پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:12:39 PM
بحران جهانی غلات امروز در استانبول حل می شود

روسیه و اوکراین امروز برای صادرات غلات از بنادر اوکراینی دریای سیاه قراردادی را در استانبول امضا می کنند.
روسیه و اوکراین برای صادرات غلات قرارداد امضا می کنند

به گزارش رویترز از استانبول، ترکیه ابراز امیدواری کرده است که بحران جهانی غذایی را  که به خاطر حمله روسیه ایجاد شده از بین برود.

اوکراین و روسیه هر دو از بزرگترین صادر کنندگان غلات هستند . جنگ اوکراین باعث شده است که ناوگان دریایی روسیه در دریای سیاه بنادر اوکراینی را ببندند که همین امر زنجیره عرضه جهانی را مختل کرده است و بدنبال آن تحریم هایی هم که کشورهای غربی بر مسکو اعمال کرده اند سبب افزایش تورم بر قیمت مواد غذایی و قیمت انرژی شده است.

گزارش رویترز حاکی است که آنتونیو گوتراس، دبیر کل سازمان ملل که هر معاهده جهانی را بالقوه امضا می کند وارد ترکیه شده است. همچنبن وزیر دفاع روسیه و وزیر زیرساختاری اوکراین هم برای امضای این معاهده وارد ترکیه شده اند

سازمان ملل و ترکیه برای امضای این معاهده که گوتراس آن را " بسته قراردادی " نامیده است دو ماه کار کرده اند تا صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه بتواند انجام شود.

دیپلمات ها هفته پیش جزییاتی از این قرارداد را اعلام کردند. براساس این قرارداد ناوگان های اوکراینی، کشتی های حامل غلات را از طریق آبهای بنادری مین گذاری شده هدایت می کنند و در همین حال ترکیه برای رفع نگرانی روسیه که مبادا سلاح به اوکراین قاچاق شود مسئولیت  نظارت و بازرسی کشتی ها را بر عهده دارد.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین