پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:43:58 AM

اقتصاد نامه | طرح کشورهای اروپایی برای صرفه جویی در مصرف گاز با چالش تازه ای روبرو شده است .
شکاف در حوزه اروپا بر سر صرفه جویی در مصرف گاز

 

به گزارش فاینانشیال تایمز ، طرح " صرفه جویی در مصرف گاز برای زمستان امن " که روز چهارشنبه ارائه شد اکنون با مخالفت برخی از کشورهای این حوزه مواجه شده است.

براساس این طرح دولت های عضو باید مصرف گاز خود را بین ماه های اگوست تا مارس 15 درصد نسبت به متوسط مدت مشابه سال قبل کاهش دهند. اکنون مخالفت کشورهای پرتغال و اسپانیا نگرانی هایی را در میان کشورهای دیگر برانگیخته است.

خوئه گالامبا ، وزیر انرژی پرتغال گفت :" ما نمی توانیم بر روی چیزی که حتی نظر اولیه امان را هم نپرسیده اند ایثار کنیم." ترزا ریبرا وزیر انرژی اسپانیا هم نسبت به آلمان که بیش از نیمی از مصرفش را به عرضه گاز روسیه وابسته است ، نکته ای را در لفافه اضافه کرد . او گفت :" بر خلاف دیگر کشورها ما اسپانیایی ها از نقطه نظر انرژی فراتر از توان خودمان زندگی نکرده ایم." رابرت هاباک ، وزیر انرژی آلمان هم روز پنجشنبه پاسخ داد که :" اصلی که به کار گرفته می شود این است که ما در اروپا باید در مصرف گاز صرفه جویی کنیم و این به معنای آن است که حتی آن کشورهایی که مستقیما تحت تاثیر گاز روسیه هم قرار نمی گیرند  باید به دیگر کشورها کمک کنند. در غیر این صورت هیج همبستگی اروپایی وجود ندارد."

این گزارش حاکی است که اتاق فکری به نام موسسه سازادویگ- معنی پایان قرن- که در بوداپست مجارستان واقع است روز پنجشنبه اظهار کرده بود که حقوق اعضای اتحادیه اروپا با این طرح نقض شده است . در همان روز وزیر امور خارجه مجارستان با همتای روسی خود در مسکو دیدار کرده بود تا گاز بیشتری به آن کشور صادر شود.

در همین حال ریییس کمیسون اتحادیه اروپا، اورسولا فون در لاین، اظهار کرد که دولت های عضو باید همبستگی بیشتری از خود نشان دهند . او گفت :" من می دانم که این روزها روزهای آزمایش است  و زمان آزمایش هم نیازمند آن است که ما به خوبی سازماندهی شده و در یک سطح اروپایی هماهنگ باشیم."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین