يکشنبه 23 ارديبهشت 1403 شمسی /5/12/2024 12:28:10 AM

بانک مرکزی اروپا نرخ بهره خود را نیم درصد افزایش داد. این اتفاق برای اولین بار طی بیش از یک دهه رخ داده است.
پس از یک دهه،  بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را نیم درصد بالا برد

 بانک مرکزی اروپا بعد از نشست شورای رییسان کل در فرانکفورت با صدور بیانیه ای اعلام کرد " این اولین گام بزرگ در مورد عادی کردن سیاست بهره ای است ". به گزارش فاینانشیال تایمز این سیاست  به خاطر نرخ تورم بالایی که در پیش است و نیز حمایت از طرح جدید اوراق بهره ، گفته شده است.

براساس سیاست جدید بانک مرکزی اروپا ، نرخ سپرده بانک مرکزی از منفی نیم درصد به صفر و نرخ بهره تامین مالی از صفر به نیم درصد و نرخ تسهیلات استقراضی هم از 25 صدم درصد به 75 صدم درصد افزایش خواهد یافت.بانک مرکزی اروپا در عین حال اظهار کرده است که این نرخ ها در نشست های بعدی احتمال افزایش بیشتر هم دارد.‍‍

افزایش نرخ بهره در حالی روی داده که برخی از کارشناسان می ترسند که نرخ های بالاتر بهره ، حوزه یورو را وارد رکود کند. این حوزه با افزایش قیمت انرژی و قیمت مواد غذایی که متعاقب حمله روسیه به اوکراین روی داده ، شاهد کاهش فعالیت تجاری شده و شاخص اعتماد مصرف کننده به پایین ترین سطح خود رسیده است. همچنین تصمیم بانک مرکزی اروپا ساعاتی پس از آن اعلام شد که ماریو دراکی ، نخست وزیر ایتالیا ، استعفا داد. کریشنا گوها ، رییس بخش استراتژی بانک سرمایه گذاری " اورکور" در ایالات متحده گفت :" ترکیب تورم رکودی که ناشی از سیاستی که روسیه از گاز طبیعی به صورت سلاح استفاده کرد و بحران های سیاسی در ایتالیا ، توفان کاملی است که می توان آن را برای بانک مرکزی اروپا تصور کرد."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین