این است که ابتدا قیمت گذاری دستوری حذف شود تا سهام دو خودروساز بزرگ کشور ارزش واقعی خود را پیدا کند و سپس نسبت به واگذاری آن اقدام شود. البته واگذاری سهام حتی در صورت تعیین ارزش واقعی آن نیز مشروط به اتفاق مهم دیگری است.

این اتفاق مهم اما به خریدار خودروسازان مربوط می شود. به نظر می رسد در حال حاضر قطعه سازان و یا شاید هم نهادهای نظامی اصلی ترین گزینه ها برای خرید سهام خودروسازان باشند و این در حالی است که به نظر می رسد هیچ کدام از آنها صلاحیت اداره صنعت خودرو را ندارند. از همین رو کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند بهتر است تا وقتی که تحریم ها لغو و شرکت‌های خارجی به کشور بر می گردند، واگذاری سهام خودروسازان به تعویق بیفتد. با بازگشت خودروسازان خارجی می‌توان این سهام ارزشمند را به آنها فروخت، اتفاقی که به توسعه دو خودروساز بزرگ کشور کمک خواهد کرد. بنابراین بهتر است وزارت صمت در واگذاری سهام خودروسازان تعجیل نکرده و به اصطلاح آن را مفت نفروشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین