جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 7:02:21 PM
  • گروه مطلب:| خبر| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:50065
  • زمان انتشار:دوشنبه 3 مرداد 1401-10:59
  • کاربر:

مدیر «پشتیبانی فنی، انرژی و سیالات» شرکت مجتمع فولاد خراسان، طرح های بهینه سازی و راهکارهایی صرفه جویی در مصرف اب در این شرکت بزرگ صنعتی را تشریح کرد.
اجرای طرح های بهینه سازی مصرف آب در فولاد خراسان

به گزارش اقتصادنامه، توکلی راد در مورد طرح ها و اقدامات فولاد خراسان برای بهینه سازی مصرف آب گفت: مهم ترین اقدامات انجام شده برای تامین آب مجتمع فولاد خراسان، تلاش برای اجرای «پروژه های بهینه سازی مصرف آب» و نیز «کاهش برداشت منابع آب زیر زمینی» از یکسو وهمچنین  کاهش  مصرف اب در فرایندهای تولید شرکت از سوی دیگر است۔

 وی افزود: «جایگزینی و اصلاح خطوط فرسوده انتقال آب» توسط واحد طرح و توسعه با هدف کاهش تلفات در شبکه انتقال درسایت فولاد خراسان یکی از پروژه های موثر با هدف مدیریت مصرف بود که طی آن خط انتقال جدید به طول تقریبی 8100 متر ‎ با هزینه بالغ بر بر۴۰۰میلبارد ریال اجرا شده است،

وی بهینه سازی مصرف آب با افزایش عدد سیکل تغلیظ ‎برج های خنک کننده با کاهش زیرآب و اقدامات متناظر جهت حفظ کیفیت آب را اقدام حائز اهمیت دیگر شرکت برشمرد و افزود: این نوع از پروژه ها به دلیل ارتباط ‌تنگاتنگ با تولید، از مشکل ترین نوع اقدامات ‎در زمینه بهینه سازی مصرف آب به شمار می روند۔

رئیس واحد آبرسانی شرکت نیز در مورد میانگین بازدهی مصرف آب در خطوط تولید فولاد خراسان با بیان این که بهره گیری از تصفیه خانه های محلی و بازچرخانی بخشی از پساب صنعتی برای خنک کاری در فولادسازی، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب تازه می‌شود افزود:احداث دو استخر ۱۶۰ و ۳۲۰ هزار متر مکعبی جهت ذخیره پساب صنعتی از اقدامات دیگر شرکت در مدیریت مصرف آب است.

امیررضا عاملی با بیان این که مصرف آب در فولاد خراسان ‎عمدتا برای خنک کاری تجهیزات، خنک کاری محصول و مصارف انسانی بیش از ۲ هزار نفر کارکنان شرکت صورت می گیرد، افزود: غیر از بحث تبخیر، تمام پساب ها، تصفیه و در نواحی تولیدی یا آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرند و می توان گفت که کل آب ورودی شر کت مورد بهره برداری قرار می گیرد و هدر ان ناچیز است.

وی تخصیص آب موردنیاز فضای سبز از پساب صنعتی و سد بار به جای منابع زیر زمینی. استفاده از سیستم آبیاری قطره ای فضای سبز و کاشت درختان مقاوم به کم آبی ونیز تغییرات فرایندی و کاهش اب در واحد احیاء مستقیم را از دیگر اقدامات برای صرفه جویی مصرف آب ‎برشمرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین