جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 11:49:50 AM
عطالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان درگفت‌وگو با "اقتصادنامه" مطرح کرد:

بهاره مهاجری: شرکت فولاد هرمزگان از سال گذشته با پیش بینی چند طرح توسعه‌ای، جهش تولید و افزایش  اشتغال را در دستور کار قرار داده است. به موازات این امر، اقدامات این شرکت در حوزه مسوولیت اجتماعی نیز به مراتب پررنگ تر از قبل شده است. عطاالله معروفخانی، مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در مصاحبه با "اقتصادنامه" از جزییات طرح‌های در دست اجرا و میزان اشتغالزایی آنها و همچنین برنامه‌های آتی این شرکت گفته است.
هرمزگان قطب تولید فولاد ایران می‌شود/ ادغام صبا فولاد با فولاد هرمزگان در دست بررسی است

**شرکت فولاد هرمزگان به عنوان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب، طی سال های اخیر، اجرای چندین طرح توسعه ای را در دستور کار قرار داده است. به عنوان پرسش نخست، توضیحاتی در مورد طرح‌های توسعه‌ای این مجموعه بدهید که چه زمانی استارت خورده و در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

در مورد بحث‌های طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان، همان طور که می دانید، در حالی که نزدیک به 15 سال از اجرای طرح فولاد هرمزگان و 12 سال از بهره‌برداری‌ آن می‌گذرد، تا سال 1400 هیچ طرح توسعه‌ای آغاز نشده بود. در یک سال گذشته که من توفیق خدمتگزاری را در آن مجموعه داشتم، شروع به پیگیری برای بحث‌های طرح‌های توسعه‌ای کردم چون اعتقادم این بود. 

بر این اساس، ما در بیستم بهمن‌ماه توانستیم با عنایت خداوند 3 طرح توسعه‌ای را در فولاد هرمزگان استارت بزنیم و امروز شاهد شروع عملیات آن سه طرح توسعه‌ای در استان هستیم که احیای 900 هزار تُنی هست و گازهای صنعتی 10 هزار نرمال مترمکعب بر ساعت اکسیژن است. مخازن 30 هزار تنی آهن اسفنجی است که 20 بهمن ماه کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی آغاز شده است و امیدوار هستیم به زودی  نورد گرم 3 میلیون و 500 هزار تنی ورق هم در فولاد هرمزگان کلنگ‌زنی و آغاز عملیاتش انجام خواهد گیرد که با این اتفاق، زنجیره‌ی تولید در فولاد هرمزگان تکمیل می‌شود و طی 2 الی 3 سال آینده چند هزار اشتغالزایی هم ایجاد خواهد شد. 

همزمان با این طرح‌ها، طرح «ستاره سیمین» را در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس داشتیم که نزدیک به 13 سال روی کاغذ بود. همه‌ی شرکت ها هم 21 درصد بیشتر سهام نداشتند و یک شرکتی سهامدار عمده نبود. ما در سال گذشته  با  خرید سهام خُرد و سهام سایر سهامداران در افزایش سرمایه‌ای که داده شد، کار را جلو بردیم  و سهام سهامداران خُرد را خریداری کردیم و فولاد هرمزگان به بالای 51 درصد سهامش رسید و چون غالب شد، برنامه‌ریزی برای استارت طرح‌ توسعه‌ای «ستاره سیمین» هم انجام گرفت و ما 20 بهمن همزمان با سه طرح فولاد هرمزگان برای احیای یک میلیون و 720 هزار تنی ستاره سیمین هم کلنگ‌زنی کردیم که عملیات اجرایی آن آغاز شده است و ادامه‌ طرح‌های توسعه‌ای در ستاره سیمین هم در دست مطالعه است که به زودی بخش فولادسازی  آن نیز کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

** پیشرفت این طرح تا الان به چه مرحله ای رسیده است؟

همان طور که مستحضر هستید 20 بهمن ماه کلنگ‌زنی شده است، نزدیک به 3 ماه می‌شد که کارها تقریبا عملیاتی شده و ما شاهد این خواهیم بود تا در چند ماه آینده گزارشی از پیشرفت این پروژه‌ها را به صورت ملموس در اختیار عزیزان قرار دهیم و با بهره‌برداری از این چند طرح همان طور که گفتم چند هزار اشتغالزایی ایجاد می‌شود و طی 3 سال آینده استان هرمزگان به اولین استان فولادی کشور تبدیل خواهد شد.

امروز در سطح استان نزدیک به 7 میلیون فولاد تولید می‌شود و قرار است با راه‌اندازی ستاره سیمین، این زنجیره به 10 میلیون تن تبدیل شود.

الان که احیای آن کلنگ خورده، بخش بعدی‌اش فولادسازی است که تقریبا ظرف سه ماه آینده مشاور روی طرح دو میلیون و 200 تا سه میلیون تنی مطالعه می‌کند. هر کدام که به نتیجه رسید و بعد مصوبه هیات‌مدیره گرفت، یا 2 و 200 و یا سه میلیون تنی اجرا خواهد شد.

** رقم دقیق اشتغال مجموع طرح‌های توسعه‌ای چقدر است؟

حداقل بعد از سه سال اگر این 5 طرحی که ارائه شد به بهره‌برداری برسد، حداقل سه الی چهار هزار نفر اشتغالزایی را در پی خواهد داشت.

** عملکرد شرکت فولاد هرمزگان در حوزه تولیدات و نیز در حوزه صادرات به چه صورت بوده است؟

مستحضر هستید که تولید ما تک‌محصولی اسلب هستیم و ظرفیت اسمی ما یک میلیون و 500 هزار تن است. ماهانه ظرفیت اسمی ما 125 هزار تن تولید است؛ ولی به همت کارگران و کارکنان مهندسین سخت‌کوش فولاد هرمزگان، سال گذشته از ظرفیت اسمی عبور کردیم و به ظرفیت ماهانه 150 هزار تن دست پیدا کرده و رکورد را ثبت کردیم.

در حوزه‌ی صادرات هم عملکرد سال 1400 نسبت به سال قبل از آن 51 درصد رشد درامد صادراتی را در پی داشته است. 

** فعالیتهای شرکت فولاد هرمزگان در حوزه مسوولیت اجتماعی طی مدت اخیر پررنگ تر شده است. اقدامات شما در این حوزه به چه شکل بوده است؟

شرکت فولاد هرمزگان در حوزه فعالیت های اجتماعی در سطح استان هرمزگان پیشرو بوده است و فعالیت‌های چشمگیری را در این حوزه داشتیم. از جمله تحت پوشش قرار دادن 10 هزار یتیم در حالی که قبل از ما یعنی تا سال 99 حتی یک یتیم هم تحت پوشش شرکت فولاد هرمزگان نبود. من در بدو ورود 5 هزار یتیم هرمزگانی را تحت پوشش قرار دادم. نیت من این بود که اگر در پایان سال موفقیتی حاصل بشود و درآمد و سود خالص ما بیش از سال 99 بشود، این تعداد را به 10 هزار نفر افزایش دهم. در پایان سال سود خالص ما نسبت به سال 99 معادل 86 درصد افزایش داشت و میزان درآمد ما هم به میزان 7 سال گذشته شد که ما طبق نیتی که کرده بودیم، این 5 هزار را به 10 هزار نفر افزایش دادیم. 

همچنین 33 هیات ورزشی استان تحت پوشش شرکت ما هستند. مسابقات کشوری و بین‌المللی را اکثر تیم‌هایمان کسب مقام داشتند. نزدیک به 3 تیم ما به مسابقات بین المللی خارج از کشور اعزام شدند. موفقیت های خیلی خوبی را در این حوزه داشتیم. 

در کنار فعالیت‌های ورزشی، بحث ساخت مهدیه‌ بزرگ بندرعباس را در سال گذشته برای هیات رزمندگان اسلام استارت زدیم و همچنین در تکمیل مسجد حضرت امیرالمومنین در سال گذشته مشارکت کردیم که انشاء‌الله قبل از محرم افتتاح می‌شود و این مسجد در شهر بندرعباس مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. در این مسجد زمین چمن مصنوعی ورزشی برای کودکان و نوجوانانی که با والدینشان به مسجد می‌آیند، هم آماده شده که بزودی افتتاح خواهد شد. مشارکت در ساخت خانه عالم را با هماهنگی دفتر نمایندگی معظم ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس داشتیم. 

در زمینه زیرساخت در حوزه فاضلاب شهری که بوی نامطلوب آن مردم عزیز بندر را سالیان سال اذیت می‌کرد، با مشارکت فولاد هرمزگان کارهای خوبی انجام شده است. تا یک سال آینده پروژه تقریبا کامل می‌شود و امروز هم تقریبا این بوی نامطلوب خیلی کم شده است و مثل سال‌های قبل مردم نجیب استان را اذیت نمی‌کند.

در حوزه‌ی بشاگرد و شرق استان هرمزگان مستحضر هستید که محرومیت فوق العاده بالاست و پس از بازدیدی که چندی پیش از آن مسیر داشتم، ایجاب کرد که فکری برای عزیزان در این حوزه داشته باشیم. 

ما از مسیر بانک رسالت و نشستی که با مدیرعامل بانک رسالت استان و کمیته امداد استان گذاشتیم، تصمیم گرفتیم از محل گردش حساب ما، ماهانه به چندصد نفر از این عزیزان وام صد میلیونی مشاغل خانگی به صورت قرض‌الحسنه 3 ساله تا 5 ساله اهدا شود و خب بررسی کردیم بالاخره خیلی از این عزیزان توان کار کردن هم با این پول نداشتند. ما پیشنهاد پنل‌های خورشیدی 5 مگاواتی را به کمیته امداد و بانک دادیم که مذاکره کنند با پرداخت صد میلیون تومان وام ما، شرکت های سازنده پنل های انرژی خوشیدی، ماهانه برای چند صد نفر در ورودی خانه‌هایشان سایه‌بانی برای اجرای طرح پنلهای انرژی خورشیدی 5 مگاواتی ایجاد می کنند. همچنین با هماهنگی استانداری هم قرارداد خرید تضمینی 10 ساله بسته شد که دولت 10 سال تضمینی می‌خرد و میانگین بین 1200-1300 ماهانه خرید خواهد بود که قسمتی برای پرداخت وامشان به بانک رسالت و قسمتی در اختیار هموطنان نیازمند بشاگردی و شرق استان هرمزگان قرار خواهد گرفت.

** به عنوان آخرین سوال؛ خبرهایی در مورد ادغام صبا فولاد و فولادهرمزگان شنیده می شود. برنامه‌ای برای خرید آن دارید؟ 

این هنوز در حد یک خبر است. ما پیشنهاد خرید را به صندوق بازنشستگی کشوری و به صبا فولاد دادیم. کارهای کارشناسی در حال انجام است، ولی فعلا به صورت ملموس عملیاتی نشده است. در حد پیشنهاد است که اگر توافق صورت گیرد، فولاد هرمزگان نسبت به خرید آن اقدام کند و بالاخره یکپارچه به نفع تولید خواهد بود.

** قیمت گذاری انجام شده است؟

نه. فعلا در حد پیشنهاد است.

**هدف اصلی این ادغام چیست؟

اگر انجام شود بالاخره زنجیره کامل می‌شود. همان طور که می دانید، در کل دنیا  برای شرکت‌های بزرگ معمولا از هر لحاظ چه به لحاظ قیمت های تمام‌شده، بحث خریدهای مواد اولیه و تکمیل شدن زنجیره‌ی تولید معمولا به این سبک عمل می شود. این در حالی است که شرکت های فولادی ما به صورت جزیره‌ای و شرکت‌های کوچک و پراکنده هستند که بعضا تهیه مواد اولیه، تولید و فروش برایشان واقعا سخت است. اعتقاد من این است که اگر در کشور یک تجمیع در این حوزه اتفاق بیفتد، شرکت های کوچک، خرد و شرکت های بزرگ یا در قالب خرید و یا در قالب مشارکت، مشارکت کنند قطعا به نفع تولید و فروش خواهد شد. 

همچنین نسبت به برندسازی‌ که در سطح جهانی خیلی مهم است، در آنصورت قدم‌های خوبی می‌شود برداشت. بالاخره ما باید امروز در برندسازی هم قدم برداریم. خب امروز مبارکه یک برندی است که در سطح دنیا شناخته شده است و می‌شود با برند مبارکه خیلی از این محصولات را در سطح دنیا به فروش رساند. ولی بالفرض یک بریکتی که صبا تولید می‌کند، این هنوز به برند تبدیل نشده است و نمی‌شود برای این در صادرات بازار خوبی ایجاد کرد؛ ولی اگر در دل فولاد هرمزگان بیاید یا در دل مبارکه بیاید، چون فولاد هرمزگان و مبارکه برند شده است، بحث صادرات آن هم از موفقیت های بالایی برخوردار خواهد بود.

در هر حال پیگیر هستیم که چون صندوق بازنشستگی متعلق به وزارت رفاه است، به یک توافقاتی برسیم و در صورت نهایی شدن، در این حوزه قدم‌هایی برداشته بشود.

 



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین