جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:35:41 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:49964
  • زمان انتشار:چهارشنبه 29 تير 1401-17:55
  • کاربر:
توصیه صندوق بین المللی پول به کشورهای واردکننده گاز از روسیه

تقریبا ۵ ماه از حمله روسیه به اوکراین می گذرد. در این مدت اروپا که به تحریم روسیه پیوست به طور مداوم از سوی روسیه تهدید به قطع گاز شد. 
هر چه زودتر برنامه سهمیه‌بندی گاز را آماده کنید

به نظر می‌رسد که این تهدید از اواسط ماه دیگر عملی می شود. در همین حال صندوق بین المللی پول در گزارشی به ارایه برنامه هایی برای مقابله با این تهدید پرداخت و در عین حال تبعات قطع گاز روسیه را برای برخی از کشورهای اروپایی برآورد کرده است.

در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است که حمله روسیه به اوکرین دورنمای رشد جهانی را تاریک تر کرده چون بخشی از این اقتصاد جهانی که اروپا است با شکست جدی که در تجارت ، سرمایه گذاری و ارتباطات مالی با روسیه مواجه شده است . بنا براین گزارش اکنون اروپا متحمل قطع تدریجی صادرات گاز طبیعی از سمت روسیه که بزرکترین عرضه کننده انرژی به آن قاره است ، روبرو شده است.

دورنمای یک قطع کلی بی سابقه ، نگرانی هایی را نسبت به کمبود گاز ، قیمت های بالاتر و تبعات اقتصادی آن برانگیخته است. در حالی که سیاست گذاران به آرامی در حال کنار آمدن با این ماجرا هستند اما برای مدیریت و به حداقل رساندن تبعات آن فاقد یک نسخه جانشین دیگری هستند.

در گزارش صندوق آمده است که سه مقاله کاری آی ام اف ، این موارد مهم را بررسی کرده است. آنها بررسی کرده اند که چگونه از بازارهای پراکنده و قیمت های تاخیری می توانند عبور کنند ، نقش بازار گاز طبیعی مایع در تعدیل پیامدها و این که چگونه این فاکتورها می توانند در آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اروپا نقش ایفا کنند

براساس این گزارش بررسی های صندوق نشان می دهد که برخی از کشورها به ویژه کشورهای اروپای مرکزی و شرقی – مجارستان ، جمهوری های چک و اسلواک – با خطر کمبوودی به اندازه ۴۰ در صد مصرف گاز وجود دارد و تولید ناخالص داخلی را به اندازه ۶ درصد تحت تاثیر قرار می دهد.

در این بررسی ها نشان داده شده است که زیر ساختارهای اروپا و عرضه جهانی از ژوئن سال ۲۰۲۱ تاکنون یک افت ۶۰ درصدی در انتقال گاز روسیه را تحربه کرده اند. کل مصرف گاز در فصل اول سال جاری میلادی ۹ درصد نسبت به مشابه سال قبل کاهش داشته و عرضه آلترناتیو هم به ویژه ال ان جی از بازارهای جهانی هم ضربه خورده است.

کاارشناسان صندوق توصیه می کنند که یک کاهش تا سطح ۷۰ درصدی از گاز روسیه را می توان در کوتاه مدت با دسترسی به عرضه های آلترناتیوی و منابع انرژی و کاهش تقاضا به خاطر قیمت های بالا مدیریت کرد

این مقالات نشان می دهد که چرا برخی کشورها قادر شده اند به طور یک جانبه وارادات از روسیه را متوقف کنند. هر چند که تنوع منابع در یک قطع کلی بسیار سخت تر است. تنگناها می توانند توانایی مسیرمجدد در درون اروپا را به خاطر ظرفیت ناکافی واردات یا قید وبندهای انتقال کاهش دهند. همچنین این قاکتورها می توانند به کمبود ۱۵ تا ۴۰ درصدی مصرف سالانه در برخی کشورها در اروپای شرقی و مرکزی منجر شود

توصیه صندوق در پایان این است که حکومت ها باید تلاش را برای امنیت عرضه از بازارهای جهانی ال ان جی و منابع آلترتاتیو بیشتر کنند و تنگناهای زیرساختاری را برای واردات و توزیع گاز سبک تر کنند و در عرضه در سراسر نقاط اضطراری اتحادیه اروپا سهیم شوند و قاطغانه برای تشویق صرفه جویی در انرژی در حلی که خانوارهای آسیبب پذیر را حمایت می کنند تلاش کنند و در عین حال برنامه های هوشمند سهمیه بندی گاز را آماده سازند.

این برای اروپا لحظه ای است که قاطعانه عمل کنند و همبستگی را در این دورانی که لحظه های پرچالش با آن مواجه است به نمایش بگذارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین